Förebyggande.

E

Em_E_liE

Hur förebygger du skador och sjukdomar på din häst?

Rider du på ett "speciellt" sättm, tänkte mest på planeringen av ridningen? "Speciella" benskydd (med andra ord alla benskydd som finns i hela världen), vart och när? Täcken? Massage? Veterinärkontroller med gänma mellanrum, eller hur går du till väga när du förebygger skador på dig häst?

Vaccinationer och avmaskningar är ingenting som behöver tas upp. Dock är också detta förebyggande!

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Förebyggande.

Kollar tänderna en gång om året på pållen. Har en kirupraktor som varit här och känt över hästen och som ska komma åter i augusti.
Därefter ska vi se hur ofta hon behöver komma i förebyggande syfte.

min häst går till en kiropraktor eller vad det nu heter. han får massage, nålar och laser. och ett tips som jag har fåttl ära mig apro på senor. alla säger att bakben skydden ska knäppas så att den flärpen som är överst ska vara bakåt. asså när man sätter på ett bak ben skydd så späner man ju två flärpar på dom. först en som sitter "bak"på bakskyddet. och sedan en som man sätter över. men den man knäpper först brukar det vara resår i. om det är det ta då t.ex vänster bakbenskydd och sätt på höger ben! på så sätt "klämmer" du inte senan.
;)

I min hästhantering är det mest att vara uppmärksam och ha sunt förnuft som råder.

Jag rider där jag anser det vara säkert att rida och jag ser till att värma upp samt att skritta av ordentligt. Daglig översyn av hela hästen ger mig en chans att upptäcka skador/sjukdomar i ett tidigt stadium och sätta in åtgärd när det behövs.

Jag ser till att noga räkna ut en bra sammansatt foderstat med foder av god kvalite som jag sedan justerar utefter som det ser ut att behövas (återigen uppmärksamhet). Utrustning provas noggrant ut och hålls i gott skick för att minimera skaderisk.

Hovarvård och tandvård samt vaccinationer utförs regelbundet av utbildad fackman. Parasitkontroll samt ev avmaskning görs likaså regelbundet.

Inga konstigheter alltså :)

Sunt bondförnuft som gäller här. Anpassar ridning och körning (travhästar) efter vad underlaget tillåter för dagen. Noga med uppvärmning och avjoggning. Noga med foderstater, mycket massage och bandagering med liniment osv för att hålla hästen mjuk och smidig. Veterinär såklart när det behövs, men anlitar inte kiropraktor eller liknande regelbundet. Tänderna kollas en gång om året, oftare vid behov (har en som behöver rensa lite fickor i tandköttet var sjätte månad).

Tar inga onödiga risker.
Lång uppvärmning och avskrittning.
Streching efter lite mer arbetsam motion.
Benskydd vid hoppning.
Ser till att inga fästingar har satt sig varje dag.
Eventuella små sår smörjes in omgående.
Motionerar inte i mer än skritt på hårt underlag.
Hovarna kratsas före och efter motionering, 1 gång/dag vid vila.
Tar ut hovslagaren regelbundet.
Har inte haft problem med skador osv så veterinären tas mest ut till den årliga vaccinationen.

Bra tips! :idea: Har hört det förut, men kanon om andra också får ta del av del hela! :laugh:

Jag har som regel att alltid ta den första stroppen bakåt, för det är liksom "huvudremmen" den andra är bara där för att täcka och säkra!

Bra tips! :idea: Har hört det förut, men kanon om andra också får ta del av del hela! :laugh:

Jag har som regel att alltid ta den första stroppen bakåt, för det är liksom "huvudremmen" den andra är bara där för att täcka och säkra!

ehe jag skrev det en bit upp!
:bump:

Jag använder alltid benskydd för det minskar risken för små och stora sår/skador om hästen slår på sig när man rider.

När det gäller ridning och träning tror jag det viktigaste är variation! antingen du har en hopp- dressyrhäst eller skogsmulle. Variera underlag, tempo, form och övningar. Jag tror att en häst som "slits jämnt" håller bäst! och dessutom blir det roligare både för hästen och en själv om man inte gör samma sak varje dag.

Jag tror också på att träna lite i perioder, t ex ett par veckor med ganska hård träning (nu menar jag inte att man ska träna hårt varje dag i några veckor...) för att sedan ta en lugn vecka då hästen mest rids ut och joggas lite lätt. Iallafall när det gäller min häst går han som bäst precis efter en lugn period, det är som att det nya han lärt sig fallit på plats och att kroppen/musklerna hunnit ikapp.

hehe, ja. jag sa ju bara att jag tog det som regel. :D:laugh: hehe.

Jag är noga med att visitera och hålla hästen ren varje dag.
Har persedlar som passar och som hålls rena och smidiga.
Byter Schabrak då det börjar bli smutsigt eller han svettats i det, = ofta.
Använder alltid Damasker vid träning, Hoppskydd vid hoppning och Transprtskydd vid transport.
Rider väldigt varierat. Max en gång i veckan på bana/ridhus.
Blir mycket ridning i skogen nu, liksom på grusvägarna.
Anpassar ridningen efter underlaget.
Alltid flouroserande nättäcke eller benskydd ute för att synas i god tid. ( många bilister som påpekat hur väl vi syns )
Klättrar i olika branta, långa, korta backar en gång i veckan, tar en lång skrittrunda en gång i veckan på lång tygel.
Annars olika tempon och gångarter. Löshoppar varje vecka, ibland uppsutten hoppning.

Efter ridning spolar jag alltid benen, svampar eller duschar av honom, linimentar och masserar muskler, stretschar efter hårdare arbete.
Kiropraktiker en gång om året för genomgång.
Använder täcke efter väderlek. På sommaren har han bara insektstäcke när det behövs, men alltid flugmask.
Skor var 6-7 vecka.
Jag har en noggrannt uträknad foderstat med bra hösilage som grund, samt väldigt lite betfor, musli, olja och B-vitaminer. Alltid morötter och för det mesta även äpplen i.

Mina hästar har aldrig haft skador eller varit sjuka :)

Tar ut massör, equi. då jag tycker det behövs, annars masserar jag ponnyn själv, lite mer på länden då hon har problom där. Håller efter med liniment, BoT, massage, bandage osv.

Gällande träningen så ser jag till att hon tycker det är roligt att träna, och anpassar träningen efter dagens underlag osv. Är dock lite dålig på värmning, måste jag skärpa till mig på!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 719
Senast: tuaphua
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 940
Senast: Mia_R
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Hästmänniskan Var nyss ute och red på min lille kille, solen skiner, hästen är jättepigg och det gröna gärdet som vi brukar galoppera på ligger...
2
Svar
35
· Visningar
4 309

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Att curla eller inte curla sina barn
  • Gamla trotjänare
  • Pusseltråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat