Fördelningspolitik, beskattning och socialt skyddsnät (Utbruten från Opinionsinstitut Bukefalos: Val 2018)

Det där är oerhört kränkande mot de som lever på marginalen. Skönt för dig som aldrig behövt vara i kontakt med riktig fattigdom, men därför ska du också låta bli att uttala dig om något som du inte har den minsta aning om.

Grejen är att när man inte lyckas få tillräckliga inkomster på lång tid så klarar ingen sin ekonomi. Ett enda oväntat besök till vården eller tandläkaren knäcker den bästa. Det är så trist när människor som har råd att riskspara i aktier uttrycker sig respektlöst på det viset. Ibland önskar man att alla skulle tvingas att leva på bidragsnormen i 1 år, ett slags samhällsutbildning som lumpen.
 
Jag tycker också att Sjöstedt vid rodret vore vägen till katastrof. Likväl behövs ny beskattning på tillgångar och mindre skatt på arbete.

Har du någon uppfattning om hur ojämlikt tillgångar är fördelade?

Om ditt intresse är att bli antroposof finns det gott om medicinsk forskning som behöver donationer. Så slipper du bli beskattad alls faktiskt.

Okej, så du tycker att den häst du sparat till för skattade pengar ska delas till dom som saknar häst och som inte vet hur den ska skötas? Din häst är ju en tillgång...
 
Om du sparar 100 kronor per månad i en billig indexfond kommer du efter cirka 45 år ha sparat ihop till 1 miljon kronor.

Alla sparar ju efter sin egen förmåga. Men de som vänder på kronorna tror jag oftast är dom som inte kan sköta sin egen ekonomi eller lever över sina tillgångar. Man kanske köper cigaretter för 100 spänn i månaden istället för att lägga dom på ett en indexfond.
Inte om du behöver ta ut pengarna till tandläkarräkningen, till att köpa nya vinterskor eller dammsugaren går sönder. Den som endast har en 100-lapp till övers ibland, ligger säkert lika ofta back.

Om 45 år så är en miljon troligen inte värd i närheten av en miljon i faktiskt penningvärde, inflationen äter upp stora delar.
 
Inte om du behöver ta ut pengarna till tandläkarräkningen, till att köpa nya vinterskor eller dammsugaren går sönder. Den som endast har en 100-lapp till övers ibland, ligger säkert lika ofta back.

Om 45 år så är en miljon troligen inte värd i närheten av en miljon i faktiskt penningvärde, inflationen äter upp stora delar.

Du har mer pengar i fickan om 45 år än om du spenderar 100 kr i månaden på godis eller cigaretter iaf...
Sen kanske du har råd med nya vinterskor om du sparar istället för att gå i dina gamla slitna...
 
Är inte din häst en tillgång. Den har ju ett värde ?
Nu är du bara fjantig på riktigt - vill du fortsätta att raljera över sjuka och hur synd det är om alla som behöver skatta på sitt kapital och inte får bli rika så föreslår jag att du startar en ny tråd på ämnet istället för att köra även den här i diket, så som du har för vana att göra.
 
Jag tror nog att en fattig vet för jävla bra hur hen ska sköta din hundralapp. Till exempel köpa billig mat för att slippa svälta sista veckan i månaden.
Du svarade inte på min fråga.
Men svara på varför är den fattige fattig ? Pga sjukdom eller pga att man saknar arbete? Eller pga att man inte kan sköta sin egen ekonomi?
 
Du kan räkna här...
https://www.kalkyleramera.se/ekonomi/ranta-pa-ranta/result
Kanske inte var exakt. Det blir visst 908 734.29 kr
Förutsätter dock att du inte betalar någon skatt.

Det var inte så mycket förklaring ;) men ok, nu fattar jag hur de tänker med månatlig ackumulering.

Men börsen oavsett dess chans till storkovan för den som har flyt, är ju inget jag skulle rekommendera någon med låga inkomster att lägga sina sista slantar på precis.
 
Nu är du bara fjantig på riktigt - vill du fortsätta att raljera över sjuka och hur synd det är om alla som behöver skatta på sitt kapital och inte får bli rika så föreslår jag att du startar en ny tråd på ämnet istället för att köra även den här i diket, så som du har för vana att göra.

Vadårå ? Tillgång som tillgång ?
Dessutom är ju hästar ett nöje för dom rika. Vore bättre att införa skatt på hästar istället för på ISK som många småsparare använder...
 
Du har mer pengar i fickan om 45 år än om du spenderar 100 kr i månaden på godis eller cigaretter iaf...
Sen kanske du har råd med nya vinterskor om du sparar istället för att gå i dina gamla slitna...

Menar du att den vanligaste orsaken till fattigdom är att man går i slitna skor, röker och äter godis istället för att spara pengar man inte har? Du har inte mycket erfarenhet av världen va?
 
Jag skrev detta i en annan tråd men det fick ingen input. Detta är en bättre tråd kanske, provar igen.

"En fråga, om inkomstskatten sänks samt arbetsgivaravgifterna sänks. Skulle inte det bidra till att de som har framgångsrika företag ser meningen med att expandera/ kunna anställa fler = fler in på arbetsmarknaden = fler som betalar skatt = det kan kompensera skatte- och avgiftsänkningen?"
 
Jag skrev detta i en annan tråd men det fick ingen input. Detta är en bättre tråd kanske, provar igen.

"En fråga, om inkomstskatten sänks samt arbetsgivaravgifterna sänks. Skulle inte det bidra till att de som har framgångsrika företag ser meningen med att expandera/ kunna anställa fler = fler in på arbetsmarknaden = fler som betalar skatt = det kan kompensera skatte- och avgiftsänkningen?"
Korrekt.
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
15 360
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
30 771
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
785
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
926
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp