Förebyggande benvård

N

nässla

Min häst är nu 17 år och har inte världens bästa benställning fram, hon är lindrigt parallellförskjuten samt inåttåad. Hon har gått sammanlagt 2 år på ridskola, dock inte så jättehårt eftersom hon var svårriden. Hon har även tävlat hoppning upp till 1.10 och tränat på 1.20-nivå under ca 3-4 års tid.

Numera är hon promenadhäst, tränar framförallt dressyr (LA-Msv nivå) samt hoppar på låg nivå (över 90 cm hoppar vi kanske 3 ggr per år).
Jag har upptäckt att hon lättare blir varm i frambenen på sistone, detta framförallt i samband med hoppning eller om hon gått på tungt underlag. 99 % av gångerna är benen dock helt rena och kalla senast dagen efter träningen.
Vi hade väldigt djupt i hagarna en period, då svullnade hon upp men fick stå med Back On track-paddar under natten = unghästben på morgonen.

Hon är kollad av veterinär som tyckte att hon hade väldigt fina ben, då hade hon dock gått på bra underlag och det fanns ingen antydan till skador på senor, pålagringar etc.
Hästen älskar att hoppa, därmed vill jag inte helt utesluta hoppning, men det är för min del helt okej att sänka hindren ännu mer.

I alla fall, till frågan... Hur kan jag hjälpa till att hålla benen fräscha så länge som möjligt? Linda, kyla, linimenta? Varierande underlag är bra för alla förstås. Använda andra skydd vid ridning, eller linda? (rider alltid med senskydd till vardags, lindor när jag rider för tränare)
 
Sv: Förebyggande benvård

Jag tror att du är väldigt rätt ute. Back-on-track verkar ju funka så kör på dem när du tror att de behövs. Har själv inte provat det ännu, men funkar det så kör på! Skydd är aldrig fel. Se till att hon skos i tid aså att inte vinkeln ändras så mkt.
Kylande liniment eller kyllera efter hårdare träningar, hoppning. Arnikaomslag har jag mkt bra erfarenheter av. (örngott dränkt i arnika och så vanlig pad och fleecelinda utanpå över natten).
 
Sv: Förebyggande benvård

Tycker det låter som att du gör rätt och vad du kan för att hålla henne fräsch. Min gamla halvblodhäst lindar jag med paddar och fleecelindor på nätterna numera och han är ren och fin i sina ben på morgonen. Ibland använder jag isbalsam/kylgelé eller spolar benen med kallt vatten om jag tycker att det behövs .

Hovvården är viktig, verka/sko ofta så att det blir små förändringar (min skos var 5:e vecka pga strålbensförändringar) och om det går, ha henne ute mycket som möjligt, det gynnar blodcirkulationen.

Jag tror inte du behöver vara orolig för att inte kunna hoppa alls, håll det på en lagom nivå för henne så fungerar det nog. Var också extra noga med att sköta om benen när du t.ex hoppat eller tränat hårt så håller hon sig fräschare längre. Jag hopptävlade min gamla häst ända tills i fjol och han är 21 år idag. Det som satte stopp för oss var hans strålbensförändringar.

Lycka till, det låter som att du är väldigt lyhörd för hur din häst reagerar på olika typer av träning, underlag etc. och med det kommer man långt!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 431
Senast: Mabuse
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 875
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 187
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 532
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp