Förköpsrätt i kontrakt

Moppa123

Trådstartare
läser trådar här och där står det att det gäller.
Jag ska sälja min häst och i kontraktet jag har med den gamla ägaren står det att hon har förköpsrätt.
Men hur kan den utnyttjas? om jag skickar ett rek.brev till henne (hon svarar inte i telefon) ,visst borde det räcka för att jag har uppfyllt kontraktet som säger att hästen inte får säljas utan att gamla ägaren vet om det?!

Sv: Förköpsrätt i kontrakt

Ja det ska räcka, när man ska säga upp folk som inte dykt upp till jobbet på länge räcker det att skicka uppsägningen med rek-brev för att det ska anses som om man upplyst personen om det, sen är det upp till personen som får brevet att hämta ut det.

Du kan ju dessutom påpeka i brevet att du sökt henne per telefon, skriv gärna nåt i stil med att F.D ägaren måste höra av sig till dig (vid intresse) innan ett visst datum annars är förköps rätten förbrukad så hon inte kan vänta flera veckor och sedan helt plötsligt ska ha hästen. Glöm inte skriva med dina telefon nr så hon inte kan säga att hon tappat ditt nr.

TACK för ditt svar!!! phu då blev jag lite lugnare :bow:
Jag har skrivit datum och mitt telefonnummer i brevet och ska skicka det idag.

Förköpsrätten innebär dessutom att man ger fd ägaren en chans att köpa tillbaka hästen till det pris som DU sätter! Om hästen har ökat i värde eller av någon annan anledning blivit dyrare så innebär inte det att fd ägaren har rätt att få hästen billigare. Om du har en spekulant som är beredd att ge ett bra pris och fd ägaren inte vill ge samma summa för hästen, så är du inte skyldig att sälja hästen billigare till fd ägaren.

Jag vet att jag är krånglig på att förklara ibland, men jag hoppas du förstod vad jag menade? Många verkar nämligen tro att bara för att de har förköpsrätt så ska de inte behöva betala ett högre pris!

I mitt kontrakt står det oxå att förra ägaren har förköpsrätt. Hon ville kunna köpa tillbaka honom till samma pris. Vi skrev in i kontraktet att hon har rätt att köpa hästen till samma pris (15000) ifall jag säljer honom inom två år. Därefter får hon betala vad han är värd.

Jamen, då har ni ju löst problemet tillsammans. Svårigheten blir annars när man inte skriver in något och fd ägaren tar för givet att h*n ska få köpa tillbaka till samma summa.

står ingen summa angiven brukar det bara handla om att säljaren vill ha möjligheten att bli tillfrågad om återköp vid ev ny försäljning.Står inget angivet belopp är denna förmodligen medveten om att kan handla om ett annat pris också...i allafall om hästen utbildningsmässigt klivit upp en nivå.Klart har hästen inte klivit upp i någon utbildningsnivå och det bara gått en kortare tid jag då kan ju säljaren kanske ställa sej frågande till varför det då ska handla om ett högre pris.

Jag har detta med på kontrakt på nästan alla hästar jag säljer...men det innebär ju inte att jag ska/vill köpa tillbaka alla hästarna.Det är upp till dem att begära vad de vill...såvida det inte handlar om något speciellt avtal.

vad jag har hört så gäller inte det där även om det är inskrivet i kontraktet

Jo, det gäller!
Föt att fungera ställer det villkor på utformning osv i avtalet.
Se tidigare trådar i ämnet.

LIA

Jag förstår precis vad du menar, och det är det som är fallet här. Jag köpte henne helt oinriden och så är inte fallet nu vilket medför att hon stigit i värde.
Vi har heller inte skrivit in någon summa i kontraktet utan jag har skrivit det jag vill ha ( erbjuden ) i det rek. brevet jag ska skicka till henne.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 122
Senast: Tualma
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 869
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 551
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 421

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka