Förening med dålig ekonomi

lizzie

Trådstartare
Om man är på gång att köpa bostadsrättslägenhet - vad är nackdelen med att föreningen har "dålig ekonomi" - enligt rykten ska tilläggas....

/Lizzie

Sv: Förening med dålig ekonomi

Det som kan hända i en brf med dålig ekonomi är att månadsavgiften höjs eller att brf går i konkurs. Skulle det hända förlorar du din insats (pengarna) i lägenheten och är tvungen att flytta.

Så det känns ganska så viktigt att kolla upp ekonomin i den brf man är intresserad av att flytta till.

Går man igenom boksluten för ett par år tillbaka kan man ganska snabbt se hur ekonomin ser ut och hur mycket pengar det finns över för framtida underhåll av fastigheten.

Vad är planerna inom föreningen? Stambyten, ommålning, nya tvättstugor, hissar osv? Finns det akuta renoveringsbehov i fastigheten? Styrelseordföranden (som man får träffa inför köp av br) har svar på sådana frågor.

Skulle det hända förlorar du din insats (pengarna) i lägenheten och är tvungen att flytta.
Man tvingas inte alls att flytta, men lägenheten förvandlas till en hyresrätt. Sen köper förhoppningsvis någon fastigheten så att den kan förvaltas normalt.

Dock har ingen bostadsrättsförening gått i konkurs i Sverige sedan början på 90-talet, och det var även då extremt ovanligt att föreningar gick i konkurs.

Skit i vad ryktet säger, kolla upp föreningens ekonomiska plan och deras bokslut så vet du ju själv hur det ser ut.

Det som kan hända i en brf med dålig ekonomi är att månadsavgiften höjs eller att brf går i konkurs. Skulle det hända förlorar du din insats (pengarna) i lägenheten och är tvungen att flytta.

Så det känns ganska så viktigt att kolla upp ekonomin i den brf man är intresserad av att flytta till.

Går man igenom boksluten för ett par år tillbaka kan man ganska snabbt se hur ekonomin ser ut och hur mycket pengar det finns över för framtida underhåll av fastigheten.

Vad är planerna inom föreningen? Stambyten, ommålning, nya tvättstugor, hissar osv? Finns det akuta renoveringsbehov i fastigheten? Styrelseordföranden (som man får träffa inför köp av br) har svar på sådana frågor.

Fastigheten är byggt 1991 och ser hur fräscht ut som helst, men självklart kommer det ju finnas underhållsbehov framöver. Så tack för tipsen!

/Lizzie

Skit i vad ryktet säger, kolla upp föreningens ekonomiska plan och deras bokslut så vet du ju själv hur det ser ut.

Det är jättelåg insats så skulle nåt hända är det ingen katastrof. Eftersom det inte behövs någon lån till insatsen så behöver man inte bry sig om säkerhet till bank osv. Ska absolut kolla upp föreningens ekonomi.

/Lizzie

I sverige är det väl extremt ovanligt att sådant händer, men oavsett så är det bra att ha i bakhuvudet att man faktiskt riskerar att förlora sin insats OM ekonomin i föreningen skulle raseras totalt.

Man tvingas inte alls att flytta, men lägenheten förvandlas till en hyresrätt. Sen köper förhoppningsvis någon fastigheten så att den kan förvaltas normalt.

Dock har ingen bostadsrättsförening gått i konkurs i Sverige sedan början på 90-talet, och det var även då extremt ovanligt att föreningar gick i konkurs.
Så sent som september 2009 var det en Brf i Vårgårda (7 mil NO om Göteborg) som gick i konkurs, så det händer tyvärr fortfarande. Det var ingen ny förening heller, har funnits sedan 1992 och verkar ha haft få tomma lägenheter så man undrar ju hur det kunde bli så tokigt.

Källa

[...]
– Bostadsrätterna blir hyresrätter. Tyvärr förlorar de boende sina insatser, säger advokat Johan Lövrup, Advokatfirman Glimstedt i Alingsås, som av Alingsås Tingsrätt utsetts till konkursförvaltare.

Bostadsrättsföreningen Björnen byggdes 1992 och består av 24 lägenheter, samtliga med upplåtelseform bostadsrätt.
Det är ett populärt område, som många äldre bor i.
Ingen av lägenheterna har stått tom under 2008. Trots det har föreningen hamnat på ekonomiskt obestånd, som inte är tillfälligt.

Det historiskt låga ränteläget som vi haft i Sverige de senaste åren har inneburit att få bostadsrättsföreningar gått i konkurs.
– På 1990-talet var det inte ovanligt, men då var läget ett annat. Jag har ännu inte hunnit sätta mig in vad som hänt i bostadsrättsföreningen Björnen. Jag kommer att träffa ordföranden senare idag (tisdag), säger Johan Lövrup.
[...]
Oavsett vem som blir ny ägare, så kommer ingen att tvingas flytta.
– De boende förlorar inte rätten att bo kvar i sina lägenheter, säger Johan Lövrup.

Det stämmer inte. (alltså att ingen brf har gått i konkurs de senaste 20 åren, att det är ovanligt skulle jag däremot hålla med om)

Och för att ta ett nytt exempel så har ett varit uppe i medierna nu i veckan:
http://norrteljetidning.se/stadt/1.847224-forlorade-miljoner

Liknande trådar

Hemmet Har köpt en lägenhet och även om det i grunden inte är några fel på den, så finns det en hel del jag skulle vilja fräscha upp. Ytskikt...
Svar
2
· Visningar
272
Senast: Badger
·
Fritid Vi ska köpa en ny högtalare till en förening jag är med i. Högtalaren ska användas på ponnyutställningar och liknande arrangemang, både...
Svar
7
· Visningar
411
Senast: Sassy
·
Hemmet Är på gång med att försöka bygga om mitt kök, och funderar mycket på hur jag borde göra kring spis/ugn. Köper jag en klassisk spis, är...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 033
Senast: LenaH
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 270
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Burkmat
  • Kan det verkligen stämma?