Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ingen aning, men det är inte första gången du tar upp denna fråga. Det verkar som du funderar mycket på detta, beror det på framtida barnplaner?
Jag gissar att ytterst få klarar sig helt utan blessyrer, väldigt många spricker/klipps men får inga men alls och några få får mer eller mindre bestående men...
Själv brast jag rejält inuti och lite utanpå, fick åka på operation och tråcklas ihop (blev då spinalbedövad, dvs samma som när man gör kejsarsnitt). Eftersom min syster fött barn bara några veckor tidigare med 4 stygn som resultat frågade jag också hur många stygn det blev. "Jag räknade inte" var svaret och det sa nog allt. Jag har dock inte fått några som helst men efteråt.
Anledningen till mina stora bristningar var att dottern föddes med handen vid huvudet. Väntar nu barn nr 2 till sommaren och hoppas denna har vett att hålla ner armarna!
Det finns säkerligen statistik men den kanske inte finns tillgänglig för allmänheten?
Jag kan ju berätta om min sons födelse där det gick bra trots att det såg riktigt illa ut.
Efter 78 timmars förlossning med regelbundna värkar med 30 sekunders mellanrum kom han ut blå och livlös, han var vad sa kliniskt död.
De sprang iväg med honom och återupplivade honom, de kunde inte säga då om han skulle få några skador av syrebristen.
Han låg på neontalen för observation och vård i 8 dagar varav 7 i kuvös, han hade kramper ibland och mycket ont.
Han är alltså inte förtidigt född utan överburen fem dagar och vägde 4835 gram.
Idag är han på sitt nittonde år och har inga men alls av sin entre i världen vilket jag är oerhört tacksam för.
De enda men han fick var att han var väldigt överaktiv sitt första år vilket är ganska vanligt efter en för barnet jobbig förlossning.
Han sov aldrig mer än 30 minuter dagtid och nattetid vaknade han varje timme och det enda som fick honom att somna igen var att bli ammad.
Nej ju färre anledningar folk kan ha för att vilja välja snitt desto bättre?
Fast helt uppriktigt så måste det finnas någon typ av statistik men jag tror inte den är undanhållen utan att jag bara är kass som inte hittat den
Det vore riktigt illa som sådan info undanhölls.
Kan tänka mig att det även kan finnas ett mörkertal på lindrigare men som kanske dyker upp i senare utvecklingsstadier?
Vilken vidrig upplevelse.
Otrolig tur ni hade känner jag!
Ser nu att jag läst din fråga helt fel! Ber om ursäkt, läste den som förlossningsskador på mamman som du kanske förstår av mitt svar!
Det är ju inte för ovanligt att barn vid snitt inte får ur sig allt fostervatten och kan få b.la. lunginflamation. Men det är nog väldigt väldigt sällan som de blir skadade för livet pga det.
Det finns säkert information och undersökningar, de gäller bara att veta vart man ska leta. Allt finns faktiskt inte på google
Jag tror inte heller på mörkertal, så var det snarare förr. Förr i tiden dokumenterade man inte alls lika mycket förlossningsskador på modern som man gör idag. Jag som bara fick ett litet skrapsår skrev de ner, förr kanske de inte ens skrev ner om man var tvungen att klippas eller sy några få stygn!
Ang. äggen, en bekant till mig har fortfarande 4 embryon nerfrysta, fullt friska. De är 18 år gamla nu men de fixar inte psykiskt att "kasta" dem. (Men vad vet jag, kanske sjukhuset redan gjort de?)
Jag tror att ett barn mår bäst av att födas naturligt, jag tror inte alls att det är bättre att födas med snitt om det inte finns någon medicinsk orsak till att välja det.
Jag tror att kroppen är så inrättad att när barnet är färdigt att födas så är det bästa tidpunkten och den kan man aldrig pricka in med ett planerat snitt.
.