Sv: Form

Vad jag har lärt mig, så stör vi hästens balans med stöd på tygeln.

Tänk dig själv, är det inte lättare för dig om du går utan bett till en sträckt tygel än om du går med??:idea:

När man rider på hängade tygel (brukar) är det ofta så att man också har ett bett med långa skänklar dvs. ett skarpt bett för att kunna inverka så osynligt som möjligt i nödfall. de som rider med hängade tygel andvänder också sittsen och vikt mer (ska?) än vad vi dressyr ryttare gör (misuppfatta inte) för att inte störa hästens balans.

De beror ju också på vems hängade och sträckta tygel det är förstås:D

Ett korrekt stöd, kontakt med hästens mun, ska inte störa hästen. Däremot att rida med glappiga tyglar stör hästen då hästen då får ett helt oförberett tygeltag i munnen från att inte ha haft någon kontakt innan.

PathOfClovers skrev:
Ett korrekt stöd, kontakt med hästens mun, ska inte störa hästen. Däremot att rida med glappiga tyglar stör hästen då hästen då får ett helt oförberett tygeltag i munnen från att inte ha haft någon kontakt innan.

Men det är ju skillnad på att ha "glappiga" tyglar och helt lösa. Rider det med helt lösa så antar jag att du inte tar hästen i munnen, och ska du nu göra det har du förmodligen kunskapen att inte göra det så att det stör. Glappa tyglar därimot, det kan jag hålla med stör hästen.

Jag tror inte att stöd stör hästen på något vis om den är van vid att bli riden på det sättet, allt beror ju på hur vi rider in och utbilar våra hästar.

Min förra t ex, henne red jag "normalt" sett med stöd(eftersom jag tävlade mycket), men då och då red jag ett pass helt utan stöd, för att kolla att allt stämde. Red precis som vanligt, men utan stöd och med hängande tygel. I början av passet brukade hon vara lite flummig men när hon väl bar sig så bar hon sig på ett helt annat sätt än "med stöd", om jag då började ta henne i munnen igen började hon springa och all rytm och bärighet var borta. Så fort går det för en häst att anpassa sig.

Exakt vad är det jag säger emot mig själv på?
Merd korekt hand så menar jag handläge å det bör man ju ha oavsett om man har full kontakt med munnen eller om man har lite längre tyglar men ändå kontakt med munnen.

Å nej min ponny vill helst inte gå i form, hon vill ha gasen i botten å göra tvärsväng med ungar så att dom fortsätter rakt fram :D

hästen behöver inte "ridas in i formen" men du måste ändå ha korrekt sits drivning och hand :confused:
för att rida (till skillnad från att åka häst) krävs just det du säger, alltså rider du hästen i form.

skillnaden mellan hängande tygel är att HÄSTEN bär upp sig själv..Men kort tygel tror jag de oftast är som så att RYTTAREN bär upp hästen!

De kan man kolla genom att mna kort sekund släpper tygeln helt.. om hästen bär sig själv skall inget hända.Men är de ryttaren som håller ihop hästen så kommer hästen köra upp huvudet och falla ur sin form!

Jag brukar ofta träna på detta och rider ibland på helt långa tyglar nått varv på volten och hästen bibehåller sin form eftr många år av träning!

Jag är lite virrig med ord, kanske därför jag säger emot mig själv lite gran.
Fast det finns ju hästar sem behöver mer än det som kräver att man jobbar igenom dom ordentligt för att dom ska komma till formen. Fast dom är ofta trevliga, iaf dom jag provat.

doleron skrev:
fattar inte riktigt hur du menar:confused:
man rider även med stöd i western. det är inte så att man släpper långa tyglar och låter hästen gå vind för våg.
visst har man ju en "mjukare" ridning än i engelsk ridning, men man har ju fortfarande stöd..

Fast målet är ju ändå en ridning UTAN stöd??:angel:

Jo ridning utan stöd har jag sett, iaf utan stöd från handen vid westerntävlingar. Det är ju inte lite läckert...

Om man bär runt hästen så har man missat vad "stödet" är för något. Man ska inte bära något mer i handen än tygelns vikt, men man kan fortfarande ha kontakt med hästens mun för det.

Lägger jag fram handen vill jag att hästen ska söka kontakten framåt, inte gå kvar med böjd nacke och ha släppt bettet.

1. Kallar du tygelns vikt stöd? Jag vill känna kontakten med hästens mun, att hästen suger tag i bettet. (inte för den skull drar) Så att jag mjukt kan inverka i hästens mun om jag behöver det. Du kanske menar samma som mig?

2. Om jag ger efter på tygeln förväntar jag mig olika saker beroende på hur utbildad hästen är. Med den ena jag rider nu förväntar jag mig att hon ska gå kvar i formen, vilket hon gör om jag rider kvar henne i den formen med sätet. Det är ju sätet som formar hästens form, alltså den som håller kvar formen, inte tygeln. Om jag därimot indikerar med sitsen samtidigt som jag ger efter på tygeln, söker hon sig framåt nedåt.
Den andra är över huvudtaget inte så stark så hon orkar bära sig korrekt själv ännu. Hon lägger sig gärna i handen och följden bli att om jag då släpper på tyglarna följer hon efter. Om hon faktiskt bär sig själv, vilket hon orkar göra korta sträckor, och jag ger efter går hon kvar. Men, som sagt, hon har inte riktigt orken ännu, men det är på god väg!

jag menade att man inte har någon kontakt alls på ridning på hängande tygel, annars hade det ju inte hetat så :D

Om man med stöd BÄR runt hästen så rider man inte bara med stöd (kontakt med hästens mun).

Dessutom är inte min önskan vid stor eftergift att hästen ska gå kvar i exakt samma form. Det tycker jag är ett tecken på en häst som hålls fast statiskt i en ställning med halsen, ingenting annat. En häst som är lösgjord kommer att söka efter stödet försiktigt vid eftergift, framåt nedåt.

Jag vill känna ett sug i bettet och så pass mycket KONTAKT att hästen är med hela tiden. Jag har ingen tyngd i handen mer än tygelns vikt så länge jag inte ber om någonting.

jo nog är det ju det, men det lät som att hon menade att man skulle släppa hästen och låta den gå som den vill, men jag brukar inte alltid lyckas förstå vad folk menar när man skriver ner det:angel:

Liknande trådar

Western Min bästa vän och jag har köpt ett dräktigt quartersto ihop. Vi tänkte i vår naivitet att det skulle gå att samäga hästen, men det går...
Svar
1
· Visningar
353
Senast: Nepenthe
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag märker att folk i min närhet alltid ska tycka till om val jag gör. Jag vet att de flesta är rädda och därav kan ju detta vara av...
2
Svar
33
· Visningar
2 428
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
886
Senast: Esmeralda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka