Förkyld häst?

Marita73

Trådstartare
Hej alla!

Efter att haft häst som sovit inne nattetid året runt och behövt täckas året om (nästan) har jag nu skaffat mig en kallblodstravare. Han går fortfarande ute dygnet runt, utan täcke och möjlighet att komma in när det regnar.

Nu har han börjat hosta en del och har genomskinligt snor. Kan en häst bli förkyld? Är det dags att stalla in så han slipper regniga nätter?

Nej, det regnar ju dagtid med såklart. Det som känns så surt är att han aldrig blir riktigt torr eller har någonstans att vila utan att bli blöt.

Hur bra är luften i stallet då? Jag tänker att om hästen är hostig brukar de må bättre av att vara ute. Vad äter hästen?

Lägg täcke på hästen om den är blöt konstant. Lider den av gå ute får du ju såklart åtgärda det.

Jag tror det är bra luft i stallet, har honom inhyrd och de är än så länge bara ute. Han har inte hostat över sommaren då han stod hemma, tog in om det regnade för mycket så hästarna fick vila och torka. Han har börjat sätta rejäl vinterpäls så jag får nog börja fundera på att raka honom och sätta på täcke.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
862
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 232
Senast: mily
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 847
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 902
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar