Förhandsbesked på förnamn?

linlar1

Trådstartare
Vi sitter här och funderar på namn till våran ofödde. Vi har snöat in på ett namn vi hittade i en lista över medeltidsnamn. Jag vet inte om detta är ett godkänt förnamn idag (det existerar som efternamn). Är det någon som vet om man kan ansöka om namnet innan barnet är fött? Det känns lite dumt att hå ut med ett namn till familj och vänner innan man vet om man får lov att heta det.

Sv: Förhandsbesked på förnamn?

är det ett namn som på något sätt kan tänkas väcka anstöt? OM inte så behöver ni nog inte oroa er, det är ju rätt många som hittar på egna namn nuförtiden...
Du kan ju börja med att ringa skatteverket och fråga. Det finns ju några namn som används som både för- och efternamn.

Nej det är det absolut inte. Tycker det är ett fint namn som jag tycker passar som förnamn. Ska ringa skatteverket, tack!

Nej det är det absolut inte. Tycker det är ett fint namn som jag tycker passar som förnamn. Ska ringa skatteverket, tack!

Min son har som del i sitt namn ett skotskt efternamn, som då räknas som förnamn enligt svensk namnlagstiftning. Vi hade ett litet tjafs med Skatteverket efter att vi hade rapporterat in hans namn. Dom tog evigheter på sig att godkänna det och när jag till slut ringde o frågade varför fick jag veta att det var just för att "man inte får ha vedertagna efternamn, även utländska, som förnamn". Men dom sa att dom skulle acceptera det pga att det fanns redan en person med det efternamnet registrerat som förnamn, alltså fanns det prejudikat. Den personen är ju jag :D (Jag reggades när jag flyttade till Sverige, och hade ju ett "färdigt namn" som dom inte kunde säga nej till.)

Men jag uppfattade det som att vi hade fått svårt att få det godkänt om det hade varit ett efternamn som inte redan fanns som förnamn.

Så kolla du.

Men hur gör invandrare vars barn föds i Sverige ? Många heter ju samma i både för/efternamn. Typ Mohamed Mohamed är ju inte så ovanligt en del heter.

Många namn kan man ju ha som både för- och efternamn. Många svenskar heter ju exempelvis Martin eller Björn i efternamn.

Det som brukar stöta på patrull är väl namn som är just vedertaget som efternamn och inte som förnamn. Typ Söderqvist eller Olsson.

Men hur gör invandrare vars barn föds i Sverige ? Många heter ju samma i både för/efternamn. Typ Mohamed Mohamed är ju inte så ovanligt en del heter.

Jo men då är Mohamed vedertaget som både förnamn och efternamn. I min sons fall var det ett skotskt Mac-namn som var helt klart ett efternamn i svenska ögon.

Man ska inte underskatta hur kinkiga dom kan vara - jag vet att det kan bli stora problem för föräldrar där ena är från ett annat land med ett helt annat sätt att namnge barn, t ex Spanien där barnet enl tradition ska ha en hel radda med namn som inkluderar både mammas och pappas efternamn. Och dom svenska myndigheterna säger blankt nej. Det har blivit rättsfall av sånt.

Många namn kan man ju ha som både för- och efternamn. Många svenskar heter ju exempelvis Martin eller Björn i efternamn.

Det som brukar stöta på patrull är väl namn som är just vedertaget som efternamn och inte som förnamn. Typ Söderqvist eller Olsson.

Precis.

Tenten

Fast är de så strikta? Kompisar till mig fick en dotter för två år sedan som heter Mckenzie i förnamn. Det sa SKV ingenting om.

Fast just Mckenzie (eller ännu hellre Mackenzie) är ju rätt vedertaget även som förnamn i engelskspråkiga länder. Det hade kanske varit svårare att få igenom Macdonald som förnamn?

Fast är de så strikta? Kompisar till mig fick en dotter för två år sedan som heter Mckenzie i förnamn. Det sa SKV ingenting om.

JA det är dom. Det som jag berättat är inte hörsägen, det är någonting som jag varit med om med min egen son.

I fallet McKenzie - om man söker hos SCB finns det 5 st som har det som förnamn. Om det redan fanns någon med det förnamnet kunde dom inte neka din kompis dotter.

Det kan mycket väl vara så att en eller flera av dom som redan hade det namnet var britter som - liksom jag - hade det som "middle name". Detta görs om till förnamn enl den svenska namnlagen, eftersom mellannamn i Sverige är något helt annat, o vips så finns det någon med det förnamnet.

Om man har ett "uddanamn" som man funderar över kan man ju söka hos SCB, då ser man om namnet redan finns och om det finns borde det inte vara något problem.

Jag sökte på scb och hittade faktiskt att det finns en man som har vårat tilltänkta pojknamn som förnamn. (Det finns ett tusental som har det som efternamn). Tror ni att vi kan bli nekade det namnet då? Jag misstänker att han som heter det egentligen har det som ett efternamn, han heter typ Karl Anders ***** Svensson, fast det då är registrerat som förnamn. Namnet är som sagt ett fornnordiskt namn som långt tillbaks i tiden har använts som förnamn.

Jag sökte på scb och hittade faktiskt att det finns en man som har vårat tilltänkta pojknamn som förnamn. (Det finns ett tusental som har det som efternamn). Tror ni att vi kan bli nekade det namnet då? Jag misstänker att han som heter det egentligen har det som ett efternamn, han heter typ Karl Anders ***** Svensson, fast det då är registrerat som förnamn. Namnet är som sagt ett fornnordiskt namn som långt tillbaks i tiden har använts som förnamn.

Som jag skrev, dom sa till mig att egentligen var dom ovilliga att låta min son ha Mac-efternamnet som förnamn, men eftersom det fanns en som redan hade (dvs jag) så kunde dom inte neka. Så det är osannolikt att dom kunde neka dig om dom fortsätter att resonera på samma sätt dvs att det räcker med att dom redan har godkänt det en gång.

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
2 190
Senast: MML
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 909
Senast: lizzie
·
Övr. Barn Det här är förstås en lång historia som jag ämnar att korta ned så mkt det går. Jag blev gravid med en man som var ca 10 år äldre än mig...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
20 779
Senast: Guldaskig
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 604
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar