Förekommer självskadebeteende hos häst?

Sv: Förekommer självskadebeteende hos häst?

Tydligen har den hållit på så här väldigt länge.
Den är 15 år, nuvarande ägaren har haft den i ca 6 år och den var full med ärr redan när den kom.
Jag funderar om den inte borde blivit sämre med åren, men en hjärntumör kanske inte alltid växer?

det behöver ju inte vara en tumör, men ngt neurologiskt låter troligt.

Det är vad jag tror. En häst är ett klokt djur, det håller jag med om, men också ett djur som har instinkten och viljan att överleva djupt inrotad sedan ursprungstiden tillbaka. Om den skadar sig själv finns det oftast någon bakomliggande orsak + instinkt. Jag tror att de kan vara självdestruktiva, men inte att de direkt tänker medvetet att de vill skada sig själva.
En häst kan också sluta äta p.g.a. deprission, men då igen tror jag inte att den slutar äta för att den är självdestruktiv, utan för att aptiten inte finns. Detta är jag inte lika säker på, men om man igen föreställer sig vildhästen; om den blir deprimerad, vad kan det bero på? Den blir ensam/lämnad av flocken. Varför blir den det? Den är skadad eller passar inte in i flocken. Som jag tidigare skrev, ger en bakomlämnad/ensam häst upp om den inte kan klara sig själv p.g.a. svaghet, ålder, sjukdom/skada. Alltså slutar den äta för att den vet att den ändå inte kommer att klara sig. Fast nu blev det ju lite självdestruktivt...fast då blir den självdestruktiv för att den inte kan rädda sig själv mera...nä jag vet inte. :p men direkta tankar om självdestruktivitet tror jag inte att en häst har, det finns alltid en orsak bakom. Mycket svammel blev det nu, men så här tänker jag. :)

Så du menar att hästar som lever i nuet och har extremt stark flykt och överlevnadsinstinkter skulle kunna tänka tanken på självmord? Jag tror absolut att de kan sakna kompisar men därifrån till att kunna tänka självmordstankar är bisarrt.

TS: jag är inne på mackans spår.

Jag är också övertygad om att inga hästar (eller andra djur för den delen) skulle dras med självmordstankar, eller än mindre utföra självmord.

Det är att förmänskliga dem, precis som du skriver lever de endast i nuet.

Ja, det låter inte osannolikt att det skulle kunna vara något fysiskt fel på den.
Tror inte den genomgått någon neurologisk undersökning, ska föreslå det för ägaren.

Jag tror att de kan vara självdestruktiva, men inte att de direkt tänker medvetet att de vill skada sig själva.
QUOTE]

Så du tror inte att beteendet kan utvecklas från någonting omedveten till att bli en mer inlärd medveten handling?:)
Om hästen på något sätt kan koppla ihop att smärta frigör endorfiner med att slå huvudet i väggen.
Kanske för långsökt?

Självskadebeteenden tycks i alla fall finnas hos häst även om de kanske endast sker omedvetet.

knapp*

Vi hade en häst i stallet för många år sedan som bet sig själv i flanken, det blev helt ohållbart till slut då den inte kunde sluta bita sig själv. Den bet o bet. Vet inte om de kom på vad det berodde på men den fick tas bort till slut. Den såg förbannad ut när den gjorde det.

Någon skrev att hingstar kunde bete sig sådär, varför gör de det? Någon som vet? Detta var en valack.

Ett sådant beteende vittnar snarare om att hästen försöker få bukt med något problem, te x kan ju hästar med ryggproblem rulla sig helt frenetiskt vilket är ett sätt att försöka få bort problemen. Hästar som är på väg att tappa tänder gnager gärna på hårda saker, det är inte alldeles sällsynt att hitta tänder i krubbor eller utanför utfodringsringar av te x metall.
Hästar med magproblem kan stå och bita eller hugga mot flanker eller bakben.

Den här hästen må ju ha haft sin problem länge, kanske inte en tumör som mackan föreslog då torde den ju ha varit betydligt sjukare nu än tidigare kan man tro. Men någon form av nackproblem eller annan skada i eller runt huvudet kan nog säkert finnas.

KL Jag tror snarare på ett sterotypt beteende. Min äldsta äter bark och grenar till förbannelse. Hon har dödat minst ett träd. Jag tror mig ha kommit fram till att det är ett stressrelaterat beteende. Tex om hon blir mycket föst på av flocken så går hon undan och äter buskar beteendet förstärks i stora flockar och hon är lite skadad av sin uppväxt och har därför lite svårt med andra hästar, hon förstår inte alltid vad de vill och tycks då bli rädd/stressad.

Nu går hon med en fjording som hon älskar. De klaffar perfekt och nu tuggar varken pinnat eller gnager ihjäl sig.

Ja, det förkommer hos alla djurslag och är nästan alltid en form av stress-reaktion. I mkt sällsynta fall kan det bero på nevrologisk skada eller tex hjärntumör eller epilepsi som orsakar okontrollerade rörelser.

Men att ett djur försöker ta självmord tror jag inte på. Djur vill alltid leva, den instinkten är så stark.

Lämmeltåg.......:idea:

Du menar att de sägs begå självmord?
Tror det är någonting högst instinktiv att "ingenting stoppar ett lämmeltåg", det handlar mer om en desperat jakt på föda och utrymme hos en "exploderande" population och ingen medveten grej.:)

knapp*

Någon skrev att hingstar kunde bete sig sådär, varför gör de det? Någon som vet? Detta var en valack.

Det var jag som skrev det.
Vet inte säkert men har fått för mig att det är kopplat till ett "överdrivet hingstigt beteende" som försvinner om man kastrerar.

Kastreras en sådan hingst sent har beteendet kanske redan blivit befäst?

Någon annan kanske har ett bättre svar?:)

ser hasten okey?

finns det nagot monster oht i beteendet eller ar de "da och da med ojamna mellanrum"?

verkar den forvirrad/distanserad innan/efterat?

jag tror inte att rena sjalvskadebeteende finns, nog for att hastar ar himla smarta och lattranade. Daremot finns det ju beteendestorningar (vilket jag bla. klassar fjaderfan som drar ut fjadrar, hade en gang i tiden en bunch frikopta burhons som holl pa med det. Det slutade dock nar de larde sig ga...) vad jag funderar pa ar om hasten kanske har mindre anfall som gor att den tappar koordinationen och inte helt har koll pa sin omgivning da.

Ägaren själv är nog också mest inne på att det är någon form av stressrelaterat problem.

Finns ingenting i övrigt som gör att man skulle misstänka synfel hos hästen.

Den är pigg och vaken i övrigt och fullt normal i all hantering.

Det kan gå flera månader, upp till ett halvår mellan attackerna som kommer till synes utan förvarning, dock upplevdes de som värre när hon stod i box med tre väggar från golv till tak.

Den beter sig aldrig okoordinerat annars varpå jag undrar om den verkligen skulle lida av någon form av anfall.

Ägaren har själv sett hur den gått fram till krubban för att sedan drämma till huvudet med full kraft.:crazy:

Även en annan som har iaktagit hästen då den upprepade gånger dunkat huvudet rakt i väggen.

Jag har som sagt aldrig tidigare hört talas om något liknande:confused:

Kom just ihåg en märr jag hade hemma, hon var väldigt stor och hon hade alltid nya sår i ansiktet. Det rann blod jämt o ständigt från hennes ansikte Fattade inte vad det berodde på tills hon en dag stod och sov i stallgången och helt plötsligt vackla till och höll på att trilla omkull. Riktigt otäckt.:crazy:

Jag började då misstänka att hon gjorde likadant i boxen fast verkligen ramlade och slog i ansiktet.

Vet inte om det berodde på att hon inte ville ligga o sova pga sin storlek och därför inte fick sömnbrist eller om knäna inte låste sig på henne.
Hon påminnde om en person med sömnapé ( heter det så?) Hon somnade stående och föll i väldigt djup sömn iallafall.

Kan det vara något sådant din väns häst råkar ut för?

Ägaren själv är nog också mest inne på att det är någon form av stressrelaterat problem.

Det eller det Lindisen skriver tror jag mest på :crazy:

Synen tror jag du kan stryka, min ena häst ser bara skillnad på ljus och mörker på vänster öga men det märks enbart om man vet om det eller känner henne riktigt väl.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022
  • Ghost sadel
  • Uppdateringstråd #2
Tillbaka