M

Moej

En häst som går i form på kort tygel och en häst som går i form på hängande tygel - vad är skillnaden? Vad anser ni är bäst - en häst som tar stöd på tygeln eller en häst som bär sig själv?

Vad är jobbigast för hästen - att bära sig själv eller ha stöd på tygeln? Då menar jag en häst som lärt sig bära sig själv för länge länge sen och en häst som haft stöd på tygeln i flera år.

Sv: Form

Jag tror inte riktigt du och jag menar samma sak med vare sig form eller stöd.

Skillnaden mellan hängande tygel och stöd är hårfin, enda skillnaden för mig är att med stödet så har jag direktkontakt med hästen, jämfört med en viss fördröjning på hängande tygel. Att hästen tar stöd betyder inte mer än tygelns vikt i handen!

Vilket som är bäst beror helt på VAD man är ute efter i precis den stunden, vilken form som krävs för just det arbetet. Formen kan variera massor bara under ett ridpass på vilken som är bäst.

Håller med ovanstående användare.

Du skriver bl a: "Vad är jobbigast för hästen - att bära sig själv eller ha stöd på tygeln? Då menar jag en häst som lärt sig bära sig själv för länge länge sen och en häst som haft stöd på tygeln i flera år."

Du verkar ha missuppfattat vad stöd betyder. Stöd är inte att hästen får ett femte ben på något sätt, hästen ska fortfarande bära sig själv och sin ryttare, inte tvärtom.

Det är klart hästen inte ska "hänga sig på tygeln", utan jag menar en häst som fått komma undan med att göra just det.
Men varför rider man dressyr på korta tyglar då?

Det är alltså ingen direkt skillnad på formen i western och i dressyr? Förutom att den kanske är lite lägre i western.

Anledningen till att ha stöd, eller kontakt som jag hellre säger, är just att han den snabbaste kommunikationen med hästen, så jag bara behöver spänna en muskel i lillfingret för att hästen ska känna det, istället för att behöva röra handen.

Moej skrev:
Det är alltså ingen direkt skillnad på formen i western och i dressyr? Förutom att den kanske är lite lägre i western.

Inte ens inom dressyr är ju formen lika! En som rider LB-dressyr är inte i närheten av samma form som en som rider MSV, eller för den delen, Svår dressyr. I western går hästen i en form som lämpar sig bäst för den uppgift den har. Det är det form handlar om, den arbetsställning där hästen brukar sig bäst!

Tänkte mer på "stödet", eller jag vet inte vad jag ska kalla det så ingen blir sur eller arg eller förskräckt...
Den bär sig själv lika mycket i western som dressyr, helt enkelt?

Stöd på tygeln är nog inget jag bryr mig om, spelar ingen roll. Det viktiga för mig när hästen går i form är att den trampar under sig. Vart halsen är någonstans bryr jag mig inte om.

Det viktigaste med handen är att man inte ska låta hästen hänga å söka för stort stöd i den för då bär man som ryttare hästen istället för att hästen bär sig själv och ryttaren i en bra "form".

Stöd för mig är en viktig fråga. I början av hästens utbildning kräver jag inget stöd, men ju mer lösgjord hästen blir desto mer vill jag att den ska söka sig till bettet. Sedan, ju högre utbildad hästen blir, desto mindre stöd vill jag generellt ha. Ju lättare hästen blir i framdelen, ju mindre stöd.

Att jämföra western hästar och dressyrhästar går inte. Det är inte på långa vägar samma sak man är ute efter.
Jag anser inte att western hästar går i form, definerat utifrån dressyr. Western och dressyr har helt olika mål!!! Tänk inte på hur tygeln ser ut. Bara för att man någonstans har som mål att kunna rida utan stöd i dressyr menar inte det att man har samma mål som western.

Senast ändrad:

Jag har en western-dressyrhäst, men jag har valt att låta henne ha den form hon tycker känns bäst så länge den inte är alldeles tokig.
Funderar bara om det på nåt vis är "bättre" och "roligare" för hästen med dressyr än western, om man nu tänker på formen,.

Jag har ingen koll på westerns filofsofi överhuvudtaget, jag kan inte svara på din fråga. Men jag tror inte att det är några problem att rida kombinerat, om du inte har tänkt att tävla MSV eller nått. ;)

Korrekt ridet tror jag att varken western eller dressyr är på något vid skadligt för hästen, men det blir det ofta pga okunnighet. Mer regel än undantag, tyvärr.

Just nu skippar jag formen helt för att jag inte är helt hundra på hur jag ska göra, och jag vill inte förstöra henne på något vis...

Nja nån MSV lär det väl inte bli, just nu ligger vi på Märke 2 nivå :D Just på tävling alltså, hon är lite väl rädd av sig för att klara nåt annat just nu. Domaren bland annat brukar vara väldigt läskig :smirk: :D

moonlightgarden skrev:
Stöd på tygeln är nog inget jag bryr mig om, spelar ingen roll. Det viktiga för mig när hästen går i form är att den trampar under sig. Vart halsen är någonstans bryr jag mig inte om.

Men halsen är en stor del av formen. Har du en häst som trampar under sig så kommer "nackböjen" av sig självt. Hästen är byggd så, när bakbenen engageras så engageras hela muskelringen och halsen får en vacker böj.

Snacket om att "jag bryr mig inte om var halsen är" kommer oftast (inte sagt just du, har ingen aning om hur du rider) från just såna som INTE kan rida hästen vare sig på tygeln eller i en vettig form.

JO men det är det jag indikerar på. Därför jag struntar i halsen för den kommer utav sig själv om man har fått in hästen i rätt form. Den är en atomatik på hästen, som ramlar på plats utav sig själv när man gör rätt.

jag struntar även i halsen eftersom att man ser ganska många som "drar" ner hästens hals på ett eller annat sätt så att halsen ser ut att ligga i form men bennen är ute å svansar 3 meter bakom hästen. Form ridning har jag inte kommit till att kunna rida på alla hästar ännu en del klarar man av iaf :D har ju själv en häst som inte behöver ridas in i formen utan en korekt sits, drivning å hand gör det hela atomatiskt åt en, ganska enkelt å bekvämt, dock jobbigt eftersom att hon helst inte vill :devil:

Jag bryr mig faktiskt inte om vart halsen är. Om hon vill bära sig högt eller lågt får hon själv välja, så länge hon inte överdriver åt något håll.
Jag koncentrerar mig hellre på att få henne att bära sig rätt än att korrigera halsen hela tiden, det är hon faktiskt bäst på själv.

moonlightgarden skrev:
har ju själv en häst som inte behöver ridas in i formen utan en korekt sits, drivning å hand gör det hela atomatiskt åt en, ganska enkelt å bekvämt, dock jobbigt eftersom att hon helst inte vill :devil:
hur gör man annars för att få hästen i en bra form :confused: tycker att du säger emot dig själv här.

Det viktigaste när hästen går i form är ju att den jobbar med bakdelen sen när den jobbar med bakdelen så blir det ju att hästen går 'på tygeln'

Rumpnissen skrev:
Jag anser inte att western hästar går i form, definerat utifrån dressyr. Western och dressyr har helt olika mål!!! Tänk inte på hur tygeln ser ut. Bara för att man någonstans har som mål att kunna rida utan stöd i dressyr menar inte det att man har samma mål som western.

fattar inte riktigt hur du menar:confused:
man rider även med stöd i western. det är inte så att man släpper långa tyglar och låter hästen gå vind för våg.
visst har man ju en "mjukare" ridning än i engelsk ridning, men man har ju fortfarande stöd..

det är ryggmusklerna hästen ska arbeta med. och självklart bakdelen också, men i första hand ska den höja ryggen och på så sätt "bära upp sej" :)

det är ju såklart bättre att hästen bär sig själv, men man behöver inte ha hängande tygel för det. Man kan ha kontakt med hästens mun men ändå vara så lätt i handen, man kan stämma av då och då att hästen bär sig själv genom att snabbt dra fram handen mot hästens mun, den ska då gå kvar i samma form. Och maN brukar ju oftast känna om hästen känns tung eller lätt i handen. Om hästen hänger i handen och känns stark och hård i munnen då bär den ju inte sig själv...

Liknande trådar

Western Min bästa vän och jag har köpt ett dräktigt quartersto ihop. Vi tänkte i vår naivitet att det skulle gå att samäga hästen, men det går...
Svar
1
· Visningar
353
Senast: Nepenthe
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag märker att folk i min närhet alltid ska tycka till om val jag gör. Jag vet att de flesta är rädda och därav kan ju detta vara av...
2
Svar
33
· Visningar
2 428
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
886
Senast: Esmeralda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka