Förklaring på uttryck

Aleel

Trådstartare
Har lite funderingar kring vad olika begrepp betyder, speciellt när man pratar om hur hästen går i form.

Jag har en skogsmullehäst som pga. spatt aldrig rids på bana. Rider ändå en del i form för att stärka honom. Har ingen tränare men skulle nog egentligen behöva leta på någon som vill följa med ut i skogen och ge lite tips :) Försöker lära mig lite här via buke och har reagerat på vissa uttryck.

Vad betyder det när en häst "knäpper av i nacken"? Hur vet jag om min häst gör så när han rids i form?

När en häst går "bakom lodplanet", vad menas då? Läste det i nån tråd där det lät som att det var negativt.
 
Sv: Förklaring på uttryck

Rid andra hästar (som kan ridas på bana) för en instruktör så att du tränar upp din egen känsla för när du rider en häst i form, samt lär dig att variera formen på hästarna. Ingen häst är den andra lik, även om grundridningen är densamma.

Känslan av hur man rider en häst i form är lär man sig lättast på hästryggen under övervakning av instruktör som kan ge dig den exakta feedbacken och rätta dig när du behöver det. Enklast är nog trots allt på någon form av ridbana (för din egen skull). Om du lär dig "känslan" så kommer du också att lära dig att undvika fallgropar som att hästen knäpper av i nacken eller snarare inte arbetar som den ska. Du kommer att känna om du har hästen med dig eller inte. Räkna med att det kommer att ta tid, så ha roligt på vägen!

/V
 
Sv: Förklaring på uttryck

Tyvärr betyder inte dessa uttryck riktigt exakt samma för alla... Och en häst kan göra detta "ibland" utan att för den skull vara fel hela tiden.

För mig är "knäppa av" att hästen undandrar sig bettet genom att "krulla in näsan" såpass mycket att tygeln hänger. Sambandet mellan bett och bakben har gått förlorat. En riktigt "avknäppt" häst flyttar inte huvudet en cm trots att ryttaren släpper tygeln och skjuter på!

Men en häst kan alltså "knäppa av" korta stunder - och då närmar vi oss det andra begreppet "bakom hand". Då har hästen också krullat in sig, men det finns ändå något sorts "stöd" ibland.. Även här har bakbensaktiviteten ingen koppling till bettet, men det är oftast lättare att korrigera. Genom ökad drivning och upplyftande tygeltag kan kontakten återupprättas.

"Bakom lod" är det "minsta" felet av dessa - och tyvärr väldigt vanligt! För mig beror detta inte alls på hästen utan på en något för stark hand (=tygeltagen tas för mycket bakåt) och hästen petar in näsan någon cm för mycket. En häst bakom lod är fortfarande i rätt form, med rätt stöd, och det enda som häst är att nosen inte är i lodrät linje (eller tom något framför) jämfört med hästens öga. En skicklig ryttare rättar enkelt till detta.

Det är dock så att idag på dressyrtävlingar tillåts ofta att hästarna är bakom lod. Tom är det så att vissa domare verkar tycka att en häst som egentligen är korrekt (med näsborrarna framför lodplanet) är för "öppen" i formen och får lägre poäng....

En passus i sammanhanget är att frambenens hov/tå inte kan sättas ned framför nosens läge, så en häst i "krullig" form kan sprätta benen framför nosen i lyft läge - men i nedsättningen hamnar hovarna "där nosen är". Så en häst som är "ihopkrullad" kan i praktiken inte maximera sin steglängd!
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 489
Senast: Pyrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp