Förlänga ät-tiden nattetid?

S

_smirnofff_

Har läst trådar där folk får tips om hur man förlänger ät-tiden på lösdrift.

Men jag är nyfiken på vad man kan göra för att förlänga ät-tiden på box, under natten?

Tips?

Sv: Förlänga ät-tiden nattetid?

Det finns ju såna jättefinmaskiga hönät som verkar bra. :idea: Kanske jag borde prova till en av mina hästar nu när jag tänker efter..

Står hästen på halm så löser det ju sig automatiskt om man bara ser till att det finns fräsch halm att tugga på.

Om den står på t ex torv eller spån så är det ju bara att lägga in någon "kaka" halm sidan om höet på kvällen - så gör jag. :)

Jag ger min största högiva på kvällen (20:45), 4 kg hö. Och min häst står på hö. Tar väl sisådär 4*40 minuter att äta.
Annars kan du ju alltid ha halm tillgänglig till hästen nattetid. Perfekt "tugg-tillskott".

M-oaa

men moa din häst står väl inte på hö utan spån?;)

Min spontana reaktion är att folk i allmänhet ger på tok för lite hö.
Mina står på fri tillgång.Jag lägger in så mycket som dom äter.Dom har alltid lite kvar på morgonen.Det räknar man lätt ut genom att testa sig fram i någon vecka.En häst ska inte stå utan mat längre än fyra timmar.Hästar tillverkar magsyra hela tiden,då deras magar är gjorda för att leta mat och äta dygnet runt.Till skillnad från människans som bara tillverkar magsyra precis när vi äter.Alltså löper hästen stor risk att få magsår om den står utan foder längre stunder.Släng in en rejäl hög med fin,ätbar halm om ni inte vill ge hö.Den gamla skrönan om att det tar en timme för en häst att äta ett kg hö är skitsnack.Sitt och titta på era hästar några timmar så ska ni få se,eller fodra med två kg och gå tillbaka efter en halvtimme och kolla hur mycket som finns kvar.Alla hästar äter olika fort,precis som människor.

Haha ^^ Nu blev det tokigt. Min häst står givetvis på SPÅN, och inte på hö.. Tack Astrid!

M-oaa

Om jag måste förlänga ättiden köper jag helst in halm. Kan man ge något kg eller två så den får lite extra att tugga på.
Alternativt ett lite grövre hö att komplettera med.

Får man inte tag på halm, så kan man ge endel av fodret i hönät.
Personligen vill jag inte ge allt foder uppe, eftersom hästen ju helst ska äta från marken.

Håller med! Meeeen... sen har vi ju dehär lättfödda rackarna som inte kan äta mer än 7-8 kg utan att lägga på sig. Och då ger jag bara tillräckligt med kraftfoder för att hästen ska få i sig det protein som fattas i vårt hö, eller lucern. Då måste man försöka få dem att inte bara sluka allt direkt och sen stå och hänga. Min lilla lättfödda brukar få 7-8 kg hö på vintern, lite i krubban, alternativt byta ut så hon får 6-7 kg hö och 1 kg lucern. Sedan får jag ge 1 kg halm till natten att plcoka med så hon inte är för hungrig, plus lite diverse grankvistar och sånt i hagen att plocka med när det är snö och inget annat att äta.

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
506
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
750
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka