Förlänga skaklar?

J

Jeeves

Är det någon här som har förlängt skaklarna på sin rockard?

Jag har en shettis som f n växer så det knakar och jag tycker att rockarden nu börjar kännas lite trång på längden. Vagnen är av travrockardtyp, fasta skaklar. Kan man ö h t förlänga skaklarna utan att sabotera tyngdpunkten på vagnen? Kan man få det hållbart?
Det rör sig om ca 2 dm förlängning.

Tips någon?

Sv: Förlänga skaklar?

Ta den till en duktig smed så kan hn länga dom åt dig. Kan man inte själv så ska man inte mixtra med det.

Nej, jag hade absolut inte tänkt göra det själv:eek:Frågan är om jag måste ta reda på saker som tyngdpunkt o hållbarhet först - en "vanlig" smed som inte bygger vagnar till vardags kanske inte tänker så noga på det?

Har du själv ngn erfarenhet av att förlänga skaklar?

Jag tror inte det är någon större fara då fu förlänger dom så pass kort bit.

Ok, ska se om jag kan gå via djungeltelegrafen här hemma och höra vilken smed som är duktigast på sånt här i trakten:)

Det är ju snarare bättre om du länger dem, då hamnar tyngdpunkten längre ner och din travrockard blir inte lika baktung. eller är det en travsele du har?
Passa annars på att tynga ner den hos en svetsare.
Att förlänga skaklar till en sån liten ponny är inga problem bara man vet vad man sysslar med.

Jag har hela travkitet:smirk: - både sele och rockard så tyngdpunkten ligger bra nu. Jag tycker bara att det börjar kännas lite väl trångt nu!

Vagnen är gjord till A-ponny men min shettis är, om inte redan över gränsen, så på väg över plus att han är långlinjerad för sin ras.
Han har en sele som är till b-ponny och med facit i hand så borde jag ha köpt även vagnen till b-ponny, det gör ju inget om de är lite långa i skaklarna.

Liknande trådar

Körning Jag har en rockard inköpt till mina shettisar, fast jag tycker nästan att den är lite i största laget för dem. Eller rättare sagt, har...
Svar
13
· Visningar
9 542
Senast: ameo
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 305
Senast: Mezcal
·
Hästmänniskan Jag kommer så småningom att lägga ut min häst på annons. Då han är min första egna häst så har jag av förklarliga skäl aldrig sålt häst...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 381
Senast: mollyphlox
·
Skola & Jobb Dålig rubrik men kom inte på någon bättre. Detta gäller inte mig utan en kollega men eftersom jag är så pass känd här så vill jag vara...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
11 620

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp
  • Stor enkel hundras med lagom driv

Hästrelaterat