fördelar nackdelar?

Sv: fördelar nackdelar?

Kl*
Svarar alla

Så många olika åsikter det finns! :) Jag kan hålla med alla som har hästarna hemma nu att det är mysigt att ha dom hemma, gå ut och bara prata med dom och umgås. MEN med allt slit vad det innebär med 3 hästar så har jag tröttnat efter 2 år hemma. Så jag funderar nu på att stalla in dom till hösten, dels för att jag vill inte vara så ensam i stallet, vill träffa människor att kunna rida ut med be om råd osv ch dela upp sysslorna. Där har jag tillgång till ett stort ridhus på gården och 3 paddockar, men endast 8 inackorderingar, sen har ägaren avel som "inriktning" i andra delen av stallet.
Har inte haft någon form av ridbana på dom här 2 åren.. om man inte åker iväg då men hur ofta kan man göra det? inte så ofta..
Jag har 2, 4åringar sm jag vill börja träna nu ch en 5 åring som är dräktig och ska föla om en månad. Tanken är att jag ska sälja henne när hn fått fölet.

Jag kan bara hålla med den som skrev det där med allt slit det faktikst är med att ha dm hemma, man inser det inte förens man står där. Men visst jag älskar att få bestämma allt själv vad gälelr hästarna, gå ut i hagen när som helst, rida när sm helst. Men samtidigt känner jag en stress av att ha dom utanför fönstret, kolla konstant ut ch ja det känns inte så kul längre. Har inte haft ridsällskap på dom här 2 åren, ridit samma tråkiga ridvägar.. då tröttnar man tillslut och det har jag gjort. Så nu ska jag prva att stalla in dom :)

I början hade jag hästen inackorderad vid stans ridklubb men varken jag eller hästen trivdes. Främst tyckte jag det var jobbigt att vara i ett halvkollektivt stall med 8-9 hästägare och lika många åsikter.. :crazy: Mot slutet drog jag mig för att åka till stallet, hästen var stressad och rutinerna fungerade inte så då fick det vara nog.

För mig är den bästa lösningen nog att ha det som nu - min och en väns häst går tillsammans och vi har båda var sitt stall. Hon har en beteshage och möjlighet för hästarna att gå ute dygnet runt, så nu i betestider har hon hästarna, och efter det så byter vi. Jag kommer även att ha hästarna när hon åker bort och tvärt om. Vår syn på hästhållning är ungefär samma, vilket väl är ganska avgörande för en sån här överenskommelse. Dessutom rider hon min häst riktigt bra, så om jag inte hinner/kan rida någon dag så är det bara att höra med henne. I dagsläget vill jag inte ha det fulla ansvaret för två hästar så då passar detta mig jättebra. :)

Enda minuset är att jag är väldigt morgontrött, så att stiga upp 5-6 på morgonen för att släppa ut hästarna var lite utav en omställning... men med 20 meter från sängen till stalldörren så är det helt överkomligt :P

Jag är van vid att ha hästen hemma hos mina föräldrar och skulle för mitt liv aldrig vilja ha hästen installad någon annanstans om inte situationen blev väldigt annorlunda (= inte ha råd att bo på gård).

Att ha hästen någon annanstans och bara träffa den en gång per dag är helt enkelt inte alls det hästlivet jag vill ha. Det ger mig inte alls någon insyn i hästens liv tycker inte jag.

*kl*

Har i princip aldrig haft häst mer än hemma, med undantag för några månader som medryttare i 08-land - och jag vill alltid bo på gård med hästarna i eget stall. Främsta fördelar: Jag fodrar när jag vill, jag täckar när jag vill, jag rider när jag vill, jag hänger mina saker där jag vill, jag målar stallet lila om jag vill (det vill jag dock inte, men OM), jag låter hindren stå framme på ridbanan om jag vill, jag använder de hagar jag vill. FRIHET att bestämma över sin egen hästhållning i stort och smått alltså.

Samt den fantastiska känslan när man går ut och sätter sig vid hagen en sommarkväll och bara filosoferar och blickar ut över sina egna marker och sina egna betande vackra och nöjda hästar. Den känslan är livskvalitet i ordets rätta bemärkelse och den kan för mig personligen inte ersättas, hur fint och bra inackorderingsstall man än har.

Visst, friheten omfattar inte att man kan åka iväg hur som helst och visst känns livskvaliteten lite mindre påtaglig när saker går sönder eller är besvärliga. Men fördelarna med egen gård leder listan skyhögt för mig.

Det är ju bara att testa och känna sig för. Skulle det inte kännas bra finns väl möjligheten att ta hem hästar igen? Om jag kände som du beskriver skulle jag inte tveka. Det ska vara roligt med häst!

Var noga med vad du väljer för stall. Att det finns hästmänniskor som du kan ha en gemenskap med. Att foder, strö, hagar och stall håller en standard som du tycker är OK. Och inte minst att stallet har rutiner som känns OK.

Jag har haft mina hästar i olika stall som tidigare nämnts. Och i vissa fall har hyresvärden utlovat en massa saker som senare inte fungerat. så kolla upp stallet noga innan du ställer dit hästen.

jag har mina hästar hemma på gården och jag föredrar helt klart det, även om det är motigt ibland...

fördelar med att ha hemma:
- man kan dela upp det dagliga arbetet som man vill (behöver inte göra allt på en gång)
- man slipper städa upp efter andra
- man har full koll på hästarna, hur de mår, om de rymmer, osv
- man har en helt annan kontakt med hästen och kan gå ut och fika i hagen när man vill
- man slipper allt "stalltjafs"

fördelar med uppstallning:
- flera som hjälps åt med fodring, in och utsläpp osv
- flera som delar på att ta ut veterinär, hovis, tränare mm
- sällskap och hästsnack
- ridhus/ridbana
- tillgängliga hästvakter om man ska resa bort

Till nackdelarna med att ha hästarna hemma skulle jag nog säga att det till största delen handlar om att få tid och ork att rida och träna... det kan i perioder vara ganska motigt med mockning, hämtning av foder, flytta eller ställa upp nya hagar osv samtidigt som man har annat att sköta på gården också. Om inte min karl hade varit hästintresserad han också hade jag absolut inte klarat av det.

kl

Har haft hästen uppstallad,nu har han flyttat hem.
Vi har en gård (sambons släktgård) vi har dock inte bott där,nu fick vi möjlighet att bygga eget däruppe och då har vi ordnat så hästarna kan gå hemma.
Jag har byggt (el bygger snarare) lösdrift,ligghall inne i stallet ,skötselplats brevid ligghallen,varmvatten uppvärmd sadelkammare.Vi har stängslat in 2 hektar som permanethage till lösdriften.

För mig är detta jätteskönt! Jag är ett kontrollfreak,och har tyckt att det har vart jobbigt att inte kunna "bestämma" helt och hållet,utan att behöva anpassa sig,jag vill vara min egen och bestämma över mitt.

Låter som ett bra beslut att stalla in, trivs du inte får du komma på någon annan lösning sedan.

Jag har just nu hästen i ett halvkollektiv. I min ideala värd skulle jag antingen ha hästen hemma i en lättskött lösdrift och då köpa en till häst. Eller flytta hästen till fullservice stall, där ALLT ingår och jag bara kan komma ut och rida på en bra anläggning.

Min häst har rätt höga krav, lättfödd häst med fång och bronkit. Så utebox, silage och möjlighet att välja strö är ett krav. Sen vill jag ha honom ute i stora hagar och många timmar. Jag har inte så många stall att välja på.... så jag stor nog kvar en stund till!

Jag har mina hemma och har tidigare haft dom inackorderade. Föredrar helt klart att ha dom i mitt egna stall :) ...jag har koll, mina regler, min ordning. Klart man måste ha backup ifall man vill iväg någonstans men det brukar ordna sig.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag letar av olika anledningar ponny / häst men kan verkligen inte bestämma mig för vad som är bäst. Har ni några kloka tankar...
Svar
5
· Visningar
708
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hade varit kul att komma i kontakt med andra hijabis som håller på med häst.. Hade egen häst när jag började med hijab men sålde något...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 657
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 112
Senast: Emro
·
Kropp & Själ Jag har på senare tid fått upp en hel del reklam för menstrosor i mina sociala medier. Det som står att läsa på deras egna hemsidor är...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 489
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar