Förkalkning i strålbenet

Wera

Trådstartare
Vad är era tankar och erfarenheter kring förkalkning i strålbenet?
En häst jag tänker på som drabbats av detta är 4 år och aldrig visat smärta/hälta och enligt veterinär ska hans framtid inte påverkas så mkt. Men man kan ju inte lova något. Tror ni han kommer hålla till regelbunden ridning i skogen samt på ridbanan? Ingen tävling eller hårdträning eller högre hoppning.
Han skos med ringskor (förebyggande syfte)

Sv: Förkalkning i strålbenet

Får jag fråga vad hästen fått det av? Trauma eller obalanserat foder eller vad kommer sånt i från?

Är du säker på FÖRkalkning?
Inte urkalkning?

Vad sa Vet ang. ev. behandling. Tildren är ju det som fungerar.

Ägaren sa FÖRkalkning ja... Skillnad på URkalkning då? :)

Vet inte varför hästen fått det faktiskt... Men olika orsaker som jag läst är dålig hovslagare, hård träning eller foder.

Jag har också hört om Tildren. Jag äger ju inte hästen själv men ska få prata med veterinären efter nyår. Men jag antar att ingen behandling ska göras eftersom att han är symptomfri? Utan bara ridas lagom så länge det går bra, han skos ju med förebyggande syfte. Har läst runt lite men hittar inte mycket. Många hästar blir utdömda. Men denna har inte visat hälta.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 993
Senast: Jamtland
·
Hästvård För ett år sedan köpte vi vår 15-åriga d-ponny, som hopponny åt dottern. Hon var lite "bökig" redan från början, lite svårt i ridningen...
Svar
7
· Visningar
1 942
Hästvård Börjar med att skriva att jag undanber påhopp, samt råd att åka till veterinär, för det kommer jag givetvis att göra. Detta är endast en...
Svar
12
· Visningar
1 928
Senast: Freazer
·
Hästvård Min fina appaloosa-kille fick konstaterad strålbenshälta i augusti förra året. Han är 8 år gammal. Jag känner mig inte helt bekväm inför...
2
Svar
36
· Visningar
8 650
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈