Förhindra häststöld?

lady_vip

Trådstartare
Försäkringsgubben var ute idag då vi ska bli "säker hästgård" och kollade de sista sakerna. Samtidigt berättar han att 3 hästar idag har "försvunnit" i grannbyn. Han visste inte om de hade rymt eller blivit stulna...
Hästarna är ett halvblod och 2 shettisar, alla skäckar och halvblodet utbildad ganska högt. Min tanke är direkt att de är stulna, mest för att jag är en sån som målar f*n på väggen.

Min fundering är, hur kan man skydda sig?? Förutom att inte ha grimma osv. Här kan vem som helst gå in i hagen på dagarna, ingen ser. De kan säkert tillochmed lasta i godan ro... Dessutom råkar det gå en läcker halvblodsskäck i min hage och en hopphäst värd en del pengar...

Öppen för alla tips!! Det gäller främst då hagstölder då de inte KAN gå in i mitt stall nattetid utan att hundarna märker det.

Vet inte riktigt var tråden ska ligga, och ville inte lägga den på Gnägg, så det blev här...

//E
 
Sv: Förhindra häststöld?

Det bästa sättet är nog att inte ha så välhanterade och lättlastade djur. Men det är så ju dags att komma på när dom redan är det.
För några år sedan försökte någon stjäla min tjur. Dom som försökte trodde nog att han var lätthanterlig, men ack vad dom bedrog sig. Vi hittade honom utanför hagen med en del av en transport hängande i en kedja från grimman. Tjuren hade dom säker tänkt slakta med en gång men hästarna som förrsvinner är jag rädd för istället åker öster ut till östeuropa. När man ser vilka hästar som blivit stulna i höst så är det ett mycket tänkbart alternativ. Visserligen köper vi billiga ridhästar därifrån, finns ju en del trådar om det här. Men jag vet att det finns stor efterfrågan på andra typer hästar och ponnyer där borta. Har själv fått väldigt många förfrågningar om jag kan ordna fram t ex Shetlandsponnys. Då på legal väg men jag kan tänka mig att hästmarkanden där påminner om hundmarknaden här (jmf den polska smuggelhundarna). Ju billigare du får tag i hästen här ju mer tjänar du där.
Tänk också på att när det kommer hästar från de gamla öststaterna i transporter hit så blir det lönsammare om det finns last i den på bägge hållen.

Bäst är att inte skyllta med var hästarna finns och vad det är för typ av häst om den hör till någon eftertraktade sort. Man får också tänka på att det troligen är ganska hästvana människor som gör det här. Så om hästen inte är svårt att sätta grimma på så spelar det nog ingen roll om den är med eller utan. Inte heller om det finns lås på grinden eller ström i den. Har dom spanat ut vilken/vilka hästar dom ska ta så vet dom också när och hur.
 
Sv: Förhindra häststöld?

Får väl göra hästen strömförande på nåt sätt då :angel:

Innan har det ju mest varit shettisar, nu verkar det dock som om det är ett halvblod också (dock av en "attraktiv" färg). Skramlar de med en havrespann så kommer mina djur springandes och är totalsålda... det va ju tusan att man inte har folkilskna hästar...

//E
 
Sv: Förhindra häststöld?

Tas det bara hästar ur hagar?
Aldrig i stall?

För min del är det nog ingen fara eftersom boningshuset ligger vid stallet, och de har hund. Om någon ska köra in med transport hörs det garanterat. Men man blir ju orolig ändå.. :crazy:
 
Sv: Förhindra häststöld?

Vad jag vet än så länge så har det bara varit från hagar. Men jag har inte följt alla fall.
 
Sv: Förhindra häststöld?

Kom på en sak till som verkar stämma på alla fall jag läst om. Det verkar som om man gör det på ett sätt som ser ut som om hästarna kan ha rymt av sig själv.
Det är ju ett smart sätt att få mer tid på sig att komma längre bort innan folk börjar misstänka att hästarna är stulna.
 
Sv: Förhindra häststöld?

Stark ström :devil: och göm agregatet/alt. ha det i stallet och lås det dagtid. Sen tar man bort handtagen på grinden, gör en ögla av trådänden och fäster grinden med den istället. Hoppas du förstår? hemskt synd om den som försöker öppna grinden då :angel:
 
Sv: Förhindra häststöld?

Inte om man är förberedd och har en isolerad tång att klippa av med.
Dom här som har förekommit i höst verkar väldigt väl förberedda då ingen har sett eller märkt något. Bara att hästar plötsligt saknas från hagen.
 
Sv: Förhindra häststöld?

Kamera- och videoövervakning av gården, får man ha det?
 
Sv: Förhindra häststöld?

Om det skulle vara allmän plats.
Kan man söka tilstånd för det då? precis som affärsverksamheter så har man ju värdefulla saker/individer att skydda.
 
Sv: Förhindra häststöld?

Tror att det är hos lässtyrelsen som man får söka tillstånd om kameraövervakning på allmänplats.
 
Sv: Förhindra häststöld?

Eller också sätter man upp kameror, och håller truten om dom. Det ingen vet osv.:angel:

Jadå, jag har både kameror och larm,,,,,,,,,,,,:devil:
 
Sv: Förhindra häststöld?

fast om det ska användas i bevisning någon gång kan det väl vara bra om det är lagligt?

Själv kommer jag med all säkerhet ansöka om att få ha kameraövervakning när jag flyttar till gård. - För att skydda hästarna och mig själv!
 
Sv: Förhindra häststöld?

Tror du verkligen att det finns någon som kommer levande ur den grejen, att stjäla din häst.
 
Sv: Förhindra häststöld?

Helt rätt om det ska vara till någon nytta om det händer något så ska det vara laglig kameraövervakning. Det kan den ju vara om inte hästarna är på allmän plats.
 
Sv: Förhindra häststöld?

Med tanke på vad som redan har hänt, tror du verkligen att du hittar den som stulit hästarna?
Larm är ju bara verkningsfulla om dom går någonstans där det alltid finns övervakning och att det sedan finns någon som kan vara på plats inom 5 - 10 minuter. Det skrämmer ingen som är ute i olagligheter. Dom brukar ha bättre koll på både lagar och övervakning än vad vi vanliga har.
 
Sv: Förhindra häststöld?

Mina är så "ouppfostrade" så dom lär ingen få med sig......
Och det är nog det bästa sättet, att ha hästar som är svåra att lasta. För lastningen måste ju ske snabbt, innan folk hör nåt.
 
Sv: Förhindra häststöld?

Men man är väl knappast förbredd på att någon inte har handtag på grinden. Då ska de ju ha tagit sig till gården tidigare och upptäckt det iofs.
 
Sv: Förhindra häststöld?

Masse skrev:
Vad jag vet än så länge så har det bara varit från hagar. Men jag har inte följt alla fall.

jag vet iaf två shettisar som stals här i västerbotten som hämtades i stallet under natten :crazy: :( Kritos (visst, heter hon så?), ponnyer här på buke...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp