förkyld ponny

M

mi_grandin

Min nya ponny som jag haft i en vecka nu har idag börjat hosta. Den är inte konstant utan det kan ta ett jag mellan gångerna. Det låter ungeför som om han har fått någonting i halsen när han hostar. Han fnyser även ganska mycket efter hostningarna och har vitt klet i näsborrarna. Han är pigg och har ingen feber.
Tror ni det är en vanlig förkylning? Bör han stå ute som vanligt, som ni vet så regnar det ju väldigt mkt..?
Eller kan det va nån reaktion från stallbytet? Är det rimligt att det kommer en vecka efter att man har bytt. (har fått samma hö och krafft som hos förra ägaren)
Tacksam för er hjälp, man blir ju så orolig för sin lilla häst!

Sv: förkyld ponny

Förkylning och andra infektioner är vanliga vid stallbyte när hästarna kommer till nya miljöer. Så om det inte finns något som damma eller mögligt i det nya stallet så är troligen orsaken just att han har flyttat.
Att en häst fnyser och kör ner huvudet är en helt naturligt reaktion för det är bara i denna positionen som hästen har helt fri passage i luftstrupen. Det gör hästar alltid massor av gånger på ett dygn. Står man i ett stall ett tag och lyssnar så kommer man höra ett antal fnysningar speciellt när de äter hö och får hödamm i halsen. Är din häst då förkyld och hostar upp slem så är det klart att han fnyser (harklar sig) efter år.

Om han ska vara ute eller inte beror lite på förutsättningarna i hagen. Om det finns något skydd och hur länge han är ute.

Det stämmer att de lätt blir förkylda vid miljöbyte. Har han dessutom stått i ett mindre stall och inte varit så mycket utsatt för exempelvis snoriga unghästar så är risken ännu större att han drabbas vid en flytt. Det kan ta väldigt lång tid innan han är helt bra och är det en högpresterande häst kan det ställa till det rejält. Ofta försvinner symptomen men infektionen kvarstår med prestationssänkningar som följd. En häst som är uppfödd under lösdrift får ofta dessa problem om den stallas in i en ny miljö. Paradoxalt nog är även den bästa kuren att låta dem gå ute så mycket som möjligt, helst dygnet runt, men precis som i tidigare svar beror det på vilka förutsättningar man har. (Önskvärt är att fler satsar på vindskydd åt hästarna)
Naturligtvis kan det vara så att hästen är överkänslig men det borde naturligtvis tidigare äger upplyst om. Tempa ponnyn varje dag, Lär dig hans normaltemp och kolla att den är ok. Tänk på att det kan ta tid för honom att bli bra.:bow:

Vad jag upplever är det inget som borde damma i stallet. Vi är noga med att blöta stallgången innan vi sopar och sånt..
Självklart vet jag att hästar fnyser och frustar, vad jag ville få fram är att han gör det ovanligt mycket när han hostar. (Man får lust att hämta näsduk och be honom blåsa )
Det finns inget vindskudd i hagen, och de är ute från 8-8 ca. Jag kan tycka att han ska stå inne lite mer för att inte bli alltför kall, men det är samtidigt bara inne jag hört honom hosta.. Kan ju iofs bero på att jag inte tittat på han så mkt i hagen..

Liknande trådar

Kropp & Själ Får man starta en ”tolka mina Covid-symptom”-tråd? Har försökt ringa 1177 i två dagar nu men det går verkligen inte att komma fram, och...
2
Svar
28
· Visningar
4 134
Senast: Luff
·
Hästvård Hej! Mitt 15-åriga sto har under de tre-fyra senaste dagarna börjat hosta lite smått, någon gång i början av ridpasset men även nu i...
Svar
5
· Visningar
809
Senast: Rubinen
·
Hästvård Fick hem en ny häst för 1 vecka sen som är pigg å glad men snorig.... De rinner inte hela tiden, men kommer när han blir...
Svar
5
· Visningar
3 266
Senast: mooi
·
Kropp & Själ I en diskution med en kollega tvistade vi om ifall man är sjuk när man är förkyld. Jag anser inte det och jobbar som vanligt, om än inte...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
23 238
Senast: Björk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar