Förebygga mugg - HUR??

Bukefalist

Trådstartare
Nu då jag har en unghäst 09.a som för tillfället står med lite mugg på några av sina ben, varav det ena har blivit till 2 djupa sår i karleden.
Har konstaterads både streptokoker och stafylokoker i såren.
Han behandlas både lokalt med bla. fucidin men har sedan några dagar sprutats med antibiotika pga att han drabbades av lymfangit i båda bakbenen.

Har låtit honom stå med asolspritsomslag och svullnaderna har gått tillbaka :bump:

Men nu till frågan, HUR kan jag framöver på bästa sätt förebygga nya mugg angrepp, för tillfället står han på stall ( boxvila ) med motion för hand pga de allt för leriga hagarna = ingen bra kombination med sår i karlederna.
Hoppas på att såren läker inom snar framtid så han åter kan komma ut i hagen.
Men vet ju att huden då är extra känslig och tunn.

Hur gör ni för att förebygga mugg??

Sv: Förebygga mugg - HUR??

Vi ger bakjäst för att förebygga mot mugg under den leriga och tråkiga årstiden då hästarna får i sig massa knas ute i hagen som stör tarmfloran och påverkar även muggens uppkomst.

Annars gör vi ingenting eftersom de inte får någon mugg när de äter bakjäst.

Min erfarenhet är att det förutom att det är individuellt betingat om hästen är känslig för att få mugg så verkar det även bero på var hästen går i hagen. vi hade en häst som stod i ett stall. varje år fick hästen mugg i samband med leriga hagar. Sedan flyttade vi hästen hem till mig och tidvis var det precis lika jävliga hagar här, men ingen mugg på hästen. efter några år flyttades hästen tillbaka till sitt förra stall och muggen kom som ett brev på posten. Ska väl tillägga att det var egen uppfödning så vi hade full koll på honom under de 22 år han levde. Min nya häst kan enligt uppfödaren få mugg ibland, dock har det inte hänt hittills hos mig. Bara att hoppas att det fortsätter så... Vad jag menar är att din häst kanske skulle kunna slippa mugg om den flyttade till en annan hage? Annars är väl att hålla hästen ren som är standardreceptet. Jag skulle även låta bli att klippa hovskägg och så. Även om det blir svårare att borsta rent så skyddar det ju också. Bara lite tips :)

Låt hovskägget vara kvar! Men annars, när hästen kommer in från hagen/ridning/tas ut från boxen spola av benen och rengör med parfymfri tvål :) Se till att all tvål försvinner bara! Hjälper super på en av våra hästar som verkligen inte vill få hovskägg haha :)

Hej!

Har haft jätteproblem med mugg nu i höst. Är det bara vanlig jäst som man bakar med som du använder? Hur mycket ger ni?

mvh Katrin

canaural är ett super bra receptbelagt medel som hjälper! När ingenting annat hjälper så tar jag till detta och då försvinner muggen direkt...

Har precis samma uppfattning, muggen (bakterierna) finns i hagen, de få gånger jag har haft mugg här så är det alltid utan undantag i samma hage hästarna får det, tyvärr en av hagarna jag måste använda som genomgång för att komma ut till de bästa hagarna när jag använder lösdriften. Jag har en stark känsla av att bakterierna finns i den hagen och får de ett utsatt sår så åker de också på mugg om de har varit i den hagen.

Låt hovskägget vara kvar! Men annars, när hästen kommer in från hagen/ridning/tas ut från boxen spola av benen och rengör med parfymfri tvål :) Se till att all tvål försvinner bara! Hjälper super på en av våra hästar som verkligen inte vill få hovskägg haha :)

Tvärtom låt bli att spola benen och borsta bort leran när den torkat, allt slabbande med vatten och blöta ben ökar risken markant för att få mugg.

Delar den uppfattningen. Min häst har bara fått mugg när hon gått i hagar som varit gammal sjöbotten. Nu går hon i en hage som är hur lerig som helst men har ingen mugg.

Vad gäller rådet om att tvätta så håller jag med gylle om att man ska låta bli. Enda gången min häst fått mugg i hage som inte var gammal sjöbotten var när jag var ambitiös och tvättade benen på henne. Sen dess låter jag bli och muggen har hållit sig borta.

Ja precis, den blå-gula förpackningen. Brukar ge ett paket per dag när det är som värst, om hästen har mycket mugg eller om den har problem med magen, diarré och liknande. Sedan underhållsdos hela perioden det är risk, med ett halvt paket per dag.
Har en kompis som har en häst som hade helt sjukt mycket mugg innan hon provade bakjäst och det gick över och nu hålls det i schack med jästen. Skulle det komma lite så får man ju sköta om såren också, men det brukar knappt bli nåt om de funkar med jästbehandlingen.

*Delvis KL*
Intressant med bakjäst, har aldrig hört om det förut i samband med mugg :).

Mitt bästa tips är annars att smörja in benen med billig matolja. Dels så mjukar den upp men den skyddar också från leran så att den inte riktigt får fäste och lättare släpper.
Försöker hålla så torrt och rent som möjligt och sedan på med oljan. Sen jag började med det regelbundet (i alla fall några ggr/v) så har muggen inte visat sitt fula tryne.

Ett gammalt "husmorstips" fick jag annars från vår förre hovslagare, han tog olivolja som han pressade ner några vitlöksklyftor i och lät stå och dra ett tag, sedan smorde han in angripna områden och det har funkade bra på våra hästar. Men det bästa är ju om man kan förhindra muggen att komma överhuvudtaget :).

kl
Mitt tips till mugg o karledsproblem är att ta ca 5 dl vatten och ha i ca 2-3 msk msm pulver, skaka....antingen i en sprayflaska eller en vanlig drickflaska....

Spola rent när hästen kommer in,torka med handduk, spraya på eller badda med bomull (ta ny bomull till varje ben) ...detta brukar hjälpa på bara några dgr, annars kan man lägga om med parafin/jodopaxomslag på detta så är det garanterat bra på ett par tre dgr.

Inte direkt svar på din fråga men några tips om hur jag brukar göra!

Har inte haft några problem på länge men peppar, peppar!

Håller på med trav och vi måste ofta tvätta benen på hästarna!

Eucerin duscholja (Apoteket) att tvätta med, torkar inte ur på samma vis som tvål!

Alltid torka efter tvätt så gott det går med handduk!

Smörj sedan skorv med vanligt vitt vaselin eller salicylsyrevaselin (ev doping), är det riktigt djävligt så linda med vaddstycke och bandage, dock med ren bomull under närmast karleden, ev skorv sitter fast på bomullen dagen efter!

Om karlederna spricker vid träning/motionering smörj in med barnolja (Barnängens är bäst) innan så att huden är så mjuk och smidig som möjligt!

Sen blir det en annan sak om det finns bakterier osv inblandat!

Tvärtom låt bli att spola benen och borsta bort leran när den torkat, allt slabbande med vatten och blöta ben ökar risken markant för att få mugg.

Jag håller med! Sen upplever jag att det är viktigt att hästen verkligen får torka upp om benen, men står pålle på stall är ju inte det något problem. Sen får man hålla stenhård koll och så fort minsta grej dyker upp så smörjer jag i mängder, salsyvase eller tjärsalva brukar jag använda. Barnolja funkar säkert bra också.

Om hästen har ett tjockt lerlager på benen när den kommer in torkar den knappast fortare för att man inte spolar av dem, snarare tvärtom.
Jag har haft häst i ett område med prima blålera för ett antal år sedan.

Se till att det inte är för mycket päls på benen (dvs klipp gärna av allt), tvätta varje dag med lactacyd eller annan mild tvål som håller rätt ph-värde. Ställ in i box (eller rid där det är torrt och box sen).

Om hästen redan har mugg så är det annan behandling som gäller.

Min häst är ett specialfall, då hon har stora hudproblem.

Jag tvättar hennes ben med Hibiscrub iaf en dag i veckan och håller henne klippt på benen. Är hon lerig och jag ska rida så spolar jag av henne för att inte riskerar skavsår av skydden, annars får leran torka. För mig är lera något nytt, hon har alltid gått på sandjord innan där det inte blir lerigt.

Hon får bakjäst, massa grovfoder och bara lite havre för att hålla magen i schack.

Sen har jag allsköns salvor att kladda på om hon har jobbiga sår. Nu såg jag att hon var irriterad i ena karleden idag, så det blir nog att smörja lite i morgon.

Liknande trådar

Hästvård Hästen min kom in för 3 dagar sedan och var svullen samt skollhet på hö bak från ballarna upp till hasen. Han ville gärna inte stödja på...
Svar
18
· Visningar
4 771
Senast: Piranesi
·
Hästvård I morse kom dottern in och meddelade att tvåårshingsten hade ett stort sår på utsidan strax under vänster framknä, bakom tjockaste delen...
Svar
12
· Visningar
1 654
Hästvård Som tråden lyder har min häst fått mugg igen. Han har klarat sig ett år snart men nu har han åkt dit igen. Jag tänkte höra vad ni har...
2
Svar
27
· Visningar
4 048
Senast: lomuxx
·
Hästvård Har en unghäst, 09.a som har drabbats av mugg på ett bakben i karleden och lite på det paralella frambenet på utsidan av benet vid...
Svar
8
· Visningar
2 853
Senast: Chilodeur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama