Föredetta travhäst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föredetta travhäst

Beror ju helt på hur man rider dem, snabbjobb,motion,skogsluff etc.
Och alla är individer, har kört många lata djur som aldrig nånsin haft tendens till stress som man fått "jaga" på för att de springer & gäspar i princip. Att köra för fullt i träning & varje lopp ger inte något i längden.

Visst är det så att inte alla travare trivs med travlivet, men jag tycker att det väldigt ofta fokuseras på travets negativa sidor. "Ridhästfolk" glömmer ofta bort att det finns ett stort antal nöjda och glada travhästar som presterar bra för att de mår bra. Många gånger kan man höra/läsa om före detta travare som "haft ett sånt hemskt liv, varit piskade att springa, är totalt sönderstressade" o s v. Tråkigt nog så finns det säkert ett och annat fall där det faktiskt varit så, men generellt så fungerar det inte så inom travet och jag tror inte att 9 av 10 f.d travare har haft det så hemskt som ägarna vill få det till.

Travare är avlade på prestation, de står högt i blod och har ofta mycket nerv. Lägg därtill att de för det mesta inte har en ultimat exteriör/rörelsemönster för ridning så har du en häst som inte är helt lättriden. Trots detta säljs många travare till orutinerade ryttare därför att de betingar ett lågt pris och det säger sig självt att kombinationen inte alltid blir så lyckad.

Vad jag försöker få fram är att det inte alltid är stress och ett hemskt liv som travhäst som gör hästarna "för svåra" för sin ryttare. Det är många gånger så att ryttaren helt enkelt tagit sig vatten över huvudet. Det är väl ingen som tar en galoppör i tävlingskondition direkt från banan och förväntar sig att få en lugn och trygg häst? Men när det kommer till travarna så är det plötsligt stress och prestation det handlar om...
De ÄR höga i blod, De HAR en grundkondition som en ridhäst kan drömma om. Och detta ska man vara medveten om när man ger sig in på att skola om en travare!

Visst är det så att inte alla travare trivs med travlivet, men jag tycker att det väldigt ofta fokuseras på travets negativa sidor. "Ridhästfolk" glömmer ofta bort att det finns ett stort antal nöjda och glada travhästar som presterar bra för att de mår bra. Många gånger kan man höra/läsa om före detta travare som "haft ett sånt hemskt liv, varit piskade att springa, är totalt sönderstressade" o s v. Tråkigt nog så finns det säkert ett och annat fall där det faktiskt varit så, men generellt så fungerar det inte så inom travet och jag tror inte att 9 av 10 f.d travare har haft det så hemskt som ägarna vill få det till.

Travare är avlade på prestation, de står högt i blod och har ofta mycket nerv. Lägg därtill att de för det mesta inte har en ultimat exteriör/rörelsemönster för ridning så har du en häst som inte är helt lättriden. Trots detta säljs många travare till orutinerade ryttare därför att de betingar ett lågt pris och det säger sig självt att kombinationen inte alltid blir så lyckad.

Vad jag försöker få fram är att det inte alltid är stress och ett hemskt liv som travhäst som gör hästarna "för svåra" för sin ryttare. Det är många gånger så att ryttaren helt enkelt tagit sig vatten över huvudet. Det är väl ingen som tar en galoppör i tävlingskondition direkt från banan och förväntar sig att få en lugn och trygg häst? Men när det kommer till travarna så är det plötsligt stress och prestation det handlar om...
De ÄR höga i blod, De HAR en grundkondition som en ridhäst kan drömma om. Och detta ska man vara medveten om när man ger sig in på att skola om en travare!

Mycket klokt och bra skrivet.:bow::bow:
Tack!!
En som håller på med trav.:banana:

Känner att jag måste förtydliga mig lite...
Som jag skrev i mina första inlägg så är jag övertygad om att många travare kan "tagga ner" och bli trevliga ridhästar om de har någorlunda fysik för det.
MEN när man läser såna här trådar så verkar det som om många tror att alla travhästar är som dom är p g a stress kopplad till prestation. Det tror inte jag, som framgår av inlägget ovan.

Om vi antar att man tar sig an en individ som INTE trivs med travlivet och som faktiskt ÄR stressad, så är min uppfattning att det går att göra mycket för en sån häst genom miljöombyte och ändrade arbetsuppgifter. Man ska dock veta vad man ger sig in på och vara beredd på att lägga ner mycket jobb och tålamod.

Avstickaren in på travträningsbiten kom när Totola skrev ungefär "vem skulle inte bli stressad om livet gick ut på att springa fort utan att förstå syftet"

Beror ju helt på hur man rider dem, snabbjobb,motion,skogsluff etc.
Och alla är individer, har kört många lata djur som aldrig nånsin haft tendens till stress som man fått "jaga" på för att de springer & gäspar i princip. Att köra för fullt i träning & varje lopp ger inte något i längden.

Att man kör för full hela tiden är inget jag påstått, så släpp det nu! ;)
Och ja, hästarna är olika. Det är inte heller något jag säger emot. Däremot måste hästarna vara "på hugget" mer eller mindre för att springa bra. Om de blir stressade av det, eller om man ens lyckas få dom "på hugget" det är ju olika. Men att vissa blir stressade av det tycker jag själv är rätt uppebart om man går runt och tittar en travdag.

Jag kan tala(skriva)av egen erfarenhet.
Jag har hållit på med trav i hundra år känns de som,och alla hästar inom
travet är inte stressade.Just nu äger vi en stor fux,och han är det kolaste som finns.Stressar inte upp sig för någonting.
Man ska veta att alla hästar är individer,alla är olika.
Det finns halvblods hästar som är mycket mer stressade än vad mitt varmblod är.Att varmbloden har fått dåligt rykte som ridhästar beror
oftast på att men köper en billig häst och tror att dessa hästar är som ridskole hästarna.Jag är imponerad av er som jobbat med era varmblod och fått dom till fina ridhästar.Bra gjort.:bow:Man ska vara medveten om att alla varmblod inte passar som ridhästar,precis som alla inte passar som trav hästar.

Håller fullständigt med. Ärligt talat tycker jag travlivet borde vara ett "softare" liv för hästen även om det fysiskt är rätt krävande givetvis. Det märker jag om inte annat på kusen som älskar att bli körd men tycker det är pest och pina ibland att bli riden :angel: för att man kräver mer i ridningen, vid körning i joggingtempo är det mycket att titta på och han kan gå rätt fritt så länge han går dit man vill och håller tempot hyfsat. Lite som meditation kan jag tänka mig :p
Jag vill absolut inte få det till att travare tränas dåligt eller att travtränare är "elaka". Däremot så blir de annorlunda tränade vilket ur ridperspektiv är felaktigt. En travhäst som förblir en travhäst mår knappast sämre av det än en travhäst som blir en ridhäst- tvärtom! ;)

Det finns halvblods hästar som är mycket mer stressade än vad mitt varmblod är.Att varmbloden har fått dåligt rykte som ridhästar beror
oftast på att men köper en billig häst och tror att dessa hästar är som ridskole hästarna.Jag är imponerad av er som jobbat med era varmblod och fått dom till fina ridhästar.Bra gjort.:bow:Man ska vara medveten om att alla varmblod inte passar som ridhästar,precis som alla inte passar som trav hästar.

Fast att de inte passar som travhästar är väl liite skillnad mot att säga att de inte passar som ridhästar? Påstår man det första så säger man att den inte har det som krävs för att springa in pengar (i princip) av diverse skäl, säger man det andra så påstår man alltså att hästen inte kan bli trevlig ens till lunk i skogen. Eftersom "passar som ridhäst" beror helt på vad man vill med sin ridning till skillnad från travSPORTEN där det finns ett ganska tydligt mål.
Dressyren är till för hästen, inte hästen för dressyren osv (självklart inte alla som har den inställningen, men det finns ju olika varianter även bland människor).
Att inte alla kan bli framgångsrika inom ridning, det känns rätt självklart, precis som du säger - att inte heller alla halvblod blir bra på det som de t o m är avlade till.

Av den erfarenhet jag haft som sagt (som ändå är relativt stor både i travvärlden och bland ridtravare) så krävs det inte en "dålig ryttare" för att en travhäst ska visa stress när den kommer från banan. Individuellt givetvis och orsakerna kan vara många tänkbara. Däremot så är det stor skillnad hur pass man tar hänsyn till det och försöker jobba bort stressen vs. de "gröna" naiva som kör på så långt det går.

Knapplån.

Har inte läst allt pga. trötthet. :p

Men jag vill bara säga: Tänk individ!

Jag har suttit på ett antal travare. Alla har haft olika lätt för olika saker. T.ex en travare i tävlingskondis, travsäker lite riden, var urenkel att lära galoppfattningen. Medans min sköthäst som vart ridhäst i många år fortfarande har ett helvete att ta galoppen.

Första steget i en BRA omskolning är att glömma bort gränser mellan ridhäst och travhäst. ALLTING går. Mer eller mindre bra. Det är DU som ryttare som begränsar hästen, för att utveckla den måste du själv utvecklas, första steget är alltså att se travaen som en unghäst, börja från grunden. Ju ordentligare grund hästen får, ju finare ridhäst har du!

Det ett halvblod har lätt för KAN en travare ha svårt för. Det ett halvblod har svårt för KAN en travhäst ha mycket enkelt för. Den enda egentliga skillnaden i mina ögon är att halvblod oftast har dålig kondis, bättre gångarter och springer FÖR mycket i ridhus.

Travhästar har ofta, som någon skrev, en grundkondion som ridhästarna drömmer om. I mitt tycke ställer de oftast upp på mycket, bara du ger dem en bra start. Sen kanske du inte får Flippan eller Briar 2, men det är inte det alla vill...

Ang. stress och heta hästar så handlar mycket om hur det får använda hjärnan. En travare kan oftast springa hur långt som helst hur länge som helst (nästan :p). Mycket skogsridning så hästen får slappna av, skritta mellan tallar rakt in i skogen.

Finns massor att säga, mitt inlägg är nu luddigt eftersom jag är rätt trött som sagt... :p

Avstickaren in på travträningsbiten kom när Totola skrev ungefär "vem skulle inte bli stressad om livet gick ut på att springa fort utan att förstå syftet"

Ja och vad jag förstått så övertolkade du nog det lite.
Det var en grov förenkling.
Om man nu tar den grova förenklingen som exempel så ja, det finns hästar som antingen kräver mer mental stimulans, en "mildare" tränare/träning, som faktiskt inte förstått syftet utan springer i stress.
Däremot finns det givetvis de som INTE blir stressade av travet i sig men riskerar att fastna i andra stressfällor som det nya i att omskolas till ridhäst.

Och ja, jag har fördomen om "stressade travare", dock är jag inte negativ till travet. Den stressen som ofta uppstår kan som sagt vara från endast stundvis i utbildningen eller precis efter travtiden när de har för mycket spring i benen, upp till ett par år i värre fall, eller kanske bara i vissa situationer som precis i början vid inlärning av galoppfattningar. Och så länge de har den stressen, oavsett om det handlar om totalt några veckor/någon månad eller ett par år, så anser jag att man bör ta det väldigt piano, grundligt. Att ingen inlärning egentligen kan ske under stress.
Om man har det i åtanke och lyssnar efter hästens mentala status (lägger minst lika mycket fokus på den som på inlärningen i sig), då tror jag man har större chans att göra ett grundligt jobb med en travare. Att man redan från början är medveten om att man inte kan forcera träningen.

En travhäst är fram avlad till,Ja just det att trava.
Precis som inom vilken avel som helst,så letar vi efter den bästa hingsten till våra ston.Fölet som föds,föds till trav häst.
Aveln idag är så renodlad så att dessa föl föds till trav hästar.
Man börjar med inkörningen när dom är ett o ett halft år ca.
Så det är inte så konstigt att dessa djur vill springa fort,dom är födda till det.Sen att alla inte lyckas ,det är en anna sak.
Jag kan bara tala om att vill dom inte springa så gör dom inte det.
Kloka djur,dom där hästarna!!:D

Fast att de inte passar som travhästar är väl liite skillnad mot att säga att de inte passar som ridhästar? Påstår man det första så säger man att den inte har det som krävs för att springa in pengar (i princip) av diverse skäl, säger man det andra så påstår man alltså att hästen inte kan bli trevlig ens till lunk i skogen. Eftersom "passar som ridhäst" beror helt på vad man vill med sin ridning till skillnad från travSPORTEN där det finns ett ganska tydligt mål.
Dressyren är till för hästen, inte hästen för dressyren osv (självklart inte alla som har den inställningen, men det finns ju olika varianter även bland människor).
Att inte alla kan bli framgångsrika inom ridning, det känns rätt självklart, precis som du säger - att inte heller alla halvblod blir bra på det som de t o m är avlade till.

Av den erfarenhet jag haft som sagt (som ändå är relativt stor både i travvärlden och bland ridtravare) så krävs det inte en "dålig ryttare" för att en travhäst ska visa stress när den kommer från banan. Individuellt givetvis och orsakerna kan vara många tänkbara. Däremot så är det stor skillnad hur pass man tar hänsyn till det och försöker jobba bort stressen vs. de "gröna" naiva som kör på så långt det går.
Jag har en fråga till dig!!
Retar det dig att vi inom travet känar pengar på våra sport?:confused:

En travhäst är fram avlad till,Ja just det att trava.
Precis som inom vilken avel som helst,så letar vi efter den bästa hingsten till våra ston.Fölet som föds,föds till trav häst.
Aveln idag är så renodlad så att dessa föl föds till trav hästar.
Man börjar med inkörningen när dom är ett o ett halft år ca.
Så det är inte så konstigt att dessa djur vill springa fort,dom är födda till det.Sen att alla inte lyckas ,det är en anna sak.
Jag kan bara tala om att vill dom inte springa så gör dom inte det.
Kloka djur,dom där hästarna!!:D

Jag tror dig! ;)
Det utesluter inte att det är stress inblandat. Men som sagt så är det ju inget jag tror att var och varannan travare är inom travet heller, särskilt inte i hemmamiljö.

Att hästarna "föds till att springa" i bokstavlig betydelse, att de skulle ha sprungit oavsett hur man tränat den om man säger så, det är jag inte riktigt med på. Särskilt inte med tanke på hur coola/lata även de som på travet är stressade kan bli vid ridning (och tvärtom iofs).

Jag har en fråga till dig!!
Retar det dig att vi inom travet känar pengar på våra sport?:confused:

Nej. Men troligen är du så van vid en sån fördom att du läser in det mellan raderna. :angel:

Jag tycker snarare "vi" ridfolk är korkade som slänger ut tonvis med pengar på våra hästar och vår hobby utan en chans i världen (nåja, något undantagsfall) att få tillbaka dom. Sen tjänar ju folk inom travvärlden knappast några gigantiska summor pengar som man kan inbilla sig när man ser prispengarna i en del lopp.
Oavsett tycker jag inte heller det är "fel" att tjäna pengar på hästar. Med tanke på hur dyrt allt inom hästvärlden är.

Nej. Men troligen är du så van vid en sån fördom att du läser in det mellan raderna. :angel:

Jag tycker snarare "vi" ridfolk är korkade som slänger ut tonvis med pengar på våra hästar och vår hobby utan en chans i världen (nåja, något undantagsfall) att få tillbaka dom. Sen tjänar ju folk inom travvärlden knappast några gigantiska summor pengar som man kan inbilla sig när man ser prispengarna i en del lopp.
Oavsett tycker jag inte heller det är "fel" att tjäna pengar på hästar. Med tanke på hur dyrt allt inom hästvärlden är.

Ja,då missuppfattade jag dig.Ber om ursäkt.:bow:
Du har alldeles rätt.Jag är ganska trött på att försvara travet jämt.
Folk förstår inte att man kan hålla på med trav för att man tycker om hästar.
Sen om man får in någon krona då och då,det är ju bara en bonus på det hela.:DDet vet ju alla som har någe hum om trav,att det inte är så lätt.

Jag håller med om det Wildrose skrivit.

sen vill jag ställa en fråga:
är det ingen som ridit och omskolat travare till ridhäst som slagits av tanken att dess stress, om den varit stressad under omskolningen INTE beror på att den "varit travhäst och gått löp" utan för att den ställs inför en uppgift som den inte förstår, och har en ryttare som inte är tillräckligt rutinerad och kunnig för att skola om den på ett pedagogiskt sätt?

det är ju det jag försöker ta upp, som problematiken i det hela. Ovant folk köper dem för en billig penning och tror att det bara är att släpa ut cavaletti bommarna och smälla upp lite hinder veckan efter den är hemma.
till EXEMPEL.

sen vill jag ställa en fråga:
är det ingen som ridit och omskolat travare till ridhäst som slagits av tanken att dess stress, om den varit stressad under omskolningen INTE beror på att den "varit travhäst och gått löp" utan för att den ställs inför en uppgift som den inte förstår, och har en ryttare som inte är tillräckligt rutinerad och kunnig för att skola om den på ett pedagogiskt sätt?
Här tror jag att du faktiskt slår huvudet på spiken.Och det rätt rejält.
För jag tror att i många fall så är det faktiskt precis som du beskriver.Man kan faktiskt ta vilken unghäst som helst och få den att bete sig stressad och orolig.det bara att sätta den på ända och ge den några få signaler den inte förstår .Det kan få vilken häst som helst att tappa lugnet.Jag tror att i många fall beror allt på dålig kunskap och då är det väl lättast att ha nått att skylla på som att det är en travare som kommer från travet tex.i stället för att gå tillbaka till sig själv och erkänna att man har alldelens för dålig kunskap och förmåga som ryttare.
Jag har råkat sätta min på pottan några gånger.Och det vore hutlöst korkat av mig att skylla detta på att han är travare.Det är i mig det sitter.JAG bär ansvaret för det är jag som då i dessa lägen varit för otydlig i vad jag vill och klantat till det så han inte förstår.

Tror att du är inne på helt rätt spår och håller med! En annan sak som många inte tänker på är att det är stora "kulturskillnader" mellan travfolk och ridfolk och därmed även hanteringen av hästarna. Vissa saker är självklart för en travhäst t ex att kliva på transporten utan trams, andra saker är dem totalt främmande t ex att stanna och stå still mitt under ett motionspass. Detta har ju egentligen inte alls med hästen att göra utan är rakt igenom en hanteringsfråga. Travhästar får aldrig lära sig att stå still i vagn (tyvärr ska tilläggas). För en ryttare som inte är insatt i trav så kan det säkert tolkas som symptom på stress att hästen inte kan stå still när det i själva verket är så att hästen inte förstår.

Den här diskussionen har jag haft mååånga gånger åt bägge håll. Jag har haft ridhästar större delen av mitt liv men håller sen ca 4 år bara på med trav. Har jobbat i både rid och travstall.
Travfolk har fördomar om att ALLA halvblod är korkade, tunga, feta och ohanterade. Ridfolk ser travsporten som ett gäng människor som genom att driva hästarna att springa fort vill tjäna pengar. (grovt uttryckt, men ungefär så)
Bägge har fel!
Det är så synd att det är så här för jag lovar att vi kan lära oss enormt mycket av varann om vi ser lite längre än dessa fördomar. Och vad gäller ridtravare så skulle många ägare förstå sin hästs beteenden bättre om de visste lite mer om trav.

Att många som håller på med trav tänder på alla cylindrar i såna här diskussioner beror på att men får höra så mycket uttalanden från folk som inte vet vad de pratar om.
När jag halkade in på travet så öppnade sig en helt ny värld för mig. Folk som lägger ner så mycket tid, energi och pengar på sin häst och sin sport. Kan hästen bidra till sin försörjning så är det ett plus i kanten, men det är INTE nåt man räknar med. Drömmen är att få fram hästen med stort H, och för den drömmen kan man hålla på ett helt liv. När man sen får höra att man (och alla dessa andra människor som lägger ner hela sin själ) är en djurplågare som bara vill tjäna pengar på hästen så blir man lite upprörd, det är så TOTALT verklighetsfrämmande...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 292
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 496
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
2 008
Senast: miumiu
·
Katthälsa Min sibiriska katthane är 1 år (min första katt) och helt underbar på alla sätt såklart. Han är ute på dagtid med GPS, så under...
Svar
8
· Visningar
1 229

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar