Jag sk tillägga att hon hade dålig päls och var mycket i underhull när vi köpte henne. Hon åt då en halv skopa vanligt kraftfoder från Kraaft och en halv skopa havre. vi byte sedan till detta på direkten när hon kom och hon blev så mycket bättre, hon presterade bättre sprang inte på som hon gjorde när hon åt en halv skopa havre. Hon får av detta fodret ärlig energi
Jag tror att du har fastnat i en tankevurpa. Bara för att hon var i underhull när ni köpte henne innebär det inte att hon är svårfödd eller behöver kraftfoder. En häst tappar vikt när det inte får den näring den behöver dvs energi och protein. Det kan bero på att hästen får för lite hö eller ett hö med för lite näring i. I sällsynta fall kan det bero på sjukdom eller mask.
Energi mäts i MJ (megajoule) och protein mäts i andel smältbart råprotein, förkortas SmRp i foderanalyser och övrigt som rör hästens foder, tex litteratur. En häst behöver 6 gånger så mycket SmRp som MJ, man säger då att det är en kvot på 6. Det är de flesta normalfödda hästars underhållsbehov. Underhållsbehov är lika med det behov hästen har för att klara av det vardagliga livet.
Hur mycket MJ hästen behöver beror på hästens vikt, viktigt att man då räknar på önskad vikt. Inte den vikt hästen har för dagen om man inte tycker att det är en lagom vikt. Ger du för mycket energi blir hästen överviktig.
Är hästen i hård träning, tex kapplöpningshästar, fälttävlanshästar eller om hästen är dräktig eller digivande kan den behöva mer energi och protein. Vissa hästar är dessutom lite mer svår att hålla i hull och då får man öka upp energi och protein till en nivå som fungerar.
MEN! Viktigt att komma ihåg att hästens mage och tarmar är gjorda för att smälta gräs, alltså det vi kallar grovfoder. Hö kan innehålla lika mycket energi och protein som ett kraftfoder. Men det kan också vara väldigt näringsfattigt. Det kan man omöjligt se med blotta ögat så därför tar man lite av sitt hö och skickar in för analys. Då får du veta vad just ditt hö innehåller.
Jag vågar påstå att de allra flesta har ett hö som är alldeles tillräckligt för hobbytävlingshästar. Det innebär att näringen i höet är tillräcklig förutsatt hästen får rätt mängd hö, dvs får hästen för lite hö så spelar det ingen roll om höet har mycket näring. Hästen kommer att gå ner i vikt ändå.
Att minska högivan och i stället ge kraftfoder är inte bra för hästen. Hö och kraftfoder innehåller samma energi och protein, men det kan variera i mängd. Hästens mage och tarm är inte gjorda för att äta kraftfoder. De kan få sjukdomar av det. Att ge för mycket energi och protein genom kraftfoder är alltså farligare för hästen än att ge för mycket energi och protein genom hö.
Så om du minskar på höet för att din ponny blir för tjock av det, då behöver hon absolut inte kraftfoder. För tjock blir hon för att hon får för mycket energi (MJ) och då är det först och främst kraftfodret som ska bort. Blir hon ändå överviktig trotts att ni tagit bort kraftfodret så får ni minska på höet och ge en del halm i stället. Hästen måste få tillräckligt med grovfoder för att magen och tarmarna ska fungera. Minst 1,5 kg torrsubstans per 100 kg häst. Torrsubstans är den del av höet som är kvar när vattnet avdunstat. Färskt gräs innehåller ca 80% vatten, alltså behöver hästen äta väldigt mycket för att få i sig tillräckligt mycket torrsubstans. Hö innehåller ca 10-20% vatten och därför behövs inte lika stor giva. Men målet är att hästen ska ha tillgång till grovfoder större delen av dygnet för att magen ska må som bäst.
Vad gäller mineraler så kan man inte vara köpa vilket foder som helst och tro att det täcker hästens mineralbehov. Även mineralerna utgår i från vad höet innehåller. Innehåller höet lite kalcium så måste du hitta ett mineralfoder som innehåller mycket kalcium, enkelt förklarat. Har du lite kalcium och köper ett mineralfoder som har lite kalcium så kommer hästen att ha brist på kalcium trotts att du ger ett mineralfoder.
Att planera en foderstat till en häst är svårt. Därför bör man ta hjälp om man inte kan. Det sparar man både pengar och tid på samt att hästen kommer att må mycket bättre.
Som exempel kan jag ta två av mina hästar. Häst nr 1 var en valack på 176 i mkh och 700 kg. Han tävlades upp till Msv A dressyr och tränades därefter. Han åt ett medelmåttigt hö och mineraler, något år var höet så pass bra att inte ens mineraler behövdes. Han blev trotts att han enbart åt ett medelmåttigt hö överviktig och jag fick ge en del halm i stället för hö för att han skulle kunna ha fri tillgång på grovfoder. Gick i stora hagar och var ute mycket även vintertid. Bor i Norrland så här är det mellan -10 till -20 som normal temp på vintern.
Häst nr 2 var ett sto på ca 168. Hon var mager när hon kom till mig, revben och höfter stack ut och förra ägaren påstod att hon var svårfödd. Hon fick fri tillgång på ett normalbra hö och redan efter två veckor syntes en viss skillnad i hullet. Hon kom till mig i början av juni, i slutet på juli syntes inte revbenen längre och i november var hon lite överviktig, av enbart fri tillgång på hö och mineraler efter behov. Båda hästarna blanka och fina pigga och glada.
Vill du undvika sjukdomar på din häst - ta bort kraftfodret och öka upp grovfodret med antingen hö eller halm.