Sv: Föredetta travhäst
Knapplån.
Har inte läst allt pga. trötthet.
Men jag vill bara säga: Tänk
individ!
Jag har suttit på ett antal travare. Alla har haft olika lätt för olika saker. T.ex en travare i tävlingskondis, travsäker lite riden, var urenkel att lära galoppfattningen. Medans min sköthäst som vart ridhäst i många år
fortfarande har ett helvete att ta galoppen.
Första steget i en
BRA omskolning är att glömma bort gränser mellan ridhäst och travhäst.
ALLTING går. Mer eller mindre bra. Det är
DU som ryttare som begränsar hästen, för att utveckla den måste du själv utvecklas, första steget är alltså att se travaen som en unghäst, börja från grunden. Ju ordentligare grund hästen får, ju finare ridhäst har du!
Det ett halvblod har lätt för KAN en travare ha svårt för. Det ett halvblod har svårt för KAN en travhäst ha mycket enkelt för. Den enda egentliga skillnaden i mina ögon är att halvblod oftast har dålig kondis, bättre gångarter och springer FÖR mycket i ridhus.
Travhästar har ofta, som någon skrev, en grundkondion som ridhästarna drömmer om. I mitt tycke ställer de oftast upp på mycket, bara du ger dem en bra start. Sen kanske du inte får Flippan eller Briar 2, men det är inte det alla vill...
Ang. stress och heta hästar så handlar mycket om hur det får använda hjärnan. En travare kan oftast springa hur långt som helst hur länge som helst (nästan
). Mycket skogsridning så hästen får slappna av, skritta mellan tallar rakt in i skogen.
Finns massor att säga, mitt inlägg är nu luddigt eftersom jag är rätt trött som sagt...