Fördomar om era raser

Singoalla

Trådstartare
Det har säkert funnits någon liknande tråd men kunde inte hitta någon. Så, vad har ni fått höra för fördomar om era raser? :)

Själv har jag en liten dvärgpinscher och har mest fått höra hur odrägliga dom är. I höstas satt jag och min sambo på en fest och fick höra ett utspel om "Min kompis hade en dvärgpinscher och han var helt GALEN! Dom var tvungen att avliva den! Snälla, kan ni inte skaffa en NORMAL hund?"

Liknande diskussioner har dykt upp vid några tillfällen och jag känner bara för att snälla motfrågan vad det är för typ av ägare som lyckas få en så otrygg och stressad hund O_o Annars har många i all välmening sagt att dp är en krävande ras och kollat läget om vi vet om det. Och det har jag inget alls emot :)

Sv: Fördomar om era raser

Fick höra följande:
Såna är hyperaktiva, hade aldrig orkat med en sådan.
Dom är jättejobbiga, alldeles nervösa.
Jaja ni kommer få ha det skitigt i ert hus för alla såna älskar att bada i minsta lilla dyngpöl.
Det är den absolut sista rasen jag skulle skaffa mig, hade inte ens betalat en krona för den.
Du kommer få aktivera den flera timmar om dagen för att den ska hålla sig minsta lilla lugn inomhus.
Alla hundar jag sett av den rasen har varit extremt hyperaktiva och jättejobbiga.
Osv osv osv

Riktigt tråkigt att höra faktiskt.

Hunden är aktiv utomhus, älskar att springa och "känna vinden i öronen" ;)
Visst, han gillar att bada men ser inte det som något väldigt problem. Pälsen är ganska tunn så han torkar fort.

Inte hyperaktiv. Inte alls! Aktiv ute, vilar inne.

Lugn och sansad att träna, väldigt lättlärd och stabil. En väldigt stabil individ som inte direkt har några rädslor men heller inte kastar sig fram ohanterbart. Alldeles lagom!

Lättsam, enkel och alldeles underbar.

Och ja, han aktiveras. Men inte flera timmar varje dag. Visst behöver han aktiveras, var ju en sådan ras jag ville ha. Vissa dagar är det mer och andra dagar mindre.

Det roliga är att många som hade massa negativt att säga har nu i efterhand erkänt att dom kanske hade fel.

Rasen är flatcoated retriever. :D

Senast ändrad:

Whaaaaat :D Vi hade en flat i 12 år. Den trevligaste och mest okomplicerade hund jag träffat. Vi badade alltid tillsammans på somrarna :love:

Ojoj..
De är ju tanthundarna no. 1
De behöver inte mycket motion eller mental stimuli
De är fåniga och rädda av sig
De skäller på allt och alla
De tål inte att arbeta i terräng
De är bara dugliga till att se snygga ut
De kan inte vakta
Klippningen är bara för att det ska se snyggt ut
De fäller hår

Jag har Mellanpudel.

"En schäfer blir nog lagom till dig som allroundhund, de nöjer sig med ett spår någon gång i veckan och lite rallylydnad och tricks"....typ. :crazy::banghead::arghh:

Att det skäller jämt och att de inte kan gå promenader längre än runt kvarteret.
Har småhundar.

Har inte fått höra så mycket fördomar, men när jag hade kelpie fick jag vid ett tillfälle höra "kelpie, ja men då har du ju halva jobbet gjort redan!"

Ja, visst, bara det att det krävdes fyra gånger så mycket jobb för att över huvud taget ha en glad och harmonisk hund, men den biten verkade tydligen inte relevant... :banghead:

Jätteskrajsna, stressade mjukisar som föds färdigtränade. Behöver inte alls valla, men vallar allt. Måste springa tre mil om dagen för att vara hanterbara.

Får bara vara svart-vita och medellånghåriga för att få reggas, därav alla oreggade valpar:banghead:

BC.

Shiban är naturligtvis för envis och självständig för att träna och är omöjlig att ha lös, så det är lika bra att inte ens försöka. ;)

Terriern är naturligtvis skällig och ettrig (ja, jo... okej då. Men skäller gör hon inte!)

Bjäbbig barbiehund som bits, är rädd för allt och inte vågar umgås med stora hundar.

(chihuahua ;) )

Har saluki och ja, alla vet väl att det aaaaldrig går att lära en saluki någonting alls, för att de är så korkade.

Det är alltså inte bara icke-salukifolk som säger det.
Jag har fått höra direkt från en uppfödare att hennes hundar tigger som fan och stjäl mat från händerna på folk och att väninnorna klagar på det, men att hon förklarar att "Det är ju salukis, de går inte att lära någonting".
Hon är inte ensam om sin syn på rasen.

De har dessutom alltid dålig aptit och tycker inte om människor.

Jag har fått höra att mina hundar är orastypiska eftersom det går att lära dem saker. (att jag lägger ner halva mitt liv på att fundera ut hur jag ska träna dem, tränar som en tok, lägger ner hårt arbete på att hitta bra belöningar till dem osv nämns aldrig. Deras hundar sätter sig inte när de håller en köttbulle framför nosen och säger "sitt", alltså går mina hundar att lära saker och deras går inte att lära något).

Går tydligen inte alls att ha med små hundar (allt mindre än salukis själva går visst att klassa som "små hundar") eftersom de kommer vilja jaga och döda dem.

Salukis är självfallet alltid magra, även när de är så tjocka att man knappt känner revbenen på dem.

De är tydligen rädda för allting, överallt hela tiden. På något mirakulöst vis går det visst utmärkt ihop med att de är lugna sällskapshundar som inte kräver speciellt mycket och alltid är glada.

Deras jaktlust är tydligen inte alls speciellt stark utan går att träna bort. (Hur det går ihop med ovan nämnda "så korkade att de inte går att träna" förstår jag inte).

Sedan har det dykt upp lite folk som säger "Oj, de där behöver mycket motion va?" och det tycker jag bara är trevligt, för även om de oftast inte behöver mycket motion för att vara lugna inomhus så behöver de absolut mycket motion för att vara glada. Vissa har även förstått att det är jakthundar och frågar om det alls går att ha dem tillsammans med katter. De personerna brukar bli positivt överraskade när jag säger att mina hundar lärt sig vara snälla mot katter inomhus och att de är glada och hungriga om de får en långpromenad + lösspring varje dag.

Senast ändrad:

Har taxar och får alltid höra att "det går inte att lära dom någonting", samt att de är envisa som synden och allmänt skälliga/bjäbbiga.

Det värsta är nog de som sa till mig att koppla min hund för sådana där små hundar KAN man inte träna till att vara lösa.

Jag har en dvärgpinscher, som oftast går i "döda vinkeln" när vi är på promenad och det enda hon ibland får för sig att jaga är skateboards. Så när jag går i skogen känner jag mig rätt säker på att det inte dyker upp en skateboard :D

Ja just det, från folk involverade i rasen kommer det ofta konstigheter i stil med "de måste bo i hundgård för de klarar inte av all stimulans som blir i vardagen om de får vara med jämt". :cautious:

Inte så ofta nu för tiden, då det väldigt är sällan någon vet vad det är för ras jag har. Dom få som känner igen dom kan säga "det är sådana där som biter en i hälsenorna va" :D

Hon ser väl inget!

Fy vad mycket pälsvård!

På första brukar jag svara -Det är lättare att se ut ur en buske än in i en :D .
På Andra brukar jag svara - Jag kammar hellre hunden än mattorna :o .

Pälsvården är inte så mycket värre än någon annan efter att de fått vuxenpäls, möjligen att man får plocka ur lite pinnar men det är det värt.

Allt för den älskade Briarden :love:

Ja just det, från folk involverade i rasen kommer det ofta konstigheter i stil med "de måste bo i hundgård för de klarar inte av all stimulans som blir i vardagen om de får vara med jämt". :cautious:

Haha! Egentligen är det mer tragiskt än roligt.

Lite allmänt KL..

På ett amerikanskt shibaforum har jag fått höra att det är -djurplågeri- att släppa hunden lös, för det kan shibor inte hantera tydligen. En Uppfödare här i UK upplyste mig om att min tik fick så långa ben för att hon fick springa lös för mycket som valp. Joråsåattehh...

Senast ändrad:

Haha, what? Den har jag faktiskt aldrig hört!

Annars om border collien; mjäkiga, ingen egen vilja, föds lydiga (HA!!!), bara att ge dem lydnadsreglerna så är saken biff, strykrädda, man hinner ALDRIG sova om man har en BC för den måste motioneras dygnet runt.

Om Prazskyn; meningslösa & helt onödiga, kan inte gå promenader, kan inte hoppa för då bryter de benen, skäller jämt, "såna där små kaxiga som tror de är stört & bits".

"Sällskapsras som är rädda av sig och tar till tänderna så fort dom blir trängda, svåra att hantera vid skötsel."

Jag har en översocial lagotto som kastar sig upp i famnen på veterinären med glada pussar, nyfiket vill veta vad det är för läskigt som helt plötsligt dyker upp på promenaderna, ligger avslappnad vid kloklippning och står snällt still hos frisören även om det är svårt att låta bli att ge även henne en puss ibland :p

Men sen agerar han inte endast som sällskapshund utan får faktiskt arbeta med sånt som är viktigt för honom, som gör honom nöjd ;) Dvs allt nosjobb som ju faktiskt rasen är utformad för i sitt hemland :)

Har visst också träffat den sorten folk pratar om men ser ofta tydliga mönster på huruvida hunden har en aktiv människa i andra sidan kopplet eller inte ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 863
Senast: geting
·
Hundavel & Ras Jag ska inte skaffa hund. Nej, det ska jag alltså inte. Nix, näpp, nein. Inte alls. Men... Som förberedelse inför den dagen jag känner...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 785
Senast: Acto
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 591
Relationer Jag vet inte om jag är naiv eller korkad eller bara helt normal. Det är en kille som jobbar i affären runt hörnet av mitt hus, sisådär 2...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 926
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2