PiperGarden

Trådstartare
Vad tycker ni är lämplig arbetsform för era hästar i de olika gångarterna? Hur uppnår ni era mål, hur höga krav ställer ni i traven resp tölten? Väldigt gärna bilder! Hur mycket koncentration lägger ni ner på formen i förhållande till gångarternas renhet? Tycker ni att det kan vara ok med dålig takt korta stunder om det leder till en bra samling eller ser ni hellre en dålig form med klockren takt?
Tycker man ser mycket islandshästar som ägarna tycker har fin arbetsform men som bara kröker på nacken och ryttaren sitter direkt på ryggraden. Rider själv en del islandshäst och tycker det är lurigt med samlingen i gångarterna, då de ofta är lite diffusa och osäkra (rider "vanlig" häst med :p )

Sv: Form

Jag tycker det beror väldigt mycket på hästen och dess utgångsläge där och då. Vi har två, båda femgångare, men det är stor skillnad när man rider dem.

Kan ibland strunta i formen för takten, och tvärt om. Det beror så mycket på vad vi för tillfället försöker uppnå och inte minst vilken gångart vi rider. Det är ju svårt att försökar vara "komplett" när man inte kommit i närheten utbildningsmässigt.

Sv: Form

Min lilla pojke är 5 gångare och har svårt för traven. Därför sätter jag ingen press på formen där utan är överlycklig om han travar någolunda rent. Tölten är jag väldigt petig med. Den ska ha ren takt och bra form. Inga spänningar eller så. Utan rörlig och mjuk med bra bärighet. Galoppen "går" inte heller att forma får han bryter då gärna av till pass / Grisepass. Men skritten är ju den gångart som bygger allt annat. Så där får han arbeta i form. Sen passen är inget jag tränar eftersom grundgångarten (traven) inte är ren så vill jag inte blanda in passen också. Men han har starka anlag för passen. Och som jag skrev tidigare så bryter han gärna av till pass när jag vill ha honom i någolunda form i galoppen. (Vet inte hur man sätter in bilder här så de blir inga bilder..)

Liknande trådar

Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 927
Islandshäst Jag går i hästköpartankar och har kollat runt på en del hästar. Problemet är att jag egentligen inte vet vad jag vill ha för typ av...
2
Svar
38
· Visningar
6 781
Senast: BMW530D
·
Islandshäst Hej! Har börjat rida ett sto på 20 år nyligen, har själv haft islandshästar (för hobbyridning och klubbtävling främst) när jag var i...
Svar
14
· Visningar
2 081
Senast: Novisis
·
Kropp & Själ Jag är 30 år gammal, jag har så långt jag kan minnas haft en depressiv läggning. För ungefär ett halvt liv sedan hade jag min första...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 362
Senast: krambanan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar