Förmänskliga sin hund

Ferrari

Trådstartare
Satt inne på blocket i lördagskväll och kikade på hundar till salu, ska inte ha något :D har jag försökt intala mig. Trots att jag egentligen har både tid, vilja och engagemanget till en hund. Nico den store svarte är ju husses och honom lägger inte jag ner någon tid på, då vi inte riktigt funkar ihop träningsmässigt.

Till saken, snubblar in på en annons där jag känner igen hunden. Ser att det är T**** en helt underbar hund som vi träffade på hundgården strax innan min student. En stor, lugn hanhund som är fullkomligt fantastisk med barn och andra hundar. Han är dock av en ras som jag aldrig skulle köpt själv som valp ex, men då jag vet hur denne hunden är så tvekade jag faktiskt inte.

Så ringde upp ägaren, eller aa, mamman till ägaren som tog samtalet och sa att hon skulle ringa upp mig dagen efteråt. Dagen efteråt fick jag faktiskt ett samtal, och fick reda på att dom valt ut 3 familjer som skulle kunna passa som T**** nya ägare.

Tillvägagångssättet; T ska få välja sin nya ägare själv. Så att han inte känner sig bortglömd utan själv ska ha fått göra sitt val. :crazy:

Det är nu jag sitter och i princip asgarvar inom mig, det är det här man menar med att förmänskliga sin hund. Deras hund som dessutom inte är av den översociala typen utan värdigt hälsar på nya människor för att sen återgå till sitt. Hur avgör man vem han vill flytta hem till då? Hunden fattar ju inte det att ; Oh, vem vill jag tillbringa resten av mitt liv med? Utan snarare; Oh, människor, hejhej på er.

Jag ska fortfarande genomföra detta, kanske fuska lite med massa godsaker i fickan :angel: haha. Eller kanske ta med Nicodemus som han lekte så fint med på hundgården, då borde han ju "välja" mig som ägare.

Visst kan jag behandla mina föräldrars hund lite som en bäbis ibland, men trots allt - även han är en hund. Trots att han blir bortskämd till det oändliga.

Så, hur tror ni detta valet kommer gå? T måste vara en jäkligt smart hund, :rofl:, som kan välja ut en ny ägare själv. Undrar om han fick läsa mejlen också från de intresserade?

Sv: Förmänskliga sin hund

Dom har väl satt sig ner med hunden och förklarat situationen?:grin:

Klart att man vill se hur hunden är mot sina eventuella nya människor och framförallt, hur de är mot hunden! Men att hunden skulle kunna välja? Hur ska de göra, ställa upp alla tre intresserade och se vem hunden går till? (Levergodis i fickan rekommenderas). Eller fråga hunden och se vilket namn han viftar på svansen åt?

Hahaha, det låter spännande! Jag skulle stoppa fickorna fulla med köttbullar, korv och levergodis :D
Väntar med spänning på hur de kommer att gå till väga och vad hunden till slut hamnar, glöm inte att berätta!

Mina hundar älskar alla de sorters torkade inälvor som finns att köpa nuförtiden, i alla fall de jag tycker stinker...Gott råd: ta inte hundjackan till jobbet av misstag när du har torkad kycklinglever i fickorna. :p

Mamma scans luktar inte så mycket för människor, så de kan vara ett bättre val i en del lägen.

Kokt lever är nog mer poppis alla hundar verkar bli galna av lukten enbart. :rofl:

Gnid din jacka mot eran andra hund, och sen smetar du in dig själv i leverpastej :D, haha :rofl:
Jag vill veta hur det gick senare!

Det var ju minst sagt ett intressant tillvägagångssätt. Hoppas det blir lyckat ändå och att han väljer rätt. Antar att de nuvarande ägarna tycker att alla familjer är lika bra.

Påminner mig om Wendyserien när Wendys hund hade varit försvunnen länge (bilolycka?) och hittat ett nytt hem hos en tjej. De bråkade om hunden och sedan fick han själv visa vem som var dess rätta ägare genom att de ställde sig en bit ifrån honom för att se vem han gick till. Bara en parentes sådär :p

Jag vill inte veta hur min hund skulle göra :eek: hon kan vara väldigt ytlig och om du har något gott godis i fickan så skulle hon säkert kunna dissa mig :o

Lycka till!

Får väl uppdatera lite...

T fick tyvärr inte välja ägare själv utan får flytta hem till mig oavsett vad han anser om det :D . Jag var tydligen det bästa hemmet för T ;)

Så får väl uppdatera med en liten bildtråd sedan när jag fått hem honom istället... :love:

GRATTIS! tur var väl det att husse/matte fick bestämma. de brukar vara bättre på att avgöra vad som är det bästa hemmet i längden. hundar har en förmåga att tänka en aning kortsiktigt (vem ger mig mest/godast mat NU)

.

Påminner mig om Wendyserien när Wendys hund hade varit försvunnen länge (bilolycka?) och hittat ett nytt hem hos en tjej. De bråkade om hunden och sedan fick han själv visa vem som var dess rätta ägare genom att de ställde sig en bit ifrån honom för att se vem han gick till. Bara en parentes sådär :p

De gör samma sak i svarta hingsten, han ska välja vem han vill ha som ryttare, tror de kollat för mkt på tv :D Särskilt om de tror att hunden känner sig delaktig om han får "välja" :eek:

Grattis att du fick honom TS, hoppas allt går kanon!! :)

De gör samma sak i svarta hingsten, han ska välja vem han vill ha som ryttare, tror de kollat för mkt på tv :D Särskilt om de tror att hunden känner sig delaktig om han får "välja" :eek:

Grattis att du fick honom TS, hoppas allt går kanon!! :)

Det är tyvärr många som förmänskligar sina djur i allmänhet. Som min mans rottweilerkorsning, han avgudar sin husse, men kommer någon med ett paket skinka så skulle husse snabbt bli bortvald. Lättmutad :grin:

Min största skräck är; vad ska mamma säga?

Jag är visserligen 19 år, gift, och bor inte hemma. Men när hon fick veta om Nico så blev hon tokig. Hon är nämligen anti stora hundar, och denna hund, ptja - han är större än Nico. Om jag får gissa 75-80 cm. Hon tycker jag ska ha en liten behändig hund om något, men jag vill ha något som är så långt borta från phalénen som möjligt. Tyvärr är ju morsan här stup i kvarten, och hon lär väl protestera högljutt =S

Får hoppas att jag kan få upp lite arbetsglädje i T. Han är trots allt av en mycket krävande ras som bara fått vara sällskapshund.

Grattis! :banana:

Din mamma får helt enkelt gilla läget, efter att de fått gnälla av sig brukar de lugna ner sig och i smyg tycka om hunden ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 491
Senast: Otherside
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att... 2
Svar
38
· Visningar
5 814
Senast: Liran
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 488
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Har skrivit här tidigare om min hund som fått en knöl på typ bakre hälen/knät (när jag googlar anatomin så verkar det heta typ tarsus)...
Svar
0
· Visningar
699

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mellanpudel
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka