Förkrossad hästägare, vad kan det vara?!

Sv: Förkrossad hästägare, vad kan det vara?!

Ber om ursäkt för mina något "begränsade" kunskaper i paint :D men ungefär såhär var hästen med strålrötan skodd, dvs att skon låg på strålen. Dessutom var trakterna som sagt galet för höga, närmare 5cm kanske, så strålen kom omöjligt i kontakt med marken alls :(

hov_186294969.jpg

Det finns vissa anldeningar till att man inte vill ha stråltryck i t.ex. fall där hästen är för vid o platt o var gång den överbelastar strålen så trycks väggarna ut mer. Mer än vad en normal elastisk hov klarar av.

Strålröta kan man lätt behandla under tiden.

Det kan oxå vara så att hästägaren har skott om för sällan o då skon dras fram av tån så hamnar traktarmen ovan strålen.

Du vet väl att hästägare inte vill ha tappskor o vill man inte sko trångt så är detta ett alternativ.

Ja det är mycket möjligt och inget jag vet något om :) Det jag kunde se på hästen iaf var att den hade långt ifrån platta hovar, och vad den nya hovslagaren sa så var det helt uppåt väggarna så som den var skodd. Och vad hästägaren sa till nya hovslagaren så var det 6veckor sedan förra skoningen, och att detta var normal skonings-intervall för hästen, så det verkar ju inte direkt som att hästen blivit skodd med långa intervall. Men sen kan ju det såklart vara väldigt individuellt från häst till häst.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 401
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 965
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 110
Senast: Freazer
·
Hästvård Hösten 2022 köpte jag ett 3-årigt fullblod ifrån galoppbanan. Han var ue på veterinär besiktning och i första 7 månader gick jätte bra...
Svar
0
· Visningar
574

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka