Amstaff,pittbull-en Massa FÖrdommar?

Sv: Amstaff,pittbull-en Massa FÖrdommar?

Nu talar jag om seriös avel när jag påstår att Bullterriern och Staffordshire Bullterrier är dom av dessa raser som under den längsta tiden avlats bort från kampen.
jo absolut!! dom har kommit längst - helt klart. men faktum står kvar att bullterriern används tyvärr fortfarande i kamper. fast i andra länder kan ju aveln på bullterrier ha vänt igen. de har jag ingen koll på.
men det jag menade var ju att om man träffar på omplaceringsbullar så är många sårade från kamper. så det verkar ju förekomma även i sverieg tyvärr.
men som ovan, dom har kommit längre än amstaffen helt klart!

Nja det är nog mer så att Bullterriern kom från samma rötter som Staffen..

Dvs "Bull and Terrier hundar" som senare blev Bullterrier och ur det kom sedan Staffordshire Bullterrier som 1935 godkändes som egen ras.

Nja det är nog mer så att Bullterriern kom från samma rötter som Staffen..

Dvs "Bull and Terrier hundar" som senare blev Bullterrier och ur det kom sedan Staffordshire Bullterrier som 1935 godkändes som egen ras.

jag har inte förstått det så. men de kan ju va lätt å missförstå. detta är saxat ur rashistoriken från amstaffs..
Andra blandades i någon mån med terriers och användes för olagliga, organiserade hundslagsmål på undanskymda platser. Så tillkom Staffordshire Bullterriern. Ur dessa engelska hundslagsmålshundar utvecklades Bullterriern genom ytterligare inblandning av terriers...
men de kan ju vara så att jag tolkat detta fel?? men de är bara bra om du rättar mig då, för jag har alltid trott att bullen kommer från staffen. men om det inte är så så vill jag veta!! ;)

Staffeinfo skrev:
Förr i var tiden var tjurhetsningar ett populärt nöje,
men 1835 förbjöds tjurhetsningar och då kom intresset för hundkamper.
Man hade tidigare prövat att blanda in ettrigt terrierblod i kamphundar,och nu gick man in för det på allvar.
Terriern som valdes var Old English Terrier,
(som liknade Manchester Terriern).

Namnen på dessa kamphundar var lite olika,
”Bull and Terrier” var det vanligaste och det blev så småningom Bullterrier.
Dessa liknade vår moderna Staffordshire bullterrier,men varierade i storlek och vikt
– mellan <10kg – >25 kg.
Jag tror det är dethär som Amstaffsidan syftar att Bullterriern kom ifrån, men Staffen var inte erkänd ras än.

Dessa ”Bullterrier” var effektiva slagskämpar och avelsmetoderna var enkla :Endast de segrarna användes till avel,
och resultatet blev en hund med mod och framåtanda
och med mycket hög smärttröskel

Det fanns engagerade personer i ”The Black Country”,
Staffordshire som ville att deras hundar bli etablerade som en egen ras och 1935 blev staffen ”sin egen”.
Flertalet av dessa personer var gruvarbetare och smeder,
som ägnat sig åt hundkamper på sin fritid till det förbjöds.

De ville bevara denna ras, och det viktigaste ansågs vara,
att med det material man hade,arbeta fram en ras -standard.

Med hjälp av två Staffar, Jim the Dandy och Fearless Joe,
enades man om en standard som gäller än idag,
om än med vissa justeringar.

Från den mest dominerande av dessa hanhundslinjer föddes 1937 Ch. Gentleman Jim.
Han producerade över 250 valpar
och har betytt mycket för rasens tidiga utveckling.

...........

Senast ändrad:

så du menar att dom skrivit bullterrier i mening som tjurhundar - inte rasen bullterrier?? ahaa.. det kan förklara viss asaker isåfall.. om det nu är så då..haha :D

men om de e så så är de lite klantigt, för fler än mig kan då ha missförstått å trott att dom menar just rasen bullterrier - varför inte skriva tjurhundar?? :confused:

tack för faktan!! man lär sig nåt nytt hela tiden!! ;)

Äsch jag är inte säker jag heller eftersom det är en tolkningsfråga, ska söka lite mer och återkommer med mer info om jag hittar :D

hmm nu va jag tvungen att släppa böckerna å börja forska lite.. :D

från svenska bullterrierklubben:
Bullterrier kan som namnet anger, räkna sina anor tillbaka till den tid då tjurhetsningar var tillåtna i England. Då de förbjöds ersattes de av hundhetsningar och för detta ändamål korsade man bulldogg med olika terrier och resultatet kallades ”bull and terrier dog”. Hundhetsningarna minskade emellertid i popularitet och rasen med dem. En uppfödare, James Hinks från Birmingham, började emellertid ett avelsarbete med ”bull and terrier dog”, som korsades med den nu utdöda old english white terrier och dalmatiner. Målsättningen var att få fram en helvit hund, som var stark, smidig och elegant. Resultatet blev vad vi i dag känner som bullterrier
så då kommer dom från bulldoggs och terrier - men vilka terriers?? och sen dalamtiner??? hehe... :D

Nu så ..

Jo det är som jag skrev Bullterriern kom ifrån det jag skrev " Bull & Terrier hundarna" som i sin tur korsades med den nu utdöda old english white terrier och dalmatiner.

Den erkändes som egen ras 1887 och kan då omöjligt ha kommit från Staffen eftersom Staffen erkändes senare.

radon skrev:
så då kommer dom från bulldoggs och terrier - men vilka terriers??

Old english terrier ( påminner mycket om dagens Manchester Terriern )

Senast ändrad:

och detta från svenska staffklubben
I sitt hemland England har rasen en tämligen kort officiell historia, då den godkändes så sent som 1935. Inofficiellt är rasen mycket äldre.
Det är dokumenterat att man redan i slutet av 1700-talet korsade den lätta bulldoggen med Old English Terrier och fick fram Bull and Terrier eller Bullterrier.
För att skilja dem, fick den ursprungliga rasen sedermera tillägget ”Staffordshire” efter sin huvudsakliga hemvist).
Avsikten med korsningen var att få fram en lättare och snabbare kamphund och som sådan användes den in på 1900-talet, då hundkamper förbjöds.
men alltså dom ha ju samma historik!! eller?? :confused:
de e ju samma raser som korsats med varann... skumt..:confused: eller är det dalmatinern som skilljer??

de e ja med på nu.. men som jag skrev ovan - så har staffen liknande historik. hmm kan du förklara?? :angel:

:D

Därför att dom är besläktade med varandra dom har ju samma historia och sedan separerades deras avel åt ...

Dom heter ju båda Bullterrier..

jo de fattar jag, men när man särade på dem - då måste man ju ha blandat i nått nytt i nån av dem. annars hade dom ju vart lika. var det dalamatinern i bullen som gjorde en till det den är idag?? och staffen lämnades utan att blanda i mer??

Eftersom tiden mellan de båda rasernas erkännande är ganska lång så antar jag att den största förändringen låg där..

Alltså Bull & Terrier var ju ett samlingsnamn på ett gäng likandne hundar, men likande hundar kan ju betyda mycket...

fast uppkomsten av dem var väl ganska samtidig?? även om staffen inte erkändes som ras förrän 1935 så fanns den ju på 1700.

men helt klart kan ju liknande hundar vara väldigt olika!! :D dessa formuleringar.. hmm.

I början var det nog ingen större skillnad..

Undrar om det var tvärtom, att staffen föddes ur Bullterriern...

samtidigt är det tragiskt att historia ska va så flummig att man måste undra över huvud taget.. och gissa sig till hur det är.

Liknande trådar

O
Hundavel & Ras Vi som har kamphund får stå ut med mycket fördommar mot raserna. Räcker med att man visar sig ute med sin hund så får man blickar eller...
2
Svar
35
· Visningar
3 243
Senast: Carolininen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit