Förköpsrätt...vad gäller?

stallhh

Trådstartare
Hästen är utlånad till hösten-08 och fodervärden har förköpsrätt fram till ett bestämt datum innan sommaren-08..... men om jag känner att det inte är rätt köpare för min häst,har jag rätt att neka henne ett köp då ,eller har hon rätt att köpa hästen ändå?

Sv: Förköpsrätt...vad gäller?

Har du skrivit rätt nu? Den är utlånad till hösten 08 o FV har försökpsrätt till våren 08?

Hur som helst, om avtalet inte innefattar något straff, dvs bryter du kontraktet blir du skadeståndsskyldig, så spelar det inte så stor roll om kontraktet bryts förutom att det är dålig stil. Ska hästen säljas innan FV kontraktet går ut? Annars kan man ju vänta ut kontraktstiden. Eller varför inte ha en dialog med FV?

Hej!

Förutom det som skrivits av andra så är det väl så att förköpsrätt bara innebär att hon har "första tjing" om du ska sälja hästen. Så om du inte säljer hästen innan utsatt datum så borde problemet vara löst... eller?
Hon kan ju knappast tvinga dig att sälja din häst. :crazy:

/Sork

Ja det var just det jag undrade....vi har skrivit in att "om" jag säljer hästen innan fodervärdstiden utgått, så får hon en viss % på summan....
Men det jag ville ha klart var om jag hade lovat henne ett köp om hon ville ha hästen, och jag till hösten känner att jag vill ta tag i ridandet igen och behålla hästen, men så länge jag inte säljer hästen inom fodervärdstiden,så är väl allt lugnt... men att hon har första tjing innan vårens slut,OM jag ska sälja.

Ska du behålla hästen själv, eller vill du helt enkelt sälja till någon annan?

Beroende på hur kontraktet är skrivet finns möjligheten att det inte går att säga upp, utan att det löper till sista datum enligt avtalet. Under den tiden har fodervärden förköpsrätt. Säg att du tar hem hästen, provar om det funkar mellan dig och kusen, men sedan bestämmer dig för att ändå sälja - då är du ju fri att göra detta utan att vara bunden till tidigare avtal om förköpsrätt.

Det beror ju på hur ert kontrakt är formulerat...

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 105
Senast: Tualma
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 098
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 540
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka