Sv: Förlossnings ställning
ChristinA skrev:
Hur födde du? Alltså vilken ställning? Bra dåligt?
Några "hjälpmedel" typ akupunktur, zonterapi, bedövning?
Pratade med en kund idag som fött på två olika sätt, och då gick det upp ett ljus för jungfru-Christin "Aha, man gör inte alltid likadant
" .... Hjälp mig att bli mer allmänbildad inom området!
Barn 1 (född-88)
Lustgas, bäckenbottenbedövning, petidin, liggandes på rygg i vanlig förlossningssäng!
(såg i syne av lustgasen, bb-bedövningen gjorde
ont!, "surrig" av petidinet)
Barn 2 (född-90)
Sterilvatten kvaddlar i ryggslut, halvsittandes i "dubbelsäng".
(enklaste förlossningen!)
Barn 3 (född-92)
Sterilvatten kvaddlar i ryggslut, halvsittandes i vanlig förlossningsäng. (längsta förlossningen; barnet låg i vidöppen pannbjudning)
Barn 4 (född-96)
Sterilvatten kvaddlar i ryggslut, halvliggandes på sida i vanlig förlossningssäng. (BM skulle börja sin utb. i akupunktur dagen efter, annars hade jag provat det!)
Barn 5 (född-98, 7v för tidigt)
Sterilvatten kvaddlar i ryggslut, halvsittandes i vanlig förlossningssäng. Hade tänkt föda detta barn stående, men då det blev lite bråttom (hjärtljuden gick ner alarmerade mkt) så blev det "som vanligt"!
Under alla förlossningar har jag varit uppe och gått med gåstol, hängt över sänggaveln (utom 2:an, då jag halvlåg över en saccosäck till och från) samt att maken fått massera ryggen för allt vad han var värd, då all smärta har setat där!! Halvsitta eller halvligga har funkat bra för mig, men skulle ha velat prova stående!
Lycka till!