Förklaringar från fölmönstringsprotokoll!!?

M

Mobby

Ja som överskriften antyder så tänkte jag fråga om ett par saker, vad domaren menar... :bow:

Det står på bedömningspunkt "extr.": Gracil, :p
vad menas - är det så att det är negativt? (Fick den uppfattningen)

Sen i galoppen står det bl.a.: Rund, obalanserad :(
Vad är det som gör att den är obalanserad? Hur syns det?

Tacksam för förklaringar... :confused:

Ska titta sen om det var nåt mer som jag vill ha hjälp med, återkommer när jag har protokollet i näven! ;)

Sv: Förklaringar från fölmönstringsprotokoll!!?

Om det är negativt med gracil beror nog i så fall på rasen och kanske könet på fölet. Det betyder att hästen är ädel/klen i sin typ, mottsats till grov kan man säga.
Att galoppen är obalanserad på ett föl kan beror sådant som att den växer och den enda ändan är mer utvecklad än den andra, eller att fölet är ovant vid underlaget.

Gracil brukar de säja om benen är smalare än vad de borde vara i förhållande till övriga hästen/ ledgångarna. Ibland är de gracila under framknät tex. Negativ kritik.

betyder att hästen är ädel/klen i sin typ

Om den är ädel (vilket ju inte alls behöver vara en nackdel - beror på rasen) så skriver domaren det. Klen skulle dom nog inte skriva, kanske outvecklad eller liknande.

Detta rör sej om ett hbl.föl, sto. :love:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 121
Senast: cassiopeja
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
16 047
Senast: axel
·
W
Avel Halloj, funderar lite smått på att köpa ett sto e. Irco Mena och använda både till avel och som tävlingshäst, har själv varit lite...
2
Svar
26
· Visningar
3 543
Senast: Dark Ronald
·
Ridning Jag har tränat för en, bland AR-kretsar, känd och hyllad tränare i kanske 3 år nu. Jag sökte upp denna tränare för jag ville lära mig...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 422
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hålvägg