Förlossningsskador

No1

Trådstartare
Finns det någon statistik för hur förekommande det är att ett barn drabbas av handikapp som följd av en komplicerad förlossning?

Sv: Förlossningsskador

Ingen aning, men det är inte första gången du tar upp denna fråga. Det verkar som du funderar mycket på detta, beror det på framtida barnplaner?

Jag gissar att ytterst få klarar sig helt utan blessyrer, väldigt många spricker/klipps men får inga men alls och några få får mer eller mindre bestående men...

Själv brast jag rejält inuti och lite utanpå, fick åka på operation och tråcklas ihop (blev då spinalbedövad, dvs samma som när man gör kejsarsnitt). Eftersom min syster fött barn bara några veckor tidigare med 4 stygn som resultat frågade jag också hur många stygn det blev. "Jag räknade inte" var svaret och det sa nog allt. Jag har dock inte fått några som helst men efteråt.

Anledningen till mina stora bristningar var att dottern föddes med handen vid huvudet. Väntar nu barn nr 2 till sommaren och hoppas denna har vett att hålla ner armarna! :crazy:

Ingen aning, men det är inte första gången du tar upp denna fråga. Det verkar som du funderar mycket på detta, beror det på framtida barnplaner?

Jag gissar att ytterst få klarar sig helt utan blessyrer, väldigt många spricker/klipps men får inga men alls och några få får mer eller mindre bestående men...

Själv brast jag rejält inuti och lite utanpå, fick åka på operation och tråcklas ihop (blev då spinalbedövad, dvs samma som när man gör kejsarsnitt). Eftersom min syster fött barn bara några veckor tidigare med 4 stygn som resultat frågade jag också hur många stygn det blev. "Jag räknade inte" var svaret och det sa nog allt. Jag har dock inte fått några som helst men efteråt.

Anledningen till mina stora bristningar var att dottern föddes med handen vid huvudet. Väntar nu barn nr 2 till sommaren och hoppas denna har vett att hålla ner armarna! :crazy:

Nja, förra gången var frågan om man kunde frysa äggen för att säkra kvalitén och slippa stå med kassa ägg vid 40.
Det kunde man ju inte.

Denna gång gäller det en helt annan problematik dvs den icke genetiska där det friska barnet skadas i samband med förlossningen :)
Det handlar alltså om barn som blir handikappade pga förlossningskomplikationer.
Jag har letat men kan inte hitta något mer än att risken är mindre vid planerat snitt.
Blir nyfiken på hur stor risken/chansen/möjligheten är.

Senast ändrad:

Ser nu att jag läst din fråga helt fel! Ber om ursäkt, läste den som förlossningsskador på mamman som du kanske förstår av mitt svar!

Jag hoppas du får några bra svar.

Hade själv en moster som var utvecklingsstörd (eller vad det heter) pga förlossningsskada. Hon fick en ganska grav störning, men i vissa fall ex navelsträngen runt halsen osv kan det nog bara innebära en något långsammare utveckling hos barnet. Jag som har bf idag funderar en hel del på det här och hoppas verkligen att barnet kommer ut oskadd!

Det finns säkerligen statistik men den kanske inte finns tillgänglig för allmänheten?

Jag kan ju berätta om min sons födelse där det gick bra trots att det såg riktigt illa ut.
Efter 78 timmars förlossning med regelbundna värkar med 30 sekunders mellanrum kom han ut blå och livlös, han var vad sa kliniskt död.
De sprang iväg med honom och återupplivade honom, de kunde inte säga då om han skulle få några skador av syrebristen.
Han låg på neontalen för observation och vård i 8 dagar varav 7 i kuvös, han hade kramper ibland och mycket ont.
Han är alltså inte förtidigt född utan överburen fem dagar och vägde 4835 gram.
Idag är han på sitt nittonde år och har inga men alls av sin entre i världen vilket jag är oerhört tacksam för.

De enda men han fick var att han var väldigt överaktiv sitt första år vilket är ganska vanligt efter en för barnet jobbig förlossning.
Han sov aldrig mer än 30 minuter dagtid och nattetid vaknade han varje timme och det enda som fick honom att somna igen var att bli ammad.

Senast ändrad:

Det finns säkerligen statistik men den kanske inte finns tillgänglig för allmänheten?

Nej ju färre anledningar folk kan ha för att vilja välja snitt desto bättre? ;)
Fast helt uppriktigt så måste det finnas någon typ av statistik men jag tror inte den är undanhållen utan att jag bara är kass som inte hittat den :)
Det vore riktigt illa som sådan info undanhölls.
Kan tänka mig att det även kan finnas ett mörkertal på lindrigare men som kanske dyker upp i senare utvecklingsstadier?

Jag kan ju berätta om min sons födelse där det gick bra trots att det såg riktigt illa ut.
Efter 78 timmars förlossning med regelbundna värkar med 30 sekunders mellanrum kom han ut blå och livlös, han var vad sa kliniskt död.
De sprang iväg med honom och återupplivade honom, de kunde inte säga då om han skulle få några skador av syrebristen.
Han låg på neontalen för observation och vård i 8 dagar varav 7 i kuvös, han hade kramper ibland och mycket ont.
Han är alltså inte förtidigt född utan överburen fem dagar och vägde 4835 gram.
Idag är han på sitt nittonde år och har inga men alls av sin entre i världen vilket jag är oerhört tacksam för.

De enda men han fick var att han var väldigt överaktiv sitt första år vilket är ganska vanligt efter en för barnet jobbig förlossning.
Han sov aldrig mer än 30 minuter dagtid och nattetid vaknade han varje timme och det enda som fick honom att somna igen var att bli ammad.

Vilken vidrig upplevelse.
Otrolig tur ni hade känner jag!

Jag har för mig att risken för att barnet blir sjukt via någon infektion är lika liten vid en vaginal förlossning som ett planerat snitt.
Nackdelen vid ett planerat snitt är att barnet inte på samma sätt får den naturliga stressen de utsätts för vid en vaginal förlossning och att värkarna hjälper barnet att komma igång med andningen b.la.
Det är ju inte för ovanligt att barn vid snitt inte får ur sig allt fostervatten och kan få b.la. lunginflamation. Men det är nog väldigt väldigt sällan som de blir skadade för livet pga det.

De barn som får syrebrist idag får ju otroligt snabbt hjälp för de inte ska få några men för livet. De kyls snabbt ner efter förlossningen och får sen sakta komma tillbaka till normal temperatur.
Var ju ett barn som råkade ut för de under förra säsongen av sjukhuset och då pratade de lite om de.

Det finns säkert information och undersökningar, de gäller bara att veta vart man ska leta. Allt finns faktiskt inte på google ;)

Jag tror inte heller på mörkertal, så var det snarare förr. Förr i tiden dokumenterade man inte alls lika mycket förlossningsskador på modern som man gör idag. Jag som bara fick ett litet skrapsår skrev de ner, förr kanske de inte ens skrev ner om man var tvungen att klippas eller sy några få stygn!

Ang. äggen, en bekant till mig har fortfarande 4 embryon nerfrysta, fullt friska. De är 18 år gamla nu men de fixar inte psykiskt att "kasta" dem. (Men vad vet jag, kanske sjukhuset redan gjort de?)

Nej ju färre anledningar folk kan ha för att vilja välja snitt desto bättre? ;)
Fast helt uppriktigt så måste det finnas någon typ av statistik men jag tror inte den är undanhållen utan att jag bara är kass som inte hittat den :)
Det vore riktigt illa som sådan info undanhölls.
Kan tänka mig att det även kan finnas ett mörkertal på lindrigare men som kanske dyker upp i senare utvecklingsstadier?

Vilken vidrig upplevelse.
Otrolig tur ni hade känner jag!

Själva förlossningen var faktiskt fantastisk ändå, men att han inte levde var fruktansvärt och att inte få veta på en gång att han mådde bra.
Men han är värd varenda värk och varenda skräckslagen sekund innan vi visste att han var frisk och jag hade kunnat gå igenom det hur många gånger som helst för att få äran att vara hans mamma.

Det blev ju en liten syster yster också och de sa då att jag givetvis skulle få planerat snitt om jag ville det. Jag ville ha en naturlig förlossning och även om denna slutade med akutsnitt så är jag glad att jag valde som jag gjorde.
Jag tror att ett barn mår bäst av att födas naturligt, jag tror inte alls att det är bättre att födas med snitt om det inte finns någon medicinsk orsak till att välja det.
Jag tror att kroppen är så inrättad att när barnet är färdigt att födas så är det bästa tidpunkten och den kan man aldrig pricka in med ett planerat snitt.

Jag skulle tro att om du kontaktar en barnmorska eller förlossningsklinik så har de säkert all statistik du letar efter. Jag tror att det kan vara bra att ha någon med sig när man läser sådant för att få veta hur var och när de har inträffat så att man inte skrämmer upp sig själv i onödan.
De bästa förutsättningarna är ju en frisk mamma i bästa barnafödande ålder som har förberett sig på förlossningen genom att ha lärt känna sin kropp och våga lita på att kroppen klarar av en förlossning.
All rädsla gör saker och ting värre, att inte veta kan göra att man målar upp något naturligt till något farligt.

Att få barn är så stort så att det överskuggar allt annat.

Det är ju inte för ovanligt att barn vid snitt inte får ur sig allt fostervatten och kan få b.la. lunginflamation. Men det är nog väldigt väldigt sällan som de blir skadade för livet pga det.

Nej de allvarligaste förlossningsskadorna på barn är, vad jag förstått, akut problematik i samband med vaginal förlossning.

Det finns säkert information och undersökningar, de gäller bara att veta vart man ska leta. Allt finns faktiskt inte på google ;)

Jag har inte lagt ned hela mitt engagemang för jag tänkte jag kanske kunde få det serverat ;).
När det gäller annat brukar det vara så lätt att hitta info bla från socialstyrelsen.

Jag tror inte heller på mörkertal, så var det snarare förr. Förr i tiden dokumenterade man inte alls lika mycket förlossningsskador på modern som man gör idag. Jag som bara fick ett litet skrapsår skrev de ner, förr kanske de inte ens skrev ner om man var tvungen att klippas eller sy några få stygn!

Nej info om komplikationer på modern vid vaginal och snittförlossningar är busenkelt att hitta men jag menar skador på barn.
Mörkertal pga problem som dyker upp först när barnen är ett par år och då kanske det inte direkt härleds till komplikationer vid förlossning förrän vid en större studie?

Hur som, det jag mest är nyfiken på nu är säkrare statistik som direkt påvisar skador på barnet pga förlossningskomplikationer.

Ang. äggen, en bekant till mig har fortfarande 4 embryon nerfrysta, fullt friska. De är 18 år gamla nu men de fixar inte psykiskt att "kasta" dem. (Men vad vet jag, kanske sjukhuset redan gjort de?)

Ja befruktade ägg går att frysa men inte bara äggen :)

Jag tror att ett barn mår bäst av att födas naturligt, jag tror inte alls att det är bättre att födas med snitt om det inte finns någon medicinsk orsak till att välja det.
Jag tror att kroppen är så inrättad att när barnet är färdigt att födas så är det bästa tidpunkten och den kan man aldrig pricka in med ett planerat snitt.

.

Om ett barn får ett handikapp pga komplikationer vid vaginal förlossning hade det ju varit bättre med snitt :idea:.
Detta vet man dock inte på förhand.
Jag är mest nyfiken på frekvensen, den statistiska risken.

Jag har utifrån vad jag erfarat uppfattningen om att det på det stora hela inte spelar någon större roll för barnets hälsa huruvida den föds lyckat genom snitt eller vaginal.
Den som tar mest stryk oavsett förlossningssätt är nog mamman.
Snitt är antagligen även mer riskfyllt för mamman än för barnet.

Jodå jag förstår precis hur du menar. Alla kanske inte ens märker av barnets skador först de blir mycket äldre ändå än 1 år, de kanske inte visar sig först närmare tonåren. Och man kanske inte följer barnen så länge för man anser att har de inte hänt något på x-antal år så är det grönt?

Det borde ju finnas någon som forskar (säger man så?) om just det här. Men som sagt man ska ju hitta den/dem personen/personerna också.

Risken för komplikationer för kvinnan under en förlossning som startar efter en fullt normal graviditet tror jag är helt 50/50 hur barnet än kommer ut.

Men den forskningen ska finnas någonstans för de följde upp både min son och min dotter i en sådan undersökning.
De fick göra enkla tester, typ lägga pussel och sådant när de var fyra och när de var sex år, kanske att det var en med när de var två men det är jag osäker på. Testerna gjordes hos barnläkaren vilken de båda gick hos i några år. Dottern fick även göra andra tester eftersom hon var för tidigt född.
Sedan följer skolsköterskan upp också men de testerna var jag inte med på så det vet jag inte så mycket om.

Jag har en kusin som är född i mitten av 70 talet. Han hade en otroligt jobbig förlossning och kom tillslut ut med att akutsnitt och var då kliniskt död pga av navelsträng runt halsen mm. Han återupplivades och verkade helt normal till ca 3 månadersålder då det började märkas att något var fel, jättefel.
Han hade en CP skada, utvecklade grav epilepsi, gravt synskadad och utvecklingsstörd. Nu har han ändå haft ett bra liv och bor numera i ett eget boende (special boende såklart), har en tjej och ett jobb.

Det han har mått sämst av är nog sin epilepsi som har varit väldigt jobbig stundtals.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag är gravid och borde ju börja förbereda mig inför nedkomsten.. MEN, jag är "ensam", pappan till barnet har valt att packa väskan och...
2 3
Svar
59
· Visningar
5 035
Senast: Milosari
·
Hästmänniskan Utifrån en artikelserie som finns i Tidiningen Ridsport funderar jag på det här med mobbing i stallet. Själv mobbades jag hårt i...
2
Svar
21
· Visningar
2 564
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 929
Senast: Milosari
·
Gravid - 1år Gammal användare, men anonymt nytt konto... Komplicerat är väl en enkel förklaring av situationen jag själv satt mig i, och jag vet inte...
Svar
9
· Visningar
1 780

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka