form vadå form?

N

Natalyah

vad menas med "form" igentligen?
Påridskolan får man lära sig att när hästen går i "form" gör den med böjd nacke ( vet ej hur jag ska uttrycke mig på annat sätt ) trampar undersig med men bakbenen och höjjer ryggen men de är väl FRAMFÖRALLTdär med nacken man får lära sig!
Nu undrar jag vad är form för dig?
varför säjer vissa folk att hästen bara jobbar när den går med böjd nacke...??
Jag mins när min häst inte var inriden eller nå då löslongerades hon nästan enbart eftersom hon nästan var helt ohanterad och ej van vid tömmar m.m
och jag kan då inte säja att hon rörde sig med böjdnacke.
Jag tycker att de är immla konstigt att folk måste hänga upp sig på de där med böjd nacke hela tiden...,vars fick min häst alla muskler ifrån då?? smög hon omkring i hagen med böjd nacke när ingen såg eller vad??
Har jag tok fel...,
När jag rider brukar endel säja
" men gud så fin hon är..,rider du bara på lösa tyglar eller jobbar du henne på tygel oxå när hon ser ut sådär?"
och ja nån gång rider jag väll på korta tyglar men de är inte ofta.
Natalyah går inte me böjd nacke men nått måste jag ju göra rätt efter som att hon tydligen ser ut som att hon "jobbas på tygel"

Jag vill bara höra lite komentarer
alla måste ju få ha sin åsikt =) ;)

Går hon väldigt högt med huvudet eller sänker hon det också?

En häst behöver inte kröka på nacken för att gå i form.
Precis som du skrev så är det hur aktiva de är i bak och rygg som räknas.

Min häst har en väldigt aktiv rygg och bakben och använder det naturligt det är inget man behöver rida fram.

Det är så olika från häst till häst hur lätt det är för just den individen att trampa under sig och aktivera ryggen.

För många år sedan när jag gick påridskola fick jag också lära mig att bara hästen böjer på nakcen gick den i form. (vilket vi alla vet nu inte äer fallet)

Böjd nacke går inte att titta på titta däremot vart huvudet är placerat och hur resten av kroppen rör sig.
Hoppas du fattar något utav det här eftersom det är sent och jag är gansak trött. :smirk:

men många tycker ju att det bör vara en följdhändelse av att hästen trampar under sig-fördelar mer vikt bak-att hela framdelen höjer sig/lättar och nacken blir högsta punkten, (nu menar jag absolut inte bara knäpper av i nacken alltså)

med detta borde det ju menas att många westernhästar går på bogarna, vilket jag inte tror, men gärna vill höra lite fakta om motsatsen! :bow:

hon går ju inte "högt" hon har de i normal läge eller vad jag ska säja! =) hon går inte och sträcker upp de eller något sådant =)

Att hästen går i rätt form för mig är när den har självbärighet och är i balans.. Alltså att hästen kan bära upp sig själv och ryttaren utan att ryttaren balanserar hästen med tyglarna. Att hästen exempelvis kan gå i samlad galopp på volt utan att kräva stöd från ryttarens hand och utan att fall ur eller in i volten och med bibehållet tempo.

I terrängen gäller samma sak. Jag skall kunna rid upp och ner för backar och kullar och över diken och andra knöligheter utan att hästen tappar balansen och behöver öka farten. Tex klättra ner för en brant i långsam skritt utan att jag behöver bromsa med tyglen.

Om sen hästen har nacken krökt eller inte anser kan vara utan betydelse. Den enorma krökning på halsen som många dressyrhästar har är lätt att fixa om man vill....

Men att få en häst i så pass bra balans och styrka att de själva orkar bära sig utan ryttarstöd i alla gångarter är lite svårare.

Rider själv min egen häst med detta mål för ögonen. Vi har en bit kvar med är på god väg. Använder mig uteslutande av vikt och skänklar när jag påverkar henne. Tygeln är lång och utan stöd från handen. När jag vid något tillfälle kortar upp tygeln så kommer krökningen på nacken direkt utan att hon tappar formen i kroppen. Denna häst är rejält musklad. En ordentlig bakdel och ryggfileér som bildar ett litet dike mitt över ryggraden. Halsen är mycket välmusklad trots att jag sällan eller aldrig kräver någon krökning av nacken.

Hästen kom till mig för ett år sedan och var då helt omusklad och totalt outbildad. Du kunde känna varje benstruktur i bakdelen på henne och hon var trots detta inte mager!!! Hon var 7 år gamal och hade växt upp instängd i en ladugård. De gånger hon kom ut var när det skulle flängridas...Och detta skedde mycket sporadiskt....

Alltför många koncentrerar sig på huvudet vid ridning idag, tyvärr, oavsett ridstil/gren/utbildning. Tacka vet jag de få ridlärare som har vett att förklara vad som är viktigast att hålla koll på när man rider. De skulle kunna vara fler, men det kanske inte finns tillräckligt många som fattar som kan/vill/orkar lära ut. Det kräver en hel del att försöka förklara för nån som inte lyssnar...

Jag rider efter att det är bogen jag styr, motorn kommer bakifrån och huvet är bara en utstickande sak som jag satt dir för prydnad...typ... Eller åtminstone försöker...
För att kunna styra bogen måste halsen vara rak i yttersidan. Annars kan ju bogen smita. Jag själv måste dessutom titta på vart jag ska, inte på var jag har hästen. Det är nåt jag måste känna. Så länge min häst jobbar bakifrån och håller sig inom min "inramning" bryr jag mig inte så mkt om hur den har huvet, så länge den kan avslappnat jobba där. Självklart kan man reglera för att få olika effekter, men hästen måste kunna slappna av för att ärligt jobba med kroppen.
Jag koncentrerar mig hellre på att ha en rak yttersida...

Det finns ju olika typer av former. Låg form används ju oftast av svaga/outbildade/unga hästar, som behöver gå lite lägre för att orka. Den högre formen kommer ju oftast när hästen orkar bära upp sin framdel och skjuta vikten bakåt. (Ska inte förknippas med stjärnkikare!!! Detta är ett symptom på svaghet också!) Sen är det ju lite individuellt också. Hästarna är byggda olika, och har olika förutsättningar...

Men som jag skrev tidigare. Jag koncentrerar mig hellre på att få hästen under mig, styra bogen och få den att slappna av och jobba bakifrån. Och slappna av kan man inte göra i en ihoptryckt "form", för då täpper man till och pressar på grejer i nacken/hakan, plus att nacken stramar... *aj* Nej, det ska vara avslappnat och för hästen balanserat!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 053
Ridning Min älskade häst gick bort tidigare i år och var inprincip pensionerad de två sista åren. Började rida på ridskola i april och insåg då...
2
Svar
39
· Visningar
5 934
Senast: _Taggis_
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 027
Kropp & Själ Lite konstig rubrik, men går det att ”träna” så att man blir riktigt rejält trött utan att träna? Bakgrund: För ca 2,5 år sedan var jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 062
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar