Förhöjd temp av 'träningsvärk'

Corax

Trådstartare
I helgen var jag på kurs med ena hästen. Hon är ung och det var rätt intensivt för henne. Dessutom är hon inte så van att sova borta (men slappnar av bra).
Dagen efter verkade hon rätt låg och tempade in på 38.9, dvs feber.
Det fanns inga förkylningssymptom och i övrigt var hon som vanligt.
Igår och idag har hon haft normaltemp.

Frågan är då om hästar kan få förhöjd temp när kroppen städar undan slaggprodukter.

Eller har ni några andra teorier varför hon helt plötsligt hade feber?
Första gången vi var på kurs så var hon också loj dagen efter men då tempade jag henne inte, tyvärr.

Sv: Förhöjd temp av 'träningsvärk'

Människor kan få feber av rejäl träningsvärk, så då borde även hästarna kunna få det?

En febertopp av virus kanske. Ung, ny miljö, mycket basilusker att plocka upp. En febersläng, som kroppen fick ner själv. Det skulle jag gissa på?

Tja, fast det lustiga är att det var precis samma sak sist vi var på kurs och det blev intensivt för henne...

fortfarande ung och mycket basilusker i omlopp? Mina små blir nästan alltid snoriga några dagar när de varit på klinik, växer ifrån det när de blivit äldre och härdare. Nu står ju du i mer rörligt stall iofs...

Ja här åker ju hästar hit å dit hela tiden. Å även min häst.
Någon snorloska har jag inte sett så långt ögat når så jag får väl vänta till nästa gång och se vad hästen säger om det. :D

Liknande trådar

Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 912
Senast: Nominous
·
Kropp & Själ Jag gjorde ju en stor bukoperation för snart 2 veckor sedan, ganska akut. Innan op hade jag rätt hög feber i några dagar. Efter...
Svar
9
· Visningar
4 241
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 691
Senast: Karminnie
·
Hästvård Vill gärna veta om någon känner igen detta... Det finns ju några veterinärer på forumet som gärna också får komma med input! :bow...
Svar
14
· Visningar
3 668
Senast: wrangler
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V