Förekommer självskadebeteende hos häst?

SelfPossessed

Trådstartare
Någon som har erfarenhet av häst som medvetet skadar sig själv?

Hade aldrig hört talas om det tidigare men besökte nyligen en bekant som har en häst vars panna är ett enda stort hårlöst ärr och den har även flera gamla jack över nosryggen.

Regelbundet, men utan att det riktigt går att se något samband, kör hästen med full kraft huvudet mot utstickande föremål tex krubba eller vattenkopp. Det kan gå flera månader mellan attackerna och det är inga olyckshändelser då ägaren vid minst ett par tillfällen själv bevittnat hur det går till.

Då jag var där hände det igen, hästen togs in från betet för att verkas och när jag passerade boxen en stund senare såg jag hur blodet rann och den hade ett djupt jack i huvudet!:eek:

Hästen beter sig fullt normalt i övrigt, någon som hört talas om något liknande? :crazy:

Sv: Förekommer självskadebeteende hos häst?

Tydligen har den hållit på så här väldigt länge.
Den är 15 år, nuvarande ägaren har haft den i ca 6 år och den var full med ärr redan när den kom.
Jag funderar om den inte borde blivit sämre med åren, men en hjärntumör kanske inte alltid växer?

En av mina kollegor blev tvungen att avliva sitt gamla russ, tror hon var runt 30 (hästen alltså). Russet hade en shettiskompis, även han pensionär, och dom hade levt största delen av livet ihop. När hon kom ut i stallet morgonen efter russet tagits bort hade shettisen trasslat in sig så illa i grimskaftet att han förmodligen knäckt nacken. Olycka eller självmord......inte vet jag men man börjar ju undra.

Så du menar att hästar som lever i nuet och har extremt stark flykt och överlevnadsinstinkter skulle kunna tänka tanken på självmord? Jag tror absolut att de kan sakna kompisar men därifrån till att kunna tänka självmordstankar är bisarrt.

TS: jag är inne på mackans spår.

Det tror jag de kan om det är medvetet eller omedvetet låter jag va osagt. Har iaf haft en nordsvensk en gång i tiden som var självdestruktiv i ganska många lägen.

För honom fanns iaf en röd tråd när han skadade sig inne. Han hade sådant kontrollbehov, så när hästarna gjorde saker i sina boxar som han inte kunde kontrollera eller när de kom och gick så blev han så frustrerad att han när det blev som jobbigast för honom sprang med huvudet rakt in i tegelväggen i boxen. Ute kunde han springa tills han mer eller mindre stupade om han inte hade kontroll på vad alla gjorde i hans egna och andras hagar.
Hans far avlivades pga sin personlighet och tyvärr så nedärvdes det i olika grader. Att hingsten och alla hans avkommor skulle ha hjärntumör har jag svårt att tro, men ngt ärftligt fel hade de iaf. Som tur var hann han inte få så många...

Jag har sett en ponny en gång som bet sig själv väldigt illa hela tiden. Väldigt tragiskt och i det stallet den stod i fanns det ingen anledning, men ingen visste vad den hade med sig i bagaget. Det är den enda ponnyn/hästen jag har sett som medvetet har skadat sig själv, men det är i a f en - så nog existerar det allt. Sen om den hade någon hjärntumör eller annan form av sjukdom vet jag inte. Denna ponny var väldigt svår att få tag på i hagen, vet inte om det har något samband?

Så du menar att hästar som lever i nuet och har extremt stark flykt och överlevnadsinstinkter skulle kunna tänka tanken på självmord? Jag tror absolut att de kan sakna kompisar men därifrån till att kunna tänka självmordstankar är bisarrt.

TS: jag är inne på mackans spår.

Där håller jag med.
Däremot kan ju shettisen ha blivit stressad och orolig och därav trasslat in sig.

Låter som något liknande, detta är en häst med rätt mycket nerv i sig.
Det enda ägarna har märkt är att beteendet förvärras om hästen står i box med hela väggar upp till taket, där har hon ju rimligtvis sämre koll på omgivningen.
I box med låga väggar och öppning mot foderbord sker huvudskadorna mer sällan.

Nej , jag har svårt att se att en häst som är ett flyktdjur i själ och hjärta gör så. Det verkar inte logiskt, troligtvis är det något annat fel som typ Mackan påtalade.

Men oj:(
Nog låter det som om det förekommer att hästar uppvisar självskadebeteenden.
Hingstar som biter sig själva i flanken är ju inte helt ovanligt, men det här tycks vara något helt annat.

Funderar också över om de inte kan ha varit med om någon form av trauma, smärta frigör väl endorfiner som dämpar stress och ångest?

Min första tanke också, att det var ologiskt att djur skulle göra så.
Sedan började jag fundera över att det tycks finnas hundar som blir stressade (tex om de lämnas ensamma) och börjar gnaga på sig själva.
Kanske är det inte helt otroligt att även hästar får denna störning?

Kl

Papegojor kan ha självskadebeteende, och väldigt allvarliga sådana. Ett otroligt klokt djur, precis som hästar. Så jag tror absolut att hästar kan ha det.

Självskadebetende eller stereotypa betenden kanske?
Hetsiga angrepp vet jag inte om man kanske kan räkna dit, fast å andra sidan kan dom ju ske i en situation då hästen blir stressad, tex instängd i en "låda" = flyktinstinkten kickar in.

Men tex, bita/raspa av pälsen på sig själv har jag själv upplevt då jag fick en häst på träning som aldrig bott i storstall innan och ptja han fick åka hem efter en vecka efter att ha raspat av pälsen på bakben och andra delar efter en väldigt kort tid, blev flyttad efter 3dagar till grannstallet där inget mer pälsborttagande förekom innan han fick åka hem och har därefter alltid bott i mindre stall och aldrig visat den uppkomma igen.

Precis lika som vävning, krubbitning, boxvandring osv. Finns de en anledning att hästen gör grejjerna? Stress, tråkig bomiljö osv. Häst som inte mår bra psykiskt kan komma på alla möjliga sätt att utnyttja sin tid.

Mvh. Petronella (som på fredag skriver tenta i hästens beteende och har alldeles för många tankar i huvudet)...

Funderar över varför ett flyktdjur inte skulle ägna sig åt självskadebeteenden.

Om det inte t.o.m skulle kunna vara så att beteendestörningar uppstår för att hästen inte får utlopp för sin flykt/flock-instinkt, tex långvarig boxvila och/eller isolerad från andra hästar.

Till att börja med är det kanske en helt omedveten handling från hästens sida, den kör av misstag huvudet i väggen av rädsla eller stress.
Om detta sker upprepat, kan inte hästen då (om den nu får någon slags positiv bieffekt av smärtan) lära sig att göra detta på egen hand?

Är jag helt ute och cyklar nu?:)

KL

Hästar kan skada sig själva pga oro, stress, rädsla, sjukdom (som t.ex. hjärntumör som någon ovan redan skrev) osv., men jag tror inte de kan ha ''självmordstankar''. Igen som någon tidigare skrev, är hästar flyktdjur och följer sina instinkter. Om en häst blir t.ex. instängd och får panik, gör den allt för att kunna fly, vilket kan innebära att den skadar sig själv i sina flyktförsök. Men en häst är alltid beredd att kunna fly, och undviker därför att skada sig. Den är bl.a. mycket rädd om sina ben - utan dem skulle den inte kunna fly. Detta är orsaken till varför en häst kanske inte gillar att få sina ben spolade, att gå upp på rampen till en transport (=okänt och osäkert underlag) eller undviker så gott det går att trampa på sin ryttare. En vildhäst som blir allvarligt skadad lämnas av sin flock och är oförmögen att fly, så den brukar i princip ''ge upp'' (detta kan synas även hos dagens tamhästar vid svåra skador). Men jag har aldrig hört talas om att den skulle bli självdestruktiv trots att oddsen att överleva är låga.
En häst har också känslor. Min egen häst t.ex. blev riktigt deprimerad när hennes hästkompis sattes bort, hon sprang runt i hagen och ropade efter honom, var hängig i boxen osv. Men aldrig något självdestruktivt.
En häst kan också sluta äta och, i värsta fall, svälta ihjäl, men detta har också oftast en orsak, t.ex. oro. Detta beror alltså på instinkter; att sluta äta går emot hästens instinkter. Men en häst i det vilda som känner oro (=möjlig fara) förbereder sig för flykt, och i flykten kan den ju inte äta. Rent biologiskt sätt saktas ämnesomsättningen ner när sympatiska nervsystemet (flyktsystemet) aktiveras. Hästens matvägran är alltså instinktiv.
Hästar kan vara självdestruktiva, ja, men inte medvetet. De följer nästan alltid sina instinkter, och ibland även sina känslor. Men som ett flyktdjur skulle den inte medvetet skada sig själv allvarligt.

Hästar kan vara självdestruktiva, ja, men inte medvetet. De följer nästan alltid sina instinkter, och ibland även sina känslor. Men som ett flyktdjur skulle den inte medvetet skada sig själv allvarligt.

Självdestruktivitet är alltså alltid en omedveten handling och ingenting ett (mer intelligent) djur kan lära sig att utföra mer "medvetet"?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka