Sv: Föredetta travhäst
du har helt missat kontentan av det jag skrev.
jag undrade varför, man i det SKEDET, - då en
stressad individ under omskolning till en helt annan situation som ridhäst snarare än löphäst, skall forceras att tränas på ett sånt moment mitt i allt annat som stressar den. Man måste ju välja sina tillfällen, och man väljer utefter det man prioriterar just då. Jag förstår inte varför man prioriterar det i det
läget. det är hela kontentan av min kommentar.
är inte syftet i första skedet att få hästen att vänja sig vid sina nya omständigheter och miljö på ett sätt som får den att stressa av och komma lite till ro? Kunna ta in ryttaren på ryggen och vad denne vill och ber om? och ha sinnesro nog att orka och kunna lyssna - för att förstå och vara till lags?
hur i helvete, ursäkta mitt uttryck, går det ihop med att då, som grädde på moset, stressad och i en ny miljö - först ta ut den i sällskap med andra hästar, och sen forcera att den minsann ska pressas att gå ifrån de andra hästarna/de andra hästarna går ifrån den på de extrema sätt som avhandlats i tråden?
har inget att göra med att den inte ska klara att vara ensam/separeras.
men var sak har sin tid.
och jag tror att en travare kan vara ensam/separeras precis som vilken annan häst som helst.
Den har säkert varit med om det åskilliga gånger under sitt travarliv- under omständigheter och miljöer den förstod och kunde hantera.
men det är olämpligt och inte särskilt pedagogiskt att i det LÄGET - när prio borde vara - och sägs vara - på ANDRA primära saker som att få den att slappna av - blanda in det här momentet.
säger som Quodrofenia - rent ut sagt elakt och opedagogiskt. I det LÄGET.