Reflektioner (Långt som vanligt!)
Fast vad gäller devisen "Din hund blir vad du gör den till" ställer jag mej delvis bakom!
Inte så tillvida att vi kanske kan göra exakt ALLT med alla hundar, men i min lilla värld så är en hund HUND först och därefter kommer dess rastillhörighet! Dvs hunden har mer gemensamt med sina artgelikar än det är som skiljer de olika raserna från varandra!
Sedan har vi tackvare vår avelsplanering genom åren förändrat/riktat in de olika raserna så att vissa är bättre/mera lämpade för en viss aktivitet än andra!Inget snack om det!
Med detta dock inte sagt att en bc tex bara kan valla, vilket vi ser ett tydligt bevis på på våra lydnadstävlingar idag. Eller att en borderterrier alltid gör sej bäst i ett gryt eller att en Pitbull alltid är som mest "hemma" i en fighting ring osv.
Ovan nämnda devis märks inte minst för oss som haft förmånen att få ha flera hundar som hunnit bli lite äldre... Dessa individer har ofta en hel del gemensamma drag oavsett om de varit av olika ras, kön, tränats med olika målsättningar osv. "Våra hundar blir vad vi gör dem till" så till vida att vi med våra regler, rutiner, medvetna och omedvetna "styrningar" formar hunden till så mycket av det vi vill ha som möjligt.
Sedan finns det så klart begränsningar vad gäller både det rent fysiologiska och det "mentala" även för våra hundar!
Vad sedan gäller olika ras-ivrares önskan att basunera ut hur snälla, "o-farliga", barnvänliga osv deras hundar är får detta tyvärr ofta motsatt effekt hos mej och många andra!
Det är som när man passerar en pågående torghandel och alla med frukt-stånd står och skriker att deras jordgubbar minsan är sötare, större, godare än ALLA andras! Varför inte erbjuda smakprov istället? För att överbevisa skeptiker som mej?! Där jag själv kan smaka och känna de ENORMA skillnaden?
/Swat