B
Beauty_Boss
Halloj! Vad tycker ni om sittsen och formen på det här ekipaget (jag och Boss )
Elin
Elin
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Beauty_Boss skrev:Tack så mycket för svaren!
Jo, jag sitter alltid och petar ut med tårna, dels beror det på (säger min ridlärare) att jag inte har hittat en sadel som passar Boss och med det får jag fel benställning. Men det är nog att jag är så van vid det också Lite andra bilder som ni gärna får kritisera, svårt att se sånt själv tkre jag, iaf på sig själv
För framåtlutad enligt mig (min avatar)
Elin
Glömde visst att nämna en sak Provade (som Sofia sa) att rida med längre tyglar (inte mycket, kanske nån centimeter). Boss blev piggare, men längre i formen, så min tränare sa åt mig att korta upp dem..
skrållan skrev:Tycker för övrigt ni ser fina ut ihop!
Särskilt översta travbilden tycker jag det ser trevligt ut - bakbenen är med, det bakre är inte så långt bak och det främre sätter i med viss svikt i hasen och har bättre vinkel än vad man vanligen ser. Något längre tygel skulle inte skada för att få mer bjudning och aktivitet.
Carmenzita skrev:Instämmer med fio (nuförtiden är vi visst alltid överens?!). Det är inte sadeln som gör att dina tår pekar ut. Du är dessutom smal och har fina "ridlår" som bör vara lätta att rulla om. Det är värre om man är lite överviktig - då bör man ha bragdmedalj om man kan rulla om låren och få dem att ligga där de ska.
Precis som fio säger, har du för lite tyngd i låren och låter dem inte hänga neråt och "inåt". Du sitter på hästen, men inverkar inte med sitsen på optimalt sätt. Du bör be din ridlärare om övningar som får dina ben att sträva neråt/bakåt.
Du kan också titta på dina bilder och fundera över vad som hänt om man suddat ut hästen under dig. Hade du hamnat stående (som man ska göra när man rider i lodrät sits) eller hade du tippat bakåt eller framåt? "De sju stegen" kan man gå igenom mha kompis från marken när man vill få en lodrätare sits.
1. Sittbenen - balanserar jag fint på mina sittben? Tar de lika mkt vikt båda två? Sitter jag på sittbenen, eller har jag rullat bak på rumpan eller fram på blygden?
2. Höftkammen ska i regel tänka framåt (de flesta sitter med bäckenet som om de satt i sen stol)
3. Axlar, ska i regel backa och släppas nedåt.
4. Huvud och hals ska i regel också backa, många ryttare sitter med gamnacke
5. Låren ska backa och läggas "in", de ska inte rulla utåt i varje steg som hästen tar
6. Är hälarna under dig i en lodrät linje=
7. Är linjen bett/tygel/hand/armbåge rak?