Form o sitts?

Sv: Form o sitts?

Som en kiropraktor, fast lite "mjukare". Den kollar om du är rak i höften, att benen är lika långa osv.. och korrigerar om det behövs.

Gör så här. Sätt dig på en stol med sittbenen "förankrade" så att du känner dem, prova att "rulla" dig bakåt några millimeter med dem,känn känslan, rulla sedan framåt och titta och känn vad som händer med ditt bäcken och dina ben. Rapportera tillbaka när du gjort det.
Hoppas att du förstår hur du ska göra, ibland är jag dålig på att förklara.

Senast ändrad av en moderator:

Alldeles för deprimerad för att skriva, har precis fått höra att jag kanske är lite för lång för min ponny (gråter när jag skriver) och har inte lust till nånting.. :(
Elin

Om det är den ponnyn som du rider på bilderna (Boss?) anser jag att du inte är för lång för den. Ni ser ganska välproportioneliga ut tillsammans. Hur det kommer se ut i framtiden vet jag dock inte eftersom jag inte vet din ålder och hur mycket mer du kommer att växa, men just nu anser jag inte att det ska vara något bekymmer. Bara en liten fråga; vem har sagt att du är för lång? Din tränare eller någon annan bekant?

/Sara

Äsch, jag är 20 år och skulle gärna rida en c-ponny :D har inte bara med längden att göra, bara du har lite magmuskler så inte överkroppen åker framåt när du rider.

Jag gillade travbilden jag också, den ser trevlig ut. Ryggen är fortfarande inte helt uppe, men det var ändå en bra form för man ser att den trampar längre in under tyngdpunkten med bakbenen. Lite halvhalter med bibehållen avslappning skulle nog göra det nästan perfekt :)

Galoppbilden var tagen i ett osmickrande moment. Ett tips där är att undvika få hästen lång genom att göra fattningar ur samlad skritt men med fria bogar och göra MÅÅÅNGA fattningar med så fri framdel som möjligt. Tänk dej rumpan mycket under hästen i fattningen. Ju bättre balans i fattningen - desto bättre galopp!
Så fort du känner att hästen håller på att falla in, öka tempot eller bli lång så har den tappat balansen. Det bästa du kan göra då är att bryta av och fatta ny galopp. Visst att man korrigerar bogar och försöker plocka in bakben i trav och skritt, men i galopp är det mycket svårt utan att störa hästen.

Har kanske inte alls med själva tråden att göra egentligen, men för att vara 13 år verkar du vara en VÄLDIGT vettig ponnytjej! Det är kul & "höra" nån som så gärna vill ha hjälp och lyssnar på andra, utan att för den delen kanske köpa allt rakt av. Lycka till och hoppas det går bra för dig och din ponny!

Och av det jag har sett så kan du nog gott rida på din ponny ett tag till!

saen skrev:
Hmmm...att träna formen innan sitsen är bra... låter inte så vettigt i mina öron eftersom formen kommer av sig självt då man själv sitter rätt och hästen är tillräckligt musklad.

/Sara

Njaaa. En häst som inte går i hyfsat avslappnad och bra form kan vara ett h***ete att sitta ordentligt på. Visst, en rutinerad ryttare ska kunna sitta bra på alla hästar MEN sitsen "gör" inte att hästen går i bra form. Det gör bra skolning och ridning. Däremot kan jag hålla med om att på en riktig läromästare (à la skolhästarna på spanska ridskolan) går bra när man sitter korrekt för de har redan skolats till att forma sej för ryttarens sits. Ärligt talat tror jag inte ens det finns många "vanligt" skolade dressyrhästar som lärt sej det, de har lärt sej att gå "mellan" ryttarens hjälper. Och DÅ måste man kunna använda rätt hjälper annars hjälper det inte att du sitter som en gud.
Skulle du hoppat upp på min herre och ridit skritt/trav/galopparbete som han var från början när jag fick honom hade du garanterat dels inte kunnat sitta perfekt och absolut inte kunnat forma honom efter sitsen. Nu har han LÄRT sej det men det är en helt annan sak mot att jag har lärt mej sitta bättre. Jag kan sitta som en kratta nu också, men när jag märker att hästen är med på noterna, är avslappnad och lite samlad DÅ kommer jag på mej själv och sträcker upp mej ordentligt, är noggrann med höfter och lår och först DÅ får jag en respons på sitsen. Hade jag enbart fokuserat på sitsen i början av ridpasset hade jag bara hamnat i en för jobbig position för hästen och stört den i sin uppvärmning.

Ryttaren stör ALLTID hästen mer eller mindre om den inte sitter i balans och inte följer i hästens rörelser...
Bara en liten anekdot..

Senast ändrad av en moderator:

Nu har inte jag heller den mest perfekta sitsen, det är jag väl medveten om, men jag märker helt klart att ju bättre jag sitter, desto bättre går hästen. Detta gäller oberoende om det är hästar som har blivit tränade i många år eller om det är en häst som aldrig har blivit riden tidigare. Om hästen håller på att ridas in märker man otroligt väl hur formen på hästen förändras beroende hur man sitter på den. Men en korrekt sits handlar inte heller om att sitta stilla på ett statiskt sätt utan beroende på vad man arbetar hästen med för tillfället måste man kunna ändra sitsen.

Så, enligt mig utgår formen ifrån sitsen. Har man inte koll på hur man sitter kommer aldrig hästen att gå i rätt form.

/Sara

Hmm... Som sagt, det hänger ihop. En ryttare kan ha en sits som är rak och i bra balans med hästen utan att ha den perfekta lodräta sitsen, aldrig tårna utåt osv. MEN riktigt bra sits är 10 gånger lättare att ha om hästen själv går i bra balans och jämnt. Om hästen är bogtung, t ex i början av ridpasset eller när den är trött, kan man inte inverka på den med tyngdpunkten på samma sätt som när man själv är i samma tyngdpunkt som hästen som utgångsläge och sen "jobbar upp" sitsen.
Har aldrig sett en riktigt duktig ryttare som rider en välutbildad häst ha dålig sits. Men jag HAR sett riktigt duktiga ryttare ha sämre sits på outbildade hästar. Man måste ge större signaler och då ändra om i sitsen mer, anpassa sej mer till hästens tyngdpunkt osv.
Så måste man välja mellan att hela tiden ha 100% "korrekt" sits och att få hästen avslappnad och successivt i bra form så skulle jag välja det senare.

"Så, enligt mig utgår formen ifrån sitsen. Har man inte koll på hur man sitter kommer hästen aldrig gå i rätt form."

2 frågor:
Vad anser du vara rätt form?
Vad anser du är att man inte har koll på hur man sitter?

För vissa saker är ju väldigt grundläggande, som att man ska vara i balans med hästen (vilket ofta medför ful sits när hästen är outbildad) att man ska sitta på inre sittbenet på volter och i böjning, att man ska kunna inverka med sitsen genom att ge vikt - och sitshjälper och att man inte ska störa hästen.

Det jag iaf pratar om är att så länge man kan inverka rätt på hästen spelar det ingen roll om man sitter rätt By the book. Men målet ska vara att sitta rätt även om man bitvis får dålig sits.

Självklart är det alltid lättare att att kunna rida om hästen är välutbildad och har en naturligt bra balans. Men det är just i sådana fall som du nämner; att hästen är bogtung eller är trött, som sitsen är extra viktigt. Genom den hjälper man hästen att hitta balansen .

"Har aldrig sett en riktigt duktig ryttare som rider en välutbildad häst ha dålig sits. Men jag HAR sett riktigt duktiga ryttare ha sämre sits på outbildade hästar. Man måste ge större signaler och då ändra om i sitsen mer, anpassa sej mer till hästens tyngdpunkt osv."

Som jag skrev tidigare får man aldrig bli statisk i sin sits utan man måste anpassa sig efter förhållandena. När man rider unghästar behöver man ofta ge större signaler men genom att sitta "sämre" så gör man det svårare för unghästen att uppfatta vad man menar eftersom man helt enkelt även ger felsignaler.

"Så måste man välja mellan att hela tiden ha 100% "korrekt" sits och att få hästen avslappnad och successivt i bra form så skulle jag välja det senare."

Att hästen kan slappna av och komma i en bra form är en följd av att man sitter rätt. Men, nu måste vi definiera begreppet korrekt sits. För mig innebär inte en korrekt sits att man sitter med en exakt rak linje mellan axel höft och häl, att tårna inte pekar ut osv. Man kan följa alla dessa "regler" utan att för den skull egentligen ha en korrekt sits. För mig innebär en korrekt sits kroppskontroll och avslappning. Men då man sitter avslappnat på hästen och kan kontrollera sin kropp får man automatiskt det som regelboken kallar en korrekt sits. Om man rider med nedlagda händer, tår som pekar utåt osv är man inte helt avslappnad vilket gör att man inte heller har full kontroll på kroppen.

"2 frågor:
Vad anser du vara rätt form?
Vad anser du är att man inte har koll på hur man sitter?"

När en häst går i rätt form innebär den att den klarar av att bära sig själv, den flyttar över vikten till bakdelen genom att bland annat använda de abdominala musklerna, och att vinklarna i bakbenslederna minskar. När detta sker "lättar" hästens framdel och genom att bakdelen sänks och tar upp mer vikt höjs även framdelen upp en liten bit. Då rätas även nackkotorna ut. För att något ska ske får det inte finnas spänningar. Om det finns spänningar sker inte det som är det "sista kvittot" på att hästen går i form; att hästen slappnar av i musklerna vid nacken och låter huvudet "falla" ner. Detta är för mig en korrekt form.

Att inte ha koll på sitsen är att man sitter på hästen, men, man kan inte säga till exempel vad hästen gör genom att enbart känna det med kroppen utan man behöver använda ögonen eller eventuell någon annan person för att se hur hästen går. När man inte har koll på hur man sitter har man inte den kroppskontroll som gör att man kan ge hjälper till hästen utan en massa "felsignaler" .

/Sara

Glöm bort det där med längden!!

Du är absolut inte för lång nu och jag skulle tro att det dröjer ett bra tag till innan du är det... Och även när du har blivit det så innebär inte det att du måste sälja honom för det...
Så tänkt inte på det mer nu. Var glad för det som är just nu.
Förr eller senare när man har med djur att göra så kommer det sorgliga dagar. Därför ska man leva i nuet och uppskatta de dagar man har tillsammans när allt är bra.
Så torka tårarna och njut av din söta ponny! *kram*

Men en annan sak.... Du har på tok för långa stigläder på dessa bilderna!!! Du sitter med fullkommligt raka knän!! Med den längden är det inte konstigt om benen vrider sig utåt! Bara genom att korta stiglädren så kommer du att få en helt annan sits! Prova imorgon så får du se!

Är man avslappnad i sitsen är stiglädren inte för långa om förutsatt att man inte får spjärna ner i stigbygeln för at hålla den kvar :p oftast är det tvärtom, att man har för korta läder när man rider dressyr och inte får till avslappningen för att man vill pressa ner hälarna. Tycker man ska ha som det känns bäst :)

Jag tror inte alls du är för lång för din ponny! Jag tror att de sista bilderna lurar en att tro att dina ben når längre under ponnyns mage än de gör, eftersom de bilderna är fotade lite ovanifrån.
På de första bilderna ser ni proportiornerliga och fina ut.
Jag tror inte alls du behöver deppa ihop över det!
Ni har nog ett bra tag kvar tillsammans! :)

Jag tror också det är sadeln bidrar till att du hamnar lite i stolsits. Den hjälper dig inte direkt att få in benen mer bak, under dig.
Har du så långa läder som du har nu och stiglädrena är fästade så pass långt framför sitsen blir det svårt att sitta i en lodrät sitts. Det drar gärna fram benen.
Det är synd att så många dressyrsadlar ser ut så här.
Det finns sadlar som hjälper ryttaren lite mer att få ner och bak benen.
Innan man fått en stabil sits kan sadeln vara viktig!

Men ryttaren har själv tidigare sagt att hon även sitter så här på en cykel också tex. Hennes egen benställning är inte riktigt ok tror jag.

Hehe, var ett tag sedan jag skrev den här tråden. Sitter dock inte bättre nu, kanske med händerna då.. Ska korta stiglädrerna. Kan ävem meddela att det inte är något fel på mina ben, jag har bett en massa folk att kolla när jag går/cyklar mm, men alla har kommit fram till att jag kanske pekar lite utåt med fötterna, men inte mer än vad någon anna gör. Så det var inbillning, mer om ursäkt för det.. Men sitsen när jag rider VET jag att jag måste fixa..
Elin

aicha skrev:
Har kanske inte alls med själva tråden att göra egentligen, men för att vara 13 år verkar du vara en VÄLDIGT vettig ponnytjej! Det är kul & "höra" nån som så gärna vill ha hjälp och lyssnar på andra, utan att för den delen kanske köpa allt rakt av. Lycka till och hoppas det går bra för dig och din ponny!

Och av det jag har sett så kan du nog gott rida på din ponny ett tag till!

Tack, det är alltid trevligt att höra! :D
Elin

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
545
Senast: Mli
·
Dressyr Någon som tittat i veckan? Hittat några favoriter? För erkänna att jag inte alls tittat särskilt mycket för det är så många Namn i...
Svar
9
· Visningar
1 200
Senast: Fiorano
·
Utrustning Hur upplever ni Erreplus hoppsadlar i allmänhet (mjuka, hårda, breda osv)? Ska vara öppna, u-formade fram men tycker sedan att...
Svar
0
· Visningar
342
Senast: feel
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
994
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka