Sv: fördelar nackdelar?
Förr ville jag ha hemma,utan att tveka! Men då hyrde jag in mig i småstall där man fick ta så gott som passen själv/dela med en till,så då vart det mycket när man fick lov att åka.
Hyrde sen in mig hos grannen,fick nära till stallet,men hade så gott som alla pass själv,plus att vi fick lov att lösa ALLT själva,tex tömning av dyngstacken,och vi hade ju inga maskiner,så det vart släpvagn man fick skotta upp allt på var 8.de vecka... DET var tungt...
Nu är jag så bortskämd så alla passen (förutom helger) ingår i stallhyran,dyngstacken blir tömd,och hö kommer upp på loftet,och spån finns.
Det är rena lyxen för mig,så nu tänker jag faktist skämma bort mig med detta stall bra länge,sen får vi väll se hur det ser ut i framtiden,men i dagsläget så vill jag INTE ha hästen hemma... Jag jobbar dessutom oregelbundna tider,så skulle vara svårt för mig att ensam sköta allt,då skulle mannen få hjälpa till MYCKET med passen,och vissa dagar är det även svårt för honom.
Man får ut så mycket från alla stallkamrater också,när man har eget blir man ganska ensam faktist. Men sen gäller det att hitta rätt stall också,med rätta stallkamrater,och rätt stallägare,och det har jag gjort nu,alla i stallet är som "bästa vänner",vi hittar på saker tillsammans,och hjälps alltid åt om det är något. Stallägaren m. familj är helt underbar,har aldrig trivts så bra i ett stall som nu,så det påverkar ju också såklart att jag gärna står kvar som inhyrd!