Form o sitts?

B

Beauty_Boss

Halloj! Vad tycker ni om sittsen och formen på det här ekipaget (jag och Boss :p)
96dedefa77c363346c5e783d6b7d1bf7.jpg

Elin

Sv: Form o sitts?

Ser inte så bra pga. vinkeln på bilden. Skulle vart lättare från sidan.

Först och främst tårna pekar lite mycket utåt, försök att vinkla dom lite mer inåt. Sedan handställningen, tummen högre upp dvs. lite rätare vinkel där.

Formen är bra, möjligtvis skulle han kunna komma ner lite mer och lite mer bakben.

Fin häst :)

Du har rullat ut låren och "rider" inte just på denna bild. Du åker mer med och tittar på fotografen. Du ser ut att sitta "slarvigt" just i detta ögonblick, men troligen för att du vill titta in i kameran?

Hej elin ;) :)
Tänkte ge dig lite kritik.. hehe..
Du sitter, som andra har påpekat, lite slarvigt för ögonblicket.. Men jag har sett de utåtstående tårna på andra kort också.. försdök att vrida om låret och därmed också vader och tårna framåt.

Boss är ganska lång i formen på kortet, men det är svårt att korta upp dom tillräckligt i skritten utan att få dom helt avslagna i nacken. Han går även och knäpper av i nacken här, men det 'är få hästar som arbetar med ryggen i skritt.
Högden i nacken tycker jag är ganska bra, med tanke på att du inte har kommit så långt i ridningen att du kan rida honom i högre form och med mer bakbensaktivitet! Jobba på :bow: :D

Tack så mycket för svaren!
Jo, jag sitter alltid och petar ut med tårna, dels beror det på (säger min ridlärare) att jag inte har hittat en sadel som passar Boss och med det får jag fel benställning. Men det är nog att jag är så van vid det också ;) Lite andra bilder som ni gärna får kritisera, svårt att se sånt själv tkre jag, iaf på sig själv :p

495496f181a59288e056e1857ce924f6.jpg

Pekar Otroligt mkt ut med tårna ;)

6329ce7b55bf8a1b13443ceefb6bdd82.jpg

Ser lite öppen ut i formen, tkr jag ;)

649a9d2d7197918f284ba3667f131f84.jpg

För framåtlutad enligt mig :p (min avatar)
Elin

Boss ser väldigt lång ut på samtliga bilder, och det syns att han går i undertempo.
För att få han kortare måste du driva och våga fånga upp i handen, utan att bli stark.
Han behöver inte komma upp så mycket i nacken, men bara du trykcer in bakbenen och kortar honom mer i formen.
Sitsen ser endå hyfsat bra ut, men jag skulle vilja att du vred om handen ngt, och får upp dom någon centimeter ovanför manken. Så att det inte ser ut som om du lirkar under manken :S
Lycka till!

Beauty_Boss skrev:
Tack så mycket för svaren!
Jo, jag sitter alltid och petar ut med tårna, dels beror det på (säger min ridlärare) att jag inte har hittat en sadel som passar Boss och med det får jag fel benställning. Men det är nog att jag är så van vid det också ;) Lite andra bilder som ni gärna får kritisera, svårt att se sånt själv tkre jag, iaf på sig själv :p

För framåtlutad enligt mig :p (min avatar)
Elin

Nä det beror nog inte så mycket på sadeln som på att du är spänd i ditt bäcken och dina lår, du behöver vrida om låren/knäet innåt och slappna av i bäckenet och övre delen av låret Folk som har en fantastiskt bra sits kan ha det oavsett i vilken sadel dom sitter.
Du sitter absolut inte framåtlutad heller, lutar du dig mer tillbaka kommer du hamna bakom hästens tyngdpunkt.

Tja elin!!

Men iaf skulle jag, om jag vore du, satsa på att faktist länga tyglarna. Det är såå vanligt att man rider med alldeles alldels för korta tyglar för att få hästen kortare i formen, när den i själva verket inte har muskler för den höga formen. Jag skulle satsa på en lite lägre uppbygnadsform, och korta upp han då och då.

Stretcing-Samliong-Stretcing-Samling-stretsing.. osv.

Känn att han alltid vill söka sig framåt nedåt.
I galoppbilden orkar han inte bära sig, ser det ut som. Han knäpper av.
Galoppera igenom honom, låt han få jobba igenom sin kropp. Jag kan inte se på bilden om han är fyrtaktig, men jag har en känsla av att han är sån. Kingen kan se exakt likadan ut, I promise.

Försök inte sitta och samla och samla, bygg upp grunden till samling istället (sökning framåt nedåt, försök få kliv under tyngdpungten)..

Jag känner igen mig så väl på dina bilder! Iaf när kingen går så så är han seeeg.. Det är inte kul att rida, man sitter i ett driva driva driva för att samla samla samla läge. Till slut är hästen tröt och då tror man att den slappnat av.. :S.

ang din sits:

Rid barbacka!!!! När du gör det KAN du inte sitta med sådana där o-omvridna ben. För sedan över den där känslan till sadel. Sitsen består inte bara av sittbenen, man ska verka med låren oxå, hela kroppsytan som ligger mot sadeln.

Hoppas du fick något ut av detta ;)

//Sofia

Instämmer med fio (nuförtiden är vi visst alltid överens?!). Det är inte sadeln som gör att dina tår pekar ut. Du är dessutom smal och har fina "ridlår" som bör vara lätta att rulla om. Det är värre om man är lite överviktig - då bör man ha bragdmedalj om man kan rulla om låren och få dem att ligga där de ska.

Precis som fio säger, har du för lite tyngd i låren och låter dem inte hänga neråt och "inåt". Du sitter på hästen, men inverkar inte med sitsen på optimalt sätt. Du bör be din ridlärare om övningar som får dina ben att sträva neråt/bakåt.

Du kan också titta på dina bilder och fundera över vad som hänt om man suddat ut hästen under dig. Hade du hamnat stående (som man ska göra när man rider i lodrät sits) eller hade du tippat bakåt eller framåt? "De sju stegen" kan man gå igenom mha kompis från marken när man vill få en lodrätare sits.
1. Sittbenen - balanserar jag fint på mina sittben? Tar de lika mkt vikt båda två? Sitter jag på sittbenen, eller har jag rullat bak på rumpan eller fram på blygden?
2. Höftkammen ska i regel tänka framåt (de flesta sitter med bäckenet som om de satt i sen stol)
3. Axlar, ska i regel backa och släppas nedåt.
4. Huvud och hals ska i regel också backa, många ryttare sitter med gamnacke
5. Låren ska backa och läggas "in", de ska inte rulla utåt i varje steg som hästen tar
6. Är hälarna under dig i en lodrät linje=
7. Är linjen bett/tygel/hand/armbåge rak?

Tack så Otrligt mycket för svaren! Ska träna på att rida barbacka, problemet är bara att min ponny är Otrligt obekväm Och skumpig :crazy:
Ingen utav bilderna är i galopp :p
Jag ska be mamma fota nån gång när jag rider i ridhuset, alle de här bilderna är tagna efter ett jag varit och tränat i ridhuset. På några utav bilderna är han riktigt laddad (bla den första) pga blåsten/moppar på vägen, och därför (fegis som jag är, haha ;)) håller jag igen honom lite mycket :p På de andra hade jag precis ridit ett hårt dressyrpass i ca. 1 tim så det är inte så konstigt att han är trött, haha. Men nu har vi fått lite bättre ljus i ridhuser, så jag kanske kan fota i helgen. Just nu är det så dammigt i paddocken och innan så var det hinder kors och tvärs, så då ville jag inte rida där (nu har vi en "dressyrdel" och en "hoppdel". Men jag uppskattar verklige era tips, speciellt eftersom jag ska tävla den 29 ;)
Elin

Glömde visst att nämna en sak :p Provade (som Sofia sa) att rida med längre tyglar (inte mycket, kanske nån centimeter). Boss blev piggare, men längre i formen, så min tränare sa åt mig att korta upp dem.. :(
Elin

hahaha what an idiot I am.. hehehe

jag kollade bara lite snabbt, och så blev det ett långt svar.

Hm, folk kommer tro att jag inte ser skillnad på galopp och skritt :angel:..

Sen såg jag inte första travbilden heller i början.

Fast vet du, just för att vrida om låren ända uppifrån höften, är barbackaridning inte speciellt bra. Sadeln är ju till för att skydda hästens rygg och faktiskt också för att göra det lättare för ryttaren att sitta korrekt.

Du kan tänka dig att dina lår, sett framifrån, ska ha höjden av ett A4-papper (dvs platta!). Det blir de om du tar tag i lårmuskeln som är på in/baksidan av låret (du ser ut att endast ha muskel och inget överflödigt fett...) och lägger den "bakom" lårbenet. Sträva efter att kunna rida igenom en biltvätt utan att tvättborstarna får tag i dina lår.

Glömde visst att nämna en sak Provade (som Sofia sa) att rida med längre tyglar (inte mycket, kanske nån centimeter). Boss blev piggare, men längre i formen, så min tränare sa åt mig att korta upp dem..

Det här tycker jag är så synd med de tränare de flesta har att tillgå, de missar grunden och tror att man kan samla ur intet. Samla framifrån utan driv bakifrån ger kort hals, inget annat. Korrekt samling kräver lång hals (uträtad halskotpelare som förlängning av ryggradens lösgörande, låter manken komma upp och hästen bli lättare framtill), inte kort.

Du vill vid samling: få bakbenen att vinkla sig mer in under hästen, be honom vila i steget, korta sin undersida (magmusklerna och ländsträckaren) och länga sin överlinje så manken kommer upp ur bogarna och frambenen avlastas. Att hästen ser lång ut är helt okey i en stretchfas, eller i en framåtgripande fas där man hämtar skjutkraft - sedan gäller det att omvandla den till bärkraft genom att be om vinkling bak, inte dra ihop fram.

Jag tror alltså att piggheten du känner när du länger tyglarna är en viktig nyckel till att samla ihop honom bakåt senare. Först gas: släpp fram och driv lätt, släpp upp ryggen, var följsam. Känn att du har piggheten / bjudningen först: känn att han arbetar framåtgripande med bakbenen och att ryggen svingar i rörelsen, att han söker sig fram mot bettet. Sedan lösgör du, sedan kommer rakriktningen, sist samling. Utan att någonsin tappa bjudningen - då får man backa!

Man ska inte gasa och bromsa samtidigt, det blir förvirrande för hästen och skapar spänningar. När han behöver stretcha ska tyglarna längas och sitsen lätta. När han behöver komma fram och arbeta igenom ryggen ska tyglarna vara så långa som krävs för att få en aktivitet genom kroppen. När du med halvhalter, övergångar osv ber om mer vinkling och sekunder av bärkraft, dvs att han ska korta sig, så gör du det främst med sitsen, men det kan kopplas till mjukt kramande hand. Kramningen ska då följas av att han flyttar bak sin tyngdpunkt, sänker tempot, men behåller kraften i rörelsen - inte av att han lutar sig mot handen eller viker in näsan.
Jag vill ha kontakt med munnen, inte ett stöd i tygeln. Av stödet blir hästen framtung och förmår inte lägga vikten bakåt som man vill. Dessutom gör man den okänsligare i munnen och lär den att inte ta förhållningar utan bara vika in näsan eller luta sig ännu mer. Kontakten blir i jämförelse mer till för att förmedla information genom små skiftningar i tryck / eftergift, och ger hästen något att söka sig mot med avslappnad förtroendefull käke, men det får inte bli stumt eller tungt.
Det är svårt med ridning!

Använd små halvhalter som styrketräning och förberedelse inför samling. Halvhalterna gör du främst med sitsen, strama ihop magen / mellangärdet, svikta med ryggen och vinkla bäckenet en aning. Tänk dig lite grann upp från ryggraden med sittbenen och lägg lite mer vikt på lårens in / baksida (som C beskriver ovan).

Halvhalten ska vara som en förberedelse inför en halt, hästen ska vila i steget, men ha sådan bjudning framåt att den väntar på signal om att få fortsätta fram, inte försöker stanna. I den korta sekunden av avvaktande, sviktande, vilande steg hittar du en bärkraft - släpp sedan efter igen och låt honom stretcha ut, eller gör en hel halt. Variation gör hästen uppmärksam!

Tycker för övrigt ni ser fina ut ihop! :)
Särskilt översta travbilden tycker jag det ser trevligt ut - bakbenen är med, det bakre är inte så långt bak och det främre sätter i med viss svikt i hasen och har bättre vinkel än vad man vanligen ser. Något längre tygel skulle inte skada för att få mer bjudning och aktivitet.

Däremot pekar dina tår och knän ut. Ett tips kan vara att träna utan stigbyglar, men inte barbacka i början, för det blir lätt att man drar upp knäna och kniper istället för att bli lång och omslutande med benen. Sträva längre neråt / bakåt med skänklarna, bli så lång och rak och stilig som du kan. Tänk att du ska landa i balans rakt ovanför fötterna om hästen försvann under dig.

Jo det har du rätt i. Fast det har hjälp mig mycket med att hänga med hästen, även om det går att bara sitta på sittbenen och ha benen vart som helst. Om man har en bas där man är med hästen och följer dess rörelser, så är det mycket lättare att få en helt korrekt sits.

Fast iaf jag upptäckte att det är mycket enklare att sitta "medvridet" efter en period där jag ridit barbacka. Man behöver ju inte göra det så ofta och länge, men om man tar ett par dagar och sen sätter på sadel så märker man en rätt stor skillnad.

Ni är underbara :love: :bow:
Tack så Otroligt mycket med tipsen! Idag ska vi rida ut och nu ska jag börja med våran träning :D Ska ta bort stigbyglarna på sadeln, får se hur det går på min stuttsande häst :bump: :p
Kom på en grej idag när jag gick (en kompis sa det ;)), jag går och pekar ut med tårna när jag går. Vrider lixom fötterna lite utåt, kan det ha något att göra med vad som händer med ridningen? Kanske inte, men jag ville ändå att ni skulle få veta så mycket som möjligt :D Ska ev. rida lektion i helgen och ska prata med min tränare om olika övningar för att benen ska vara så "raka" som möjligt! :)
Elin
Ps. Tack Än en gång för tipsen, fortsätt gärna att kommentera :smirk:

skrållan skrev:
Tycker för övrigt ni ser fina ut ihop! :)
Särskilt översta travbilden tycker jag det ser trevligt ut - bakbenen är med, det bakre är inte så långt bak och det främre sätter i med viss svikt i hasen och har bättre vinkel än vad man vanligen ser. Något längre tygel skulle inte skada för att få mer bjudning och aktivitet.

Tack, det var kul att höra :D :)
Elin

Sitsen skippar jag att kommentera, för det är bara såna små petiga saker som kan vara tillfälliga.

Formen däremot känns lite framtung, som att du låser hästen med händerna. Sträva efter att få hästen avslappnad i hals och nacke men inte låta den hänga sej i tygeln. Och rid mycket sidvärtsrörelser, halvhalter m.m. och se till att få bakbenen mer placerade under hästen så framdelen kan lyftas lite.
Rid gärna med låg form till en början för att få upp ryggen MEN var då extra noga med att inte låta hästen hänga i handen eller ta för mycket stöd för då blir hästen lätt spänd och tappar ryggen och/eller blir framtung.
Man vill ju ha lite stöd i handen men då bör hästen vara avslappnad i nacke och hals ändå, så man får inte vara låst i armbågarna för att undvika spänningar. lirka gärna med ställningen då och då för att testa gränserna för hur avslappnad i nacken hästen kan bli. Men glöm inte bakre delen av halsen, för det är den delen som inte ser avslappnad och eftergiven ut på bilderna. Du kan testa att ibland höja huvudet på hästen och i det läget böja halsen och ställa nacken ganska överdrivet men helst utan att dra i tyglarna utan bara lirka och förstärka böjningen med sitsen (innerskänkel och inre sittbenet) och när det känns bra och som att hästen verkligen slappnar av i det läget kan du testa att rida hästen utåtställd och se om du kan behålla avslappningen. Innerskänkeln kan hjälpa hästen att slappna av om man inte är för hård med den (men man ska ju ändå ge så stor signal att man får respons från hästen).

När du har avslappningen och bra sökning framåt/nedåt dvs hästen följer med nedåt om du släpper efter på tygeln kan du jobba med att få hästen forma sej bra på en volt. Det är lättast för hästen om den inte är blockerad i bogen och om den sätter under sej bakbenet ordentligt så du kan växla med att rida lite skänkelvikningar på volten för att komma åt rumpan, och både flytta bakdelen innanför och utanför spåret (inte nödvändigtvis i skänkelvikning men så du checkar av att du kan korrigera bakbenen) och ibland tänka tvärtom att du flyttar bogen in eller ut från spåret.

Och rid gärna mycket trav-skrittövergångar med lätt hand och mest med sitsen, det får hästen att träna sin rygg och rumpa och den brukar få en mer ärlig eftergift.

Ok, sammanfattningsvis då om formen så behöver du få avslappning i hela rygglinjen och halsen, få bakbenen att sättas under tyngdpunkten, bra sökning och avslappning i hals och nacke. Så kommer framdelen automatiskt bli mer fri.
Träna gärna öppnor så kommer du nog ha lättare att undvika att hästen blockerar sej i bogen (som den gör på de två första bilderna) och så får du bättre "pli" på bakbenen ;)

Söt ponny!

Carmenzita skrev:
Instämmer med fio (nuförtiden är vi visst alltid överens?!). Det är inte sadeln som gör att dina tår pekar ut. Du är dessutom smal och har fina "ridlår" som bör vara lätta att rulla om. Det är värre om man är lite överviktig - då bör man ha bragdmedalj om man kan rulla om låren och få dem att ligga där de ska.

Precis som fio säger, har du för lite tyngd i låren och låter dem inte hänga neråt och "inåt". Du sitter på hästen, men inverkar inte med sitsen på optimalt sätt. Du bör be din ridlärare om övningar som får dina ben att sträva neråt/bakåt.

Du kan också titta på dina bilder och fundera över vad som hänt om man suddat ut hästen under dig. Hade du hamnat stående (som man ska göra när man rider i lodrät sits) eller hade du tippat bakåt eller framåt? "De sju stegen" kan man gå igenom mha kompis från marken när man vill få en lodrätare sits.
1. Sittbenen - balanserar jag fint på mina sittben? Tar de lika mkt vikt båda två? Sitter jag på sittbenen, eller har jag rullat bak på rumpan eller fram på blygden?
2. Höftkammen ska i regel tänka framåt (de flesta sitter med bäckenet som om de satt i sen stol)
3. Axlar, ska i regel backa och släppas nedåt.
4. Huvud och hals ska i regel också backa, många ryttare sitter med gamnacke
5. Låren ska backa och läggas "in", de ska inte rulla utåt i varje steg som hästen tar
6. Är hälarna under dig i en lodrät linje=
7. Är linjen bett/tygel/hand/armbåge rak?

:bow:

Gillar ditt inlägg!

Tyckte förresten att formen på hästen ser trevligast ut på första bilden.

Jag ska alltså träna:
Öppna, övergångar, sidvärtsrörelser, rida utan stigbyglar ? Ska träna det nästa gång jag rider :)
Elin

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
545
Senast: Mli
·
Dressyr Någon som tittat i veckan? Hittat några favoriter? För erkänna att jag inte alls tittat särskilt mycket för det är så många Namn i...
Svar
9
· Visningar
1 200
Senast: Fiorano
·
Utrustning Hur upplever ni Erreplus hoppsadlar i allmänhet (mjuka, hårda, breda osv)? Ska vara öppna, u-formade fram men tycker sedan att...
Svar
0
· Visningar
342
Senast: feel
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
994
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka