älgen

Trådstartare
Vad anser du om formen på denna häst?
44818.jpg

Vad är bra och vad vill du förbättra?

Sv: Form

Det är omöjligt att bedömma hästens generella form utifrån en bild. men om man bara utgår ifrån bilden tycker jag iaf det ser trevligt ut, jag skulle föredra att han var lite mer "framsläppt" men det är jag ;)

Varför vill du ha en lägre form?

Ville ju diskutera bilden så det är fritt fram..

Så nu att det stod framsläppt. Måste läsat fel.

Menar du med näsan eller?

Förlåt krånglade till det lite, skrev lägre först men jag menade inte lägre ;)
Lite mer framåt med nosen menar jag så att hon mer söker vägen framåt själv, men det ser ju inte ut som om du håller henne speciellt hårt heller, "krullar" hon ihop sig lätt? asså nu menar jag ju inte att hon krullar ihop sig på bilden men , *letar ord* ;) har hon svårt för att ta stöd på bettet? har hon mkt egen framåtbjudning?

Det är inte jag som sitter på.

Med denna ryttare kan hon sega till sig lite. Vet inte riktigt varför.

Just för tillfället vill hon inte ha stöd på bettet då en tand måste åtgärdas.
I normalläge sas krullar hon inte ihop sig.

Just den där ryttaren har en förmåga att få de allra flesta hästar att segna till... ingen som kommit fram till varför ännu :p (och segnar de inte till blir de springiga istället...)

svårt att bara se utifrån bild....

jag tänker att den har dålig framåtbjudning.... men det sa du väl själv?:p
det känns som att hästen skulle behöva trampa under sig mer och söka sig lite mer framåt... lite mer bjudning helt enkelt!

Klart det kan vara svårt av bara en bild.
Men tack för kommentaren.
Ja, det stämmer att hästen backar av lite.

jag tycker det ser ut som att hästen går bakom hand och bara vill komma undan och lyckas med det också, bakdelen hänger inte med.

jag gör ett försök :)

jag tycker traven ser väldigt balanserad och fin ut...
sedan skulle kan jag tycka att ryttaren har lite glappande tyglar, så lite mer stöd på bettet är kanske önskvärt. men jag rider ganska lika själv, hellre för långa tyglar än för korta :)
alltså lite mer fram till handen men jag tycker inte att hästen ser ut att sakna frammåtbjudning

fin häst också :)

Vad menar du med bakom hand?

Jag vet vad det innebär, men det är era åsikter och funderingar jag är ute efter..

ja att hästen bara krullar ihop sig och använder inte ryggmuskulaturen till att höja framdelen, ser inte ut som att hästen söker sig framåt nedåt direkt

Men flyttar man vikten bakåt så ökar man ju samlingen. Därmed höjs ju också nacken på hästen.

Jag tittade först på båda bilderna och det är något "som inte stämmer", hästen ser spänd ut med kort hals och högsta punkten på halsen väldigt långt bak. På andra bilden ser det nästan ut som om det finns något obehagligt framför hästen. Inte något hästätande, för den fixerar inte "fara" snarare "blääk för vatten på banan". Men efter att ha läst om "ond tand" i texten tror jag att det är förklaringen.

Min känsla är att jag vill ha hästen i en friare form för att (förhoppningsvis) få mer bjudning och få igång hela kroppen men jag kan luras av huvud/hals, resten av kroppen kanske är med mer än jag får intryck av.

Det jag tycker verkar mest positivt har inte direkt med formen att göra utan att hästen verkar vara väldigt fokuserad på ryttaren. Är det en sån där häst som vill göra rätt?

Ja, hästen är väldigt arbetsvillig det stämmer. Fast detta passet ville hon INTE. Går emot och vill inte fram ordentligt.

Manen lurar ögat något angåede halsen och nackens postion..

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Skandaler om våld mot hästar har skakat ridsporten, senast under OS i Paris. En ny studie visar att tränare ofta missar hästens...
Svar
8
· Visningar
1 050
Senast: TinyWiny
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Vår uppdaterade checklista för egentillsyn av ridsportanläggningar finns för hästars bästa och säkerheten för både hästar och människor...
Svar
0
· Visningar
250
Senast: Gunnar
·
Dressyr Någon som tittat i veckan? Hittat några favoriter? För erkänna att jag inte alls tittat särskilt mycket för det är så många Namn i...
Svar
9
· Visningar
1 123
Senast: Fiorano
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama