Sv: förlossningen
Jag hann aldrig förbereda mig för jag hade klåda en natt i vecka 36+5 och samma morgon bm besök som visade 3+ i urin och blodtryck på 95 (det undre) så det blev ilfart till spev mvc på östra. Inget packat, ingenting!
Men jag var lugn, klådan kändes knappt under dagen och ingen huvudvärk alls eller så. Läkaren gjorde ultraljud och frågade mig en massa och så tog de blodprov. Jag blev inlagd vilket jag inte var beredd på men jag har alltid tyckt skjukhus är kul så mig gjorde det inget. MEN min mamma har jobbat som undersköterska på BB i 17 år och sedan på kvinnokliniken där de tex gör akutsnitt och sånt. Så jag har lussat där som barn och blivit visad runt som vuxen massa ggr så miljön var inte obekant för mig och jag älskar skjukhusdoften på mammas jobbväska
Min mamma ser så proffesionell ut i arbetskläder och jag blir stolt därför är läkarrockar osv för mig aldrig ngt hemskt.
Hursomhelst, jag låg inne en vecka, stundtals kände jag mig instängd i bur då man helst bara skulle, vila, vila och åter vila! Fick tigga om en tur ner till kiosken en dag och det gjorde jag på egen risk. Blodtrycket gick aldrig under 90 och blodprover visade lite leverstörningar, samlade urin dygnet runt, blev stucken varannan dag kl 6 på morgonen och mätt blodtryck 4 gg om dagen!
Vad som räddade mig var en jämnårig kvinna som blev inlagd exakt samtidigt och vi blev mycket goda vänner! Hon födde sedan bara ½ dygn efter mig oxå. Utan henne och min mans dagliga besök hade jag fått en depression. Det var så påfrestande inte veta om jag skulle få permis eller när jag skulle bli igångsatt.
Dagen innan Dominic föddes beslutade de sig för igångsättning för ett ultraljud en vecka innan visade då på ca 3 kg fostervikt, min klåda blev värre oxå. Jag var då i vecka 37+5. Jag var öppen 2 cm och tappen förkortad med 2 av sina 3 cm (utan en enda förvärk)
På dagen D Kördes jag bara över i korridoren mittemot ocg fick tvätta mig med ngt, de satte nål för dropp ( som aldrig behövdes sen) tog ctg och satte skalpelektrod på barnet samtidigt som elektroden spräckte fosterhinnan, inget hände. Jag var öppen 3 cm och hade fått värkar varje halvtimme sedan 5 på morgonen som kändes som när magen kör runt för att man ska få rejäl ränneskita, så jag förstod inget först.
De tog bort Ctgn och med en jättebinda knallade jag in till kompisen men väl där kom en ilvärk och vattnet forsade ut men inte så mycket så det nådde golvet, bara bindan. Mådde helt plötsligt tvärilla!! Gick genast tillbaka, vilket tog tid för jag kämpade mot att spy. Gick runt i korridoren utanför förslossningsrummet men orkade bara till tv-rummet och satte mig där i en soffa, bara sittandes på kanten med händerna bakom mig som stöd fungerade. Klarade max 5-10 min sedan gick det bara inte mer, inne på rummet spydde jag i toaletten och sen satt jag med samma stil på en stol vet ej hur länge men inte länge!! la mig i sängen och ringde på kl, sa till barnmorskan att det jag behöver ngt det känns mycket mer mcyket tidigare än vad jag trott! Så jag fick lustgas med 30 % först.
Tog en stund förstå sig på hur man skulle andas men det var suveränt hjälpmedel för att koncentrera sig på andning istället för smärtan. Men jag var lugn ändå, ville ju ha mitt barn nu
När det blev för mycket det med, ringde jag igen , då ökade hon till 70% och medans hon var där passerade barnet spinalknölarna och jag spydde hon märkte det och gav mig spypåsar.
Jag var tyst och snäll och pratade med min man hela tiden. Regebundna värkar började 10 enligt dem, 9.15 kom jag in på salen.
Fick ringa på bm sedan igen när värkarna kom utan paus!! DEt var olidligt och jag visste inte hur jag skulle andas i masken, var tvungen ha den nonstop och var rädd för att bli borta av den då!! Det gjorde olidligt ont men bara i magen! Fick EDA, läkaren kom fort och efter 10 min kände jag ingenting
AH underbart, tryckte lite neråt bara och jag blundade och tog det lugnt, använde inte masken mer!
Min mamma kom ner från sin avdelning ovanför och jaf satt och småpratade med henne nu tryckte det på ordentligt jag fick hålla emot, hela jag vibrereade, jag tyckte det gick så fort och visste inte om det var dags nu eller inte, men när jag försökte sätta mig rakt rån halvsittandes gick det inte alls!! KÄndes som att nu kommer han ut!!! Mamma såg hjärtljuden gå ner som de gör när det är dags men sa inget utan gick upp tills ig och sa till bm på vägen, som hon förövrigt kände
Bm kom och jag var helt öppen
Fick sätta mig lite mer uprätt ochhålla om benen med armarna och krysta! på 4 värkar och 20 min var han ute, kändes bara när halva huvudet stod och väntade på nästa värk, det sved och brände men äsch nu kommer han ju snart! Sedan halkade han ur
Fick lite bedöving som inte kändes och blev sydd 3 stygn bara.
Allt som allt tog det 3 timmar o 5 min och bm var ganska förvånad över hur fort det gick. Jag sa genast till dem att ta ur den nedrans nålen ur hande för den kändes när jag böjde handleden. :smirk:
Jag gör gäna om det!! är inte orolig alls, men jag vet att om vattnet går då åker jag in!! STÖRTBUMS för då går det fort, men det får hemskt gärna gå lite långsammare och mindre intensivt. Är jättenyfiken på hur det blir