Irco Mena blod - fortfarande intressant i sport/avel??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Witzippa
  • Startdatum Startdatum
Sv: Irco Mena blod - fortfarande intressant i sport/avel??

Feliciano och Irco Mena är söner till irco Marco, So What och Lars Irco G är söner till Irco Mena.

Lars Irco G verkade i engelsk avel, då han har irländskt möderne och därför aldrig kunde godkännas för svensk avel. Han tävlades själv internationellt i Pessoas regi och var tänkt att bli en av Rodrigos topphästar, men förolyckades tyvärr i samband med en tävling.
Hans mest kända avkomma är nog Lar Chin G, godkänd hingst i svår internationell hoppning.
So What tävlades framgångsrikt av Helena Lundbäck, innan han gick ur landet. Det finns inte så mycket avkommor efter honom, men de som finns har ett mycket gott rykte bland tävlingsryttare.

Jag tycker att det är lite trist att vi inte har en självklar tronföljare till Irco Mena i svensk avel.

Feliciano och Irco Mena är söner till irco Marco, So What och Lars Irco G är söner till Irco Mena.

Ja det vet jag, har Ägt 2 st Irco Marco sto och har kvar ett av dom som jag avlar på...

Ja det är mkt tråkigt! Tur att det finns fryst på honom att använda som är av bra kvalite...

Jag såg So What tävla en del när RGB hade honom som 5 el 6-åring, Mkt fin häst! Men det jag undrade över är hur bra han är som förärvare?

Lars Irco G har jag också sett tävla och det var också en fin häst, har sett en dotter efter honom som hoppar ok. Men hur förärver dom sig?

So whats första årgång är född 96, där finns det 9 avkommor registrerade på asvhs BLUP sida. Tre av dem har placeringar i medelsvår hoppning, två av dem i svår hoppning och två har hoppat för 9 or eller högre på unghästbedömmningar.

Det tar tid om jag ska rota fram mer resultat, men man kan nog se 96 orna som en indikator.

Lars Irco Gs avkommor finns ju utomlands, så det är lite svårare att samla information om dem, återkommer till det.

Vad spännande:) Kul att även sönerna Till Irco Mena förärver sig så bra!

Oj, vad många svar, kul att höra era åsikter!
Får kanske fundera vidare på om det kan vara värt att köpa sig ett irco mena sto.
Blir liksom lite kluven om jag ska hitta något modernare rent stam mässigt, pendlar lite emellan
att vilja ha "gamla" prestationshingstar och "nytt" blod... svårt det där med att bestämma sig ;)

Vi ska inte glömma bort Dirco ;) (Irco Mena - Caracas)
Nej det tycker jag verkligen vore synd, han har ju utmärkta BLUP tal på sina bedömda avkommor hittills. Representerar på mödernet en mångsidig härstamning, med blod som börjar bli så sällsynt att det snart borde kunna kallas "nytt".
Han borde kunna passa till stora, drögiga ston som behöver bli lite kvickare. Kanske en svensk Stakkato, eller åtminstone en ny Artist, som kan ge lagom stora juniorhästar.
Han startade med 3 årgångar runt 20 reg.föl sedan har han bara använts sporadiskt.
Irco Marco blodet är ju en av få unika svenska linjer, som bör tas tillvara.
Har väldigt svårt att begripa mig på hur många uppfödare tänker, det blir lite väl mycket spring efter den bäst marknadsförda bollen, så länge som den är ny och glänsande.

Liknande trådar

W
Avel Mitt sto e.Quite Easy behöver en hopphingst som ger storlek och bra temperament i första hand, jag tror jag blir galen snart efter allt...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 137
Senast: Witzippa
·
G
Avel Jag avlar sporthästar och mitt mål är att få fram bra tävlingshästar. Men avel är intressant, har funderat över Svensk avel och det...
Svar
1
· Visningar
733
Senast: pastejja
·
S
Avel Skulle vilja få till en diskussion om hur ni andra hobbyavlare tänker, dvs ni som har runt 1-4 ston (det får man väl ändå kalla...
Svar
19
· Visningar
1 900
Senast: sydney
·
C
Avel Tänkte att jag skulle visa för alla uppfödare här inne vad Heimdal sa på föreläsningen i Västerås på Häst 2006. Tråden är startad med...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
8 790
Senast: Animor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård