Företrädare

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Piavik
  • Startdatum Startdatum
P

Piavik

Om en häst ägs av tre personer o ett avtal skrivs men företrädaren har inte godkänt detta är det giltigt då?
Jag menar det är ju företrädaren som har hand om alla papper,träning,in o utbetalningar....

Sv: Företrädare

hmm............Om företrävaren äger mest av dessa personer kan han ge f*n i att skriva på nått.

Företrädaren har inget att säga till om OM ALLA äger lika mycket i hästen . Företrädaren står bara som "förste" kontakt person mot tränaren och stc.

men företrädaren kan ju exempelvis skriva på ett ägarbyte om denna vill sälja hästen utan inblandning av de andra. Denna kan också välja att behålla premier o prispengar själv utan att de andra kan säga något så på något sätt har den ju mer att säga till om?:confused:

Men det måste vara de andra ägarens intresse att se en redovisning av insprungna pengar och dyl . ????När jag hade delägare skickade jag kopior på alla papper./eller hade möten ...
Är det en tvist mellan ägare skulle jag rek. att kontakta stc eller advokat/jurist.

En företrädare kan inte sälja en häst utan en namnunderskrift ifrån var och en av de andra ägarna. !

Blir det tvist säljs hästen på en aktion .Eller så får man köpa ut de andra ägarna.
oavsett om du äger 1 % ellerr 99 % av en häst får du köpa ut de andra.

Nu är inte jag jätte hajj på det här området, men så som jag har fått det förklarat så i och med att delägarna skriver på, så ger du fullmakten till företrädaren, som då i princip kan göra som den vill.
Alltså kan aldrig en delägare sälja en häst utan företrädarens underskrift. En delägare kan heller aldrig sätta en häst i träning utan företrädarens medgivande.
Företrädaren är den person som företräder de övriga, behöver inte nödvändigtvis vara en person som har licens, om man väljer att sätta hästen i träning.

Så som svar på TS fråga skulle jag tolka det som ej giltigt, om inte företrädaren har skrivit på ev avtal.
men jag skulle kolla med STC för att vara säker.

Det kan ju bli liknande problem med alla travare som säljs som ridhästar utan papper... Då är det ju fortfarande den som står som reggad ägare på papper som är företrädare...

Fast med dagens passtvång borde det vara omöjligt att sälja hästar utan papper längre...

Jag vet/tror att det finns hästar som säljs utan pass i dag trots lagen speciellt adankade travare är väl en utsatt grupp.

Tycker också ska vara som du säger o enligt Göran Wahlman"STC" så kan ägarna ingå ett avtal med företrädaren men det ska då finnas skriftligt.

Tyvärr så är det enklare än vad man tror... Och tyvärr vanligare än vad man tror.

ja o det är en härva utan dess like återkommer senare med ett fullt inlägg är kaos här just nu tyvärr :(

Men herregud, ska det vara så svårt att släppa denna hästen till dig, det e ju inte ens ett vettigt avelsvärde på henne ju...
Hoppas det snart löser sig.

Troligen till det bästa inom kort :smirk: med hjälp av Göran Wahlman o andra kämpar!

Liknande trådar

Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
682
Senast: Badger
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 215
Hemmet Vi har, av flera olika orsaker, börjat ha lite tankar kring att eventuellt flytta och "byta stad", men har lite svårt för att veta var...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 920
Senast: MML
·
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 859

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka