Förhindra häststöld?

Sv: Förhindra häststöld?

Min enda kommentar är: F*n att man har lätthanterliga hästar. Alla mina tre skulle gladeligen traska med vem som helst:( Innan såg jag det som något possitivt men nu vet jag inte om jag inte hellre velat ha elaka hästar:devil:
 
Sv: Förhindra häststöld?

*knapp*
Hörde om ett larm som man kan koppla på något sätt så att om tråden(grinden) bryts så går larmet direkt till din mobil... Vore ju inte tokigt att ha.
 
Sv: Förhindra häststöld?

Fy vad obehagligt med dessa häststölder.:mad:
Kameraövervakning i all ära men man kan ju knappast övervaka en hel hage.
Och jag som bor precis invid en lite större väg:eek: men det är ju kanske inte bara en nackdel för det är ju rätt mkt trafik där men är dom fräcka så iofs skulle väl inte folk reagera om det står en hästtranport där och lastar hästar men jag har ju grannar runt om som ser hagarna och dom skulle förhoppningsvis reagera. bäst att informera om att det förekommer häststölder så att dom blir lite mer uppmärksamma då.

Usch vad hemskt vilken mardröm att få sin häst stulen:cry:
Och hur gör man till sommaren då ska man inte kunna ha hästarna ute längre nu.:confused:
 
Sv: Förhindra häststöld?

Jag tycker det verkar som om dom är förberedda och har kunskap om var de hästar/ponnyer finns som dom vill ha. Har dom dessutom varit inne i ett stall och tagit två stycken är det ju ingen impuls för att dom åkt förbi och bara råkat se dom.

Så då är det viktigt att hålla koll på om det finns folk som man inte känner igen som verkar intresserade av ens hästar. Om det förekommer konstig trafik runt stall och hage m m.

Samverkan med grannar är också bra att ha och ofta mer effektiv än larm och kamera.

Att ha larm till sin mobil är bara bra om någon kan vara på plats inom ca 5 minuter (vanligt inbrott) häst kanske 10 minuter. Annars ger det nog mer oro än trygghet.

Har man en häst som är mycket värd för en så kanske den allra senaste övervakningstekniken skulle kunna vara ett alternativ. Men den kostar mer än vad en normalhäst gör. Det är ett system som påminner om GPS och som gör att man kan spåra på håll efter en stöld.
 
Sv: Förhindra häststöld?

På en ranch var jag hade min häst i usa hade ägaren ett larm på sin hagen. Och jag kan tänke det skulle inte varit så svårt att fixa en sånt. Vi har funderat också på det för att vi har ett par smitare på gård. Och det skulle larma oss i huset om elen är brutet nånstans. ovs att då vet jag när dem kommer ut vid 3.00 istället för 8.00 och är 7 km bort.

dem hade nån sorts ström metare eller larm del (det var 15 år sen, så jag har glömt vad det var) så att strömen måste komma in till den från båda sidor. allstså strömen Måste går hela vägen runt hagen för att hålla det tyst. Så om man öppna grinden eller klippa sönder tråden så slutar stöm på ena sidan. Då hade dem en kabel som gick en till huset som satt fast i en brandlarm (så mankan sätter på det bara på natt). Så när stömmen brötts så gick larmen i hustet. Det var kanske enkelt. ingen hightech grejer. Så nästan att man kan gör det själv utan massa extra kostnader....utom vad den där bitten ska vara som man koppla staket till. Man kunna ta kontakt med ett larm företag och undersöker lite där.

Och vi tänkte för oss det skulle var perfekt så då vet vi om vi skulle gå up och jaga lite hästar eller att någon eller något skulle komma i hagen.
 
Sv: Förhindra häststöld?

Vill man inte ha mer avancerade larm så köp rätt elagregat bara. Det jag har larmar när stömmen bryts. Tjuter som bara den. Men det hjälper ju inte om man inte är hemma och hör det.
 
Sv: Förhindra häststöld?

Lycanthrope skrev:
Tas det bara hästar ur hagar?
Aldrig i stall?

För min del är det nog ingen fara eftersom boningshuset ligger vid stallet, och de har hund. Om någon ska köra in med transport hörs det garanterat. Men man blir ju orolig ändå.. :crazy:
Förra året stals två shettisar i Umeå ur stallet på natten.
Stallet ligger nära bostadshuset, men tjuvarna var fräcka och gick kallt in och hämtade hästarna.
Hovspår ledde från stallet, där hovspåren slutade tog bilspår vid.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp