Sv: Form o sitts?
Självklart är det alltid lättare att att kunna rida om hästen är välutbildad och har en naturligt bra balans. Men det är just i sådana fall som du nämner; att hästen är bogtung eller är trött, som sitsen är extra viktigt. Genom den hjälper man hästen att hitta balansen .
"Har aldrig sett en riktigt duktig ryttare som rider en välutbildad häst ha dålig sits. Men jag HAR sett riktigt duktiga ryttare ha sämre sits på outbildade hästar. Man måste ge större signaler och då ändra om i sitsen mer, anpassa sej mer till hästens tyngdpunkt osv."
Som jag skrev tidigare får man aldrig bli statisk i sin sits utan man måste anpassa sig efter förhållandena. När man rider unghästar behöver man ofta ge större signaler men genom att sitta "sämre" så gör man det svårare för unghästen att uppfatta vad man menar eftersom man helt enkelt även ger felsignaler.
"Så måste man välja mellan att hela tiden ha 100% "korrekt" sits och att få hästen avslappnad och successivt i bra form så skulle jag välja det senare."
Att hästen kan slappna av och komma i en bra form är en följd av att man sitter rätt. Men, nu måste vi definiera begreppet korrekt sits. För mig innebär inte en korrekt sits att man sitter med en exakt rak linje mellan axel höft och häl, att tårna inte pekar ut osv. Man kan följa alla dessa "regler" utan att för den skull egentligen ha en korrekt sits. För mig innebär en korrekt sits kroppskontroll och avslappning. Men då man sitter avslappnat på hästen och kan kontrollera sin kropp får man automatiskt det som regelboken kallar en korrekt sits. Om man rider med nedlagda händer, tår som pekar utåt osv är man inte helt avslappnad vilket gör att man inte heller har full kontroll på kroppen.
"2 frågor:
Vad anser du vara rätt form?
Vad anser du är att man inte har koll på hur man sitter?"
När en häst går i rätt form innebär den att den klarar av att bära sig själv, den flyttar över vikten till bakdelen genom att bland annat använda de abdominala musklerna, och att vinklarna i bakbenslederna minskar. När detta sker "lättar" hästens framdel och genom att bakdelen sänks och tar upp mer vikt höjs även framdelen upp en liten bit. Då rätas även nackkotorna ut. För att något ska ske får det inte finnas spänningar. Om det finns spänningar sker inte det som är det "sista kvittot" på att hästen går i form; att hästen slappnar av i musklerna vid nacken och låter huvudet "falla" ner. Detta är för mig en korrekt form.
Att inte ha koll på sitsen är att man sitter på hästen, men, man kan inte säga till exempel vad hästen gör genom att enbart känna det med kroppen utan man behöver använda ögonen eller eventuell någon annan person för att se hur hästen går. När man inte har koll på hur man sitter har man inte den kroppskontroll som gör att man kan ge hjälper till hästen utan en massa "felsignaler" .
/Sara