Fördelar och nackdelar med en hingst.

A

Aziza

Jag skulle vilja få råd om hur hingstar fungerar. :confused:
Jag har erfarenhet med unghingstar fram till de e 2år.
Antingen säljs dom eller kasteras dom.
Men sen då? :confused:
Jag vill veta allt!, fördelar och nackdelar.
Jag har tanken att skaffa en hingst.
Jag har haft ston och jag har haft valackar.
Så jag vill "testa" på en hingst den gång, kanske.
Jag har alltid hört att vissa hingstar är kanon att arbeta med och de fungerar med andra hästar. Men andra hingstar är de helt omöjliga.
Jag är tacksam för alla råd.
Allt ifrån sommarbetes kompisar, att stå i ett stall med ston, allt, allt,
är jag tacksam att få veta. :D
 
Sv: Fördelar och nackdelar med en hingst.

Att vissa hingstar är omöjliga att arbeta med beror på hur de är uppfostrade.
Uppfostrar du en hingst rätt från början så bör du inte få några problem sen.
Hingstar (iaf de jag arbetat med) har inga som helst problem med att stå i stall med ston, inte ens om de är brunstiga, visst de är lite mer hingstiga och ska visa upp sig och så om det finns brunstiga ston i närheten, men de vet när de får betäcka och inte om de nu står på naturlig.
Sommarbete...nja, man släpper inte direkt iväg en hingst på bete, spec inte om det är en godkänd hingst som tävlas och så, men att gå i en hage med lite gräs är ju ingen fara.
De hingstar jag har hållt på med har alltid fått gå tillsammans med stona OM de är dräktiga och det har fungerat hur bra som helst och hingsten blir alltid så lycklig.
Sen finns det dem som låter hingsten gå helt för sig själv alltid, vilket jag tycker är synd då man tar ifrån dem den sociala biten, visst det finns ju hingstar som inte kan gå tillsammans med andra hästar under betäckningssäsong och så, spec inte om de går ihop med en valack då de kan bli ganska elaka mot dessa då de ser dem som en rival.
Nackdelar med en hingst är väl att om du inte har ett eget stall så kan det ibland vara svårt att hitta ett inackorderingsstall som tar emot hingstar.
Fördelarna med hingstar tycker jag är deras temperament och sätt att vara, hingstar är så mycket speciellare än ston och valacker...
Hmmm...kommer inte på så mycket mer just nu...
 
Sv: Fördelar och nackdelar med en hingst.

Det beror mycket på vilken hingst du skaffar och vad du skall använda den till. Normalt sett är en hingst som aldrig betäckt lugnare att hantera eftersom den inte riktigt "fattar" vad det handlar om att vara hingst. Men alla är inte likadana, du kan hitta en godkänd hingst som är van att betäcka, men som ändå är såpass väluppsfostrad att man kan hantera den på ett någorlunda normalt sätt.

Med en hingst måste du lära dig att "tänka före". Man måste alltid kunna förutse situationer som kan hända. Det är inte bara att leda med grimma och grimskaft i träskor och tro att det skall gå bra. Man måste ha ett stall som är säkert och som håller skulle man få en "hingstig" hingst. Jag är inte positiv till att släppa ihop hingstar med ston eller valacker, har upplevt skador och olyckor. Men jag har bara hållt på med hingstar (halvblod) som gått tävling, vet inte vad du har tänkt skaffa för ras/inriktning. Kanske tex islandshästar/nordsvenskar osv är annorlunda.

Vet inte hur mycket erfarenhet du har med att hantera hästar, det är ju inte "bara att" köpa en hingst, det är inte samma sak som att ha ett sto eller en valack. Personligen älskar jag hingstar pga deras speciella sätt (framförallt vid ridning/hoppning) :love:
Men om du skaffar en så hoppas jag verkligen att du känner att det är värt "mödan", för om man har en väluppfostrad hingst är det otroligt kul! Önskar dig lycka till!
 
Sv: Fördelar och nackdelar med en hingst.

För att se det krass är det väl mest nackdelar med hingst... :smirk:

Dock har jag undeer många år alltid haft minst en fullvuxen hemma, ofta fler!
Nackdelarna ligger förstås i att det krävs mycket/lite extra, tex hagar, boxar, man måste tänka på var dom kan stå, var man kan gå (tex mellan hagsystem o dyl) med dom och en massa saker! Det är givetvis väldigt individuellt från hingst till hingst, vid ett tillfälle hade jag tre vuxna hingstar som stor lugnt o fin i box/hagar brevid varandra och aldrig några problem. Sen har jag haft hingstar som helt enkelt inte accepterar närvaron av en annan hingst på gården (=inom kontakt/syn o hörhåll), hingstar som måste se stona för att fungera osv osv.

Diciplinen är oerhört viktig, man får inte ge avkall på den och man måste jobba med de flesta hingstar ( i princip alla) på det planet.

Gör man det, på rätt sätt, så upplever jag dock att hingstar i många avseenden är mer lätthanterliga än andra hästar. Dels för att de just är mer diciplinerade/uppfostrade och dels för att de är "rakare" i sin kommunikation, vilket passar mig som är "hingstmänninska".

En odiciplinerad hingst däremot kan va rett rent hel***e att ha i stallet, och dessutom farlig.
 
Sv: Fördelar och nackdelar med en hingst.

Jag är mycket tacksam för alla råd och att ni berättar er erfarenhet.
Jag har haft och arbetat mycket med unghästar.
Jag tycker det är väldigt roligt att lära in alla moment från grunden med "dom".:D
Jag har alltid ägt häst och jag har hjälpt vänner med sina ungdjur. Som rida in, köra in samt all hantering.
Jag har inte gått någon utbildning eller gått som lärling åt någon.
Jag är mycket självlärd, lyssnat på andras erfarenheter (som nu tex).
Läst mycket böcker, allt ifrån NH till problemhästböcker mm.
De senaste 10 åren har jag bara haft arab.
Min tanke är att skaffa en arabhingst, helst en 1åring.
Jag vill vara med från början.
Min tanke med denna hingst är att den ska bli godkänd och betäcka iframtiden. Om man har tur att få tag på en snygg och frisk hingst.:smirk:
Borde man ha någon person som har erfarenheten som stöd, när man behöver hjälp?
Eller kan jag klara av det själv och fortsätta som jag har gjort?
Nu vet jag att ni inte känner mig och ni vet inte hur jag hanterar hästar.
Men unghästar är ofta väldigt opålitliga, kan jag jämnför en unghäst med hingst? :crazy:
 
Sv: Fördelar och nackdelar med en hingst.

Jag har en arabhingst född 2002 och han är hur lätthanterlig somhelst. han har inga somhelst problem med att stå mittemot ett högbrunstigt sto i stallet, eller brevid i hagen.
Man kan gå förbi med ett sto framför näsan på honom när han står i gången och han spänner bara upp sig.
Jag valde att skaffa hingst pga jag tycker att dom är mer speciella och blir mer personliga än andra hästar, nu ska jag inte säga alla hästar.
Sen så ska han avelsvärderas nästa år så planerna är väl sen att han ska bli godkänd.
Jag skaffade min hingst när han var 3 år, knappt hanterad fick jag uppfattningen av iaf eftersom han var mer vild än tam. Men 2 veckor senare var han en helt annan häst och är världens mysigaste och snällast tycker jag =) har inga somhelst dumheter för sig.
men det beror helt enkelt hur man hanterar/uppfostrara dom.
Lycka till med ditt hingstköp :smirk:
 
Sv: Fördelar och nackdelar med en hingst.

Jag har en arabhingst jag med :). Köpte honom som föl och fick ner honom när han var omkring 9 månader gammal.

Jag har uppfostrat honom som jag har uppfostrat alla andra hästar. Han är helt underbar i psyket denna lilla hingst.

Han har gått med en äldre valack från dag 1 och dessa två går fortfarande tillsammans och det är den äldre valacken som bestämmer.

Han har varit iväg på bete både som ettåring och även i år som tvååring. Detta året var han ledarhingst och jag trodde att jag skulle få ett helvete när han kom hem. Men jag hade så fel.

Han var hur snäll och lugn som helst. Men han vet ju vad som gäller och är väluppfostrad. När det gäller ston gnäggar han lite men inget mer.

Men alla hingstar är ju inte såna som min nuvarande. Jag har haft riktigt hemska hingstar som stått på två ben mer än på fyra när man varit ute med dom osv. Det kan med sådana hingstar bli livsfarligt.

Men jag anser att om hästen har bra psyke och man har dom och uppfostrar dom så får man en mycket ärlig och trevlig kompis.

Lycka till.
 
Sv: Fördelar och nackdelar med en hingst.

Vi har en underbar arab hingst som vi har i avel. Han är verkligen toppen. Våran dotter kan tom hålla han vid betäckning. Han har gått med både hingstar och val. i hagen. Nu står han bredvid ett sto i stallet och det funkar kanon.Jag kan tänka mig att det kan vara svårt med boxplatser om man inte har eget stall.

Annars så älskar verkligen arab hingstar barn.. Det gjorde våran gamle med dom blir så ödmjuka inför barnrn på något sätt. Svårt att förklara.
 
Sv: Fördelar och nackdelar med en hingst.

Man gör ju inte hästlivet lättare för sej med en hingst, problem med hagar, problem med att vara med andra hästar, listan är lång! Så om du vill ha en bekymmersfri tillvaro, så är livet enklare med en vallack. Undantag: om den har såna kvaliteter så att den ska användas i aveln - annars - kastrera! Dessutom bör du vara en duktig hästmänniska för att ha en hingst, de kan vara farliga när hormonerna flödar, men det är väldigt få som begriper detta.
 
Sv: Fördelar och nackdelar med en hingst.

Min far har fött upp hästar och våra kastrerades ej färrän de var ca 4 år så jag har i alla fall lite erfarenhet + att jag fick möjligheten att behålla en av dessa som min tävlingshäst.

Min hingst fungerade klockrent, hade inga problem med att koncentrera sig på såväl träning som tävling trots brunstiga ston. Och för mig som är dressyrryttare innebar den extra karisma och utråling som en hingst naturligt har en klar fördel! Dessutom är det maffigt och läckert!!

Dock finns det ett antal nackdelar: De kan ha svårt att hålla hull under Vår/sommar, svårt att finna sällskap till hagen, svårt att sälja - om man måste, vissa stall tar ej emot hingstar. Dessutom har jag dålig erfarenhet av att kastrera sent (min vid 9 år) om man behöver göra det för en eventuell försäljning.

Själv skulle jag inte tveka att ha hingst igen!
 
Sv: Fördelar och nackdelar med en hingst.

Man gör ju inte hästlivet lättare för sej med en hingst, problem med hagar, problem med att vara med andra hästar, listan är lång! Så om du vill ha en bekymmersfri tillvaro, så är livet enklare med en vallack. Undantag: om den har såna kvaliteter så att den ska användas i aveln - annars - kastrera! Dessutom bör du vara en duktig hästmänniska för att ha en hingst, de kan vara farliga när hormonerna flödar, men det är väldigt få som begriper detta.
En rätt hanterad hingst med bra psyke är inte farlig för någon..
 
Sv: Fördelar och nackdelar med en hingst.

hej alla med hingst erfarenheter! Jätte kul att läsa denna tråden och att så många är positiva inför att hantera hingstar!
Jag får hem min hingst i vinter och han kommer att vara 6 månader när kan kommer. Jag har inga som helst planer på att kastrera honom om han visar på ett bra lynne och bra exteriör. Jag har inga planer på avel i första hand utan jag vill ha en urtrevlig kompis att tävla med samt få den maffiga känslan av hästens egna stolthet och driv i de olika momenten. Hästen är en quarter och jag längtar så efter att få hem honom. Lycka till Er som har planer på att skaffa hingst!!!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 367
Senast: mars
·
Kropp & Själ Jag har på senare tid fått upp en hel del reklam för menstrosor i mina sociala medier. Det som står att läsa på deras egna hemsidor är...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 474
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 553
Senast: Stereo
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 700

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp