Förebygga fång?

B

Benin

Jag har ett shettissto som fick ganska lindrig fång i somras. Finns det något man kan göra för att förebygga det. Kan man ge nåt foder eller nåt.

Hälsn. Jenny

Sv: Förebygga fång?

I samband med en undersökning man gjorde på linfröolja och eksem, upptäcktes att fånghästar även kunde få hjälp med symtomlindring/förbättring. Hästar med upprepade fånganfall visa en förbättrad symtombild med färre eller inga fånganfall, genom att man gav hästen linfröolja.

Precis som med eksem måste man ge oljan minst 120 dagar före betessäsong, för att hästen ska hinna bygga upp den starkare fettvävnaden i mage och tarm. På så sätt kan de bli mindre fångbenägna genom att magen har mer motståndskraft mot förändringar i mage och tarm.

Fettvävnaden i magen? Vad är det? Det kan vara så att det finns något ämne/vitamin/mineral i linfrön som hjälper/lindrar? (funderar)
Det där med fång...har det med anlag att göra. Mina shettisar kan jag låta äta rejält med fett vårgräs. De har aldrig varit i närheten av fång. De får inte äta mängder, men ett par timmar får de glufsa i sig. Snacka om att de är damsugare..shettisar. Man ser var det gått och ätit. Ser ut som en gräsklippare varit ju där.
gulan

Det bästa är väl att låta dom gå på skog, där gräset inte är så kraftigt.
Har samma problem med min ponny, men sen han flyttades till en skogshage har han mått bra :D

Det är väldigt olika hur olika hästägare förebygger fång efter att ens häst fått det. Jag vet en del som låter hästen beta och äta precis som vanligt, och så finn de som gör allt för att undvika farorna.
Min d-ponny fick fång 2005 och numer går han i en skogshage bredvid betet. Där finns inget gräs att tala om som foder, men han kan gå och noppa lite strån. Han går på vinterfoderstat även sommartid.
Om man inte ska tala betestid så äter han såpass mycket att han får i sig allt han behöver. Ingen minskad proteingiva eller liknande utan snarare tvärtom pga. att han har svåt med hullet.
Om du vill att din häst ska beta bör du ta det väldigt försiktigt i invänjningen på betet, låt det ta flera veckor. Vid foderbyten i allmänhet kan du använda någon slags bakteriekultur, tex. Microbalans eller Krafft Magtarm för att hjälpa till att stabilisera upp mag och tarmkanalen.

Orsaken till att linfröolja motverkar fång tror man är att de snälla tarmbakterierna trivs bättre i närvaro av linfröoljans fleromättade fetter. Därför blir de svårare för de fångframkallande bakterierna att växa till. HH

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 230
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 803
Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 598
Senast: Efwa
·
Utrustning Ett av Eikars Amigotäcken har börjat ta in en del vatten på rumpan efter att jag varit tvungen att tvätta det (med täckestvättmedel) i...
2
Svar
27
· Visningar
1 525

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka