Förköpsrätt av fodervärd

stallhh

Trådstartare
Har en 3-åring som ska ut på foder till en tjej jag känner genom en annan vän.
Hon vill ha förtur när det gäller köp.
Jag står för försäkring och vacc. Hon står för uppstallning,foder,skoning,utbildning.
Ska man begära att hon lämnar besked ang köp efter halva avtalstiden, eller ska man vänta ut avtalstiden på att hon ska bestämma sig? Hon vill ha inskrivet att hon får köpa hästen för xxxx antal kr och ha förköpsrätt.... men kan man ha tidsbegränsning? för hästen är ju om 1 1/2 år värd mer än i dagsläget?och då tjänar hon ju på det.... hur har ni gjort?

Sv: Förköpsrätt av fodervärd

Antingen skriver ni in det i kontrakten och gör nu i dagsläger upp vad hon ska betala vid ev. köp (detta brukar vara populärast hos fodervärden)

Annars så väntar du med att sätta ett pris tills hon har bestämt sej om hon vill köpa....

Visst....hästen kommer att stiga i värde, samtidigt så stiger den ju i värde på grund utan henne och hennes ridning (antar jag)....Då betalar hon ju på ett sätt för sitt eget arbete....Som fodervärd kanske detta känns lite dumt....

Men vill du ha ut så mycket som möjligt så vänta med att sätta priset, eller sätt det högt redan nu....

Lycka till!

Det som fodervärden jobbar upp i värde på hästen under den tid denne har den i sin vård är ju inget du kan ta ut för egen del...är min åsikt.

Skriv in i avtalet att förköpsrätten till summan XXXXX kronor gäller fodervärdstiden ut. Därefter förfaller det om inte fodervärden köper hästen och då kan du sätta ett annat pris. Ett bra avtal är så viktigt;)

Jag är kanske lite snäll men jag brukar göra så här:
I avtalet skriver jag in ett belopp som fodervärden får köpa hästen för (hästensvärde vid avtales början) och en tidsbegränsning för hur länge det ska gälla och förköpsrätt vid ev. försäljning under avtalstiden. Formulerar man det fel finns risken att det gäller även om själva foderavtalet löper ut. Så tänk på det.
Om sedan fodervärden gjort ett bra jobb under fodertiden och hästen ökat i värde och fodervärden inte vill/kan köpa den. Då brukar jag skriva in att fodervärden får x antal % på den försäljningssumma som överskrider det belopp/värde hästen hade innan fodertiden började. Allt för att inte utnyttja en duktig fodervärd för gratis utbildning av min häst.

En av mina hästar som jag hade på foder hade jag förköpsrätt på, ägaren bestämde ett pris som hon ville sätta att jag fick köpa hästen efter fodervärdstidens slut. Det var ett bra pris enligt mig. Hade jag tyckt att priset var för högt så hade jag kunnat säga att jag itne ville ha förköpsrätt. Det är upp till dig som hästägaren att kunna bestämma ett pris.
Är du intresserad av att hästen kommer till ett hem där den funkar bra och den nya ägaren haft tid att lära känna hästen under en längre period, är det kanske värt att sätta ett lägre pris än vad du kanske skulle kunna få ut för den om den blir värd mer om ett par år.

På 4-åringen jag hade för visning förra året så hade jag förköpsrätt!Jag hade hästen i 1 år och 2 mån exakt. Fick hem hästen i Aug-05 och hade honom tills kvalitèn/championatet var genomfört i sept-06.
Så här skrev vi:
82.000 gäller från Aug-05 fram till 31 Maj-06 .Därefter, from 1 juni-06 stiger priset till 92.000kr och gäller fram till championatet. Fodervärd/alltså jag som visade hästen hade förköpsrätt tills hästen skulle hem,alltså efter att bedömningen var gjord.
Jag kände ju efter nästan 9 månader att hästen var värd dessa pengar och att det var nåt jag kunde fortsätta utbilda och tävla med själv.Så jag gjorde köpet, och bedömningen gick jättebra, han hoppade jättefint och har ett supersteg....så jag fick en bra häst för liten peng, gentemot om jag hade köpt honom efteråt. På så sätt är det bra att ha hästen på foder så pass länge innan,för då hinner man känna efter.

Har ute min häst på foder nu och fodervärden har förköpsrätt till en summa som vi satte när kontraktet skrevs. Är medveten om att hästen utbildas under tiden och kommer stiga i värde men priset som jag satte var det hon var värd när jag lämnade ut henne på foder.

Det som fodervärden jobbar upp i värde på hästen under den tid denne har den i sin vård är ju inget du kan ta ut för egen del...är min åsikt.

Håller med dig. Det är ju hennes förtjänst om hästen är bättre/dyrare om 1,5 år än den var när hon fick den.

Jag har också tänkt så i vissa fall när jag lånat ut en häst... men det finns ju faktiskt den andra sidan att se på saken med!

Om du skriver in i kontraktet att fodervärden har rätt att köpa hästen till en viss summa är det inte helt orättvist att sätta den summan till lite mer än vad hästen var värd som 3-åring... Om hästägaren måste vänta i 1,5 år på sina pengar är det faktiskt också värt en hel del! Det är hästägaren som ligger ute med pengarna och har hela risken för vad som händer om hästen blir skadad el. likn.

Absolut är det värt mycket med det arbete fodervärden lägger ner, men om du som ägare vet att du vill sälja och ändå lånar ut under så lång tid vill du kanske ha lite extra kompensation för att du får vänta på dina pengar?

När jag hade min Armani på foder så skrevs det i avtalet att jag hade förköpsrätt på honom, för en bestämd summa pengar. Det kändes bra för mig som fodervärd, en trygghet liksom.

Om du skriver in i kontraktet att fodervärden har rätt att köpa hästen till en viss summa är det inte helt orättvist att sätta den summan till lite mer än vad hästen var värd som 3-åring... Om hästägaren måste vänta i 1,5 år på sina pengar är det faktiskt också värt en hel del! Det är hästägaren som ligger ute med pengarna och har hela risken för vad som händer om hästen blir skadad el. likn.

Absolut är det värt mycket med det arbete fodervärden lägger ner, men om du som ägare vet att du vill sälja och ändå lånar ut under så lång tid vill du kanske ha lite extra kompensation för att du får vänta på dina pengar?

Precis vad jag också tänkte skriva.:)
Är det så att ofdervärden ska ha ersättning för hästens utbildning med ett lägre pris så kan man väl lika gärna lämna hästen till en beridare med försäljningsstall?

Jag har bestämt mig för att låna ut hästen i 1 år, och under de första 8-9 månaderna så har fodervärden försköpsrätt på en summa som hästen är värd idag. Detta är också pga att fodervärden som ska ha hästen ev ska köpa. det är alltså inte bara ett rent fodervärdsavtal. Hittar vi en köpare undet avtalstiden så får hon 25% på summan som överstiger "grundsumman"... för jag står som ägare för en dyr försäkring,och kan lika väl få hem en halt häst, dåligt utbildad häst etc..... och som sagt, vill jag ha henne utbildad och betala för det,så kan jag lika väl lämna ut till en beridare som är utbildad till sånt här....

tjosan.
jag har haft ett tinker sto på foder ett år nu, har ridit in henne o utbildat lite o tävlat lite. vi skrev i avtalet att om jag ville köpa hästen eller om den skulle komma att bli till försäljning så skulle jag få köpa hästen för det pris som ägarna ansåg hon var värd när jag tog hem henne. men nu ska hon tillbaka till sina ägare utan att jag köper henne o om de väljer att sälja henne då eller inom ett år så får jag stå som vilken spekulant som helst, men om de e snälla eller om man skriver det i kontraktet så kan man ju säga att du som fd fodervärd kan få prisavdrag i framtiden oxå. men annanrs så¨kan ju ägarna sälja hästen o tjäna pengar på det arbete jag lagt ut gratis...
men så är livet.
jag tycker att det har varit kul iaf o ett rättiVst avtal.
men hoppas att det går för dig oxå, men glöm inte att det mesta kan omnämnas o regleras via ett bra kontrakt.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag behöver lite råd. Kan inte gå in på exakta detaljer men i det stora hela iaf. Jag lät betäcka ett av mina ston i somras. Fölet...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
60 178
Senast: Narcissa
·
Ekonomi & Juridik Min kompis har ägt sin häst i 7 år. En hopphäst, halvblod. Hon tröttnade på ridningen och lånade ut henne på foder till en yngre tjej...
2
Svar
21
· Visningar
5 073
Senast: Lobelia
·
Islandshäst Hej Har ett islandshäst sto som blir 8 nu i maj och jag sitter o velar o kan inte bestämma mig. Hästen har 4 riktigt bra gångarter...
Svar
2
· Visningar
1 393
Senast: Hedinn
·
Ekonomi & Juridik Ja precis lite råd behövs.. Men vi tar historien från början Vi tog en äldre häst på foder och har haft hästen i dryga 4 år, allt har...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
10 460

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka