fördelar nackdelar?

westernhorsemanship

Trådstartare
Vad finns det för olika för och nackdelar med att ha hästarna hemma eller installade?

Om ni fick välja skulle du ha hästen hemma eller installad och varför?

Alla kommentarer ang ämnet är välkommet! :) :bump:

Sv: fördelar nackdelar?

Jag har haft min häst i 10 år och alltid haft honom installad. Tills för drygt en månad sen!!!
Fick ett jobb 35 mil hemifrån vilket gjorde att jag faktiskt hade råd att köpa en egen gård :D
Nu har jag Opal och hans sällskapshäst hemma och fullkomligt älskar det! Rekommenderas :love:

Sen får vi se hur jobbigt det blir till hösten/vintern men jag har redan nu börjat modifiera stall/lösdrift (de står installade nattetid och har tillgång till lösdrift dagtid) för att underlätta stalljobbet när vädret blir sämre.

Jag har ett väldigt kontrollbehov eftersom min kille är ett "sjukhusbarn". Det gör att jag måste vara väldigt noggrann med täcken, träning och skötsel. Nu tar det mig någon minut att ge ner till hagen och byta täcke/fylla på vatten/sätta på myggmedel/visitera/fixa stall/träna hästar osv osv. Jag älskar friheten det ger mig :bump:

Å andra sidan kan jag glömma det där med sovmornar, speciellt eftersom mina två sover inne även under sommaren. Låter dem vara ute ett par nätter/månad men det blir ju inte som när någon annan skötte in- och utsläpp.
Åka bort är svårt, då måste man ha någon nära som kan hoppa in och ta stallet.

Men som sagt, en dröm har slagit in. Jag har eget stall med allt det innebär :laugh:

Senast ändrad:

Installad eftersom jag inte vill ha ansvaret att ta ut,in och fodra 365 dagar om året. Vill inte vara bunden på de viset.
Så för mig är eget inte ens ett alternativ (om jag inte hade stor familj som bodde i anslutning till stallet och vi delade på passet tex).

Installad. Utan tvekan och alltid.

Jag vill inte behöva ta hand om gården, stallet, hagarna, höet etc etc i oändlighet och jag vill att det ska vara någorlunda enkelt att åka bort i några dagar när jag känner för det.

Jag vill inte vara bunden av in- och utsläpp och fodringar år efter år.

Jag är själaglad att det finns andra som vill ha stall så att jag kan stalla in hos dem. Utan den möjligheten vill jag inte ha häst alls.

Jag tycker det bästa är att ha lite både och, så som jag har nu. 'Eget' hyrt stall som jag delar med några få som passar bra ihop så att stämningen är bra. Då kan man dela på passen men får ändå ha allting som man själv vill ha det. Det mest optimala vore om jag bodde där också och slapp åka dit.

Hemma! givetvis.
Skulle jag haft min häst installad kunde jag lika gärna vara utan.
Jag skulle inte välja bort dygnet runt skötseln. De är ju DET som är att ha häst. Skulle någon annan slava med det tråkiga (om än mot betalning) så skulle jag inte tycka att jag hade häst "på riktigt"

*Jenny* som gillar även de besvärliga med att vara hästägare

Förr ville jag ha hemma,utan att tveka! Men då hyrde jag in mig i småstall där man fick ta så gott som passen själv/dela med en till,så då vart det mycket när man fick lov att åka.

Hyrde sen in mig hos grannen,fick nära till stallet,men hade så gott som alla pass själv,plus att vi fick lov att lösa ALLT själva,tex tömning av dyngstacken,och vi hade ju inga maskiner,så det vart släpvagn man fick skotta upp allt på var 8.de vecka... DET var tungt...

Nu är jag så bortskämd så alla passen (förutom helger) ingår i stallhyran,dyngstacken blir tömd,och hö kommer upp på loftet,och spån finns.
Det är rena lyxen för mig,så nu tänker jag faktist skämma bort mig med detta stall bra länge,sen får vi väll se hur det ser ut i framtiden,men i dagsläget så vill jag INTE ha hästen hemma... Jag jobbar dessutom oregelbundna tider,så skulle vara svårt för mig att ensam sköta allt,då skulle mannen få hjälpa till MYCKET med passen,och vissa dagar är det även svårt för honom.

Man får ut så mycket från alla stallkamrater också,när man har eget blir man ganska ensam faktist. Men sen gäller det att hitta rätt stall också,med rätta stallkamrater,och rätt stallägare,och det har jag gjort nu,alla i stallet är som "bästa vänner",vi hittar på saker tillsammans,och hjälps alltid åt om det är något. Stallägaren m. familj är helt underbar,har aldrig trivts så bra i ett stall som nu,så det påverkar ju också såklart att jag gärna står kvar som inhyrd! :D

Senast ändrad:

Jag trivs bäst med att ha hästarna hemma, skulle sakna att kunna gå ut och prata/pyssla med dem när som helst annars! Hemma kan jag lägga upp rutinerna så att de passar mig och blir lättskött, och jag behöver inte lägga tid på att åka till stallet eller ta hand om andras hästar tex (om man inte står på fullservice utan pass då). Har medryttare och grannar med häst som gärna byter tjänster, så att åka bort är sällan ett problem även om det såklart kräver lite planering.

Sedan kan jag sakna ett ridhus på vintern när det är isigt ute, då är det svårt att hålla igång. Men vår paddock brukar fungera större delen av året och när det är hopplöst får hästarna vila helt enkelt.

Jag föredrar eget stall. Det är en lättnad att ha hästarna hemma. Jag får bestämma själv hur jag vill ha det. Har ganska stora krav på rutiner, foder, strö och stallmiljö. Och nu kan jag styra fullt ut själv. Det är skönt att inte behöva diskutera med andra över hur man ska ha det.

En annan stor vinst som jag ser det är att relationen med hästarna fördjupas när man själv har hand om dem på heltid.

Tidigare har jag varit i olika typer av stall, både med egna hästar och som medryttare. Och det har varit bekymmer med allt ifrån foder till skötsel av ridbana. Även om det finns stall jag varit i som jag ansett som bra, så har det alltid varit något som stört och irriterat.

Jag tror att vad man trivs med hänger ihop med vad man är för typ människa. Djur hemma som behöver insatser flera gånger om dagen är inte grejen för den som gillar att resa eller spontant ge sig iväg. Inte heller för den som föredrar att ligga kvar i sängen på morgonen.

hastar hemma. allt ar fordelar UTOM, jag kan inte aka bort som jag vill utan att planera med hastsittare. Nu har jag flera manniskor som (mot betalning forstas) kan komma och fodra och gora jobbet. Dock skall jag bara bort for en dag gor jag i ordning, agger ut ho sa de klarar sig under dagen och sen far de mat nar jag kommer hem och kommer in.
Vill ocksa kunna kontrollera vad hastar far ata, etc. Plus i en del stall ar det en massa springande och lite for mkt innestannande. har hemma kan de vara ute som jag vill att de skall vara ute.. Och far jag lust att rida sa ar det bara att ga ut och sadla upp.

För min del: Ha hästarna hemma!
Jag kan lägga upp dagen som passar utifrån mitt arbetsschema & familj , Jag använder mig helt av lösdriften numera men har ju godkänt stall p gården om jag skulle ändra mig.
Jag kan pyssla och gå prata med dom, titta på dom från fönstret eller från altanen. Härligt!
Tror också det är lugnare för hästarna,det är mindre antal olika folk de har runt sig, som kanske gör saker på olika sätt.
jag känner varje häst och de mig & min familj ,och de som är i mitt stall och vet helt enkelt att hästarna behandlas bra.
Jag har haft uppstallade hästar med i olika typer av stall, både i travstall, i pravata stall och hästar hos travtränare och även ett tag på ridskola (min först egna häst-vilket var bra för det var alltid folk där jag lätt kunde fråga och få hjälp)
Jag har även hyrt in mig på lösdrift på rid-körturstall (där jag lärde mig alla fördelar med lösdrift som jag tidigare var både emot och inte förstod)
Jag har både både positiva och negativa resultat av uppstallning och ha djuren hemma.

Men tycker det är mycket mer fördelar med att ha djur hemma! :bump:

Jag tycker jag har det bästa av två världar! Har min häst (+ en inlånad) hemma på sommaren, sedan på lösdrift på en granngård några km bort resten av året. Detta pga att vi varken har nåt (ur min synvinkel..) tillräckligt bra stall, plats för strö och foder i större mängd, eller tillräckliga hagar för både sommar och vintervistelse. Granngården har jättestor ligghall, enorm hage till lösdriften, varm sadelkammare och allt man kan begära (även lediga boxar man får använda). Och flera hästar och människor som sällskap till både folk och fä ;) Närmare till ridhus är det med, några km iaf... :) (Gångavstånd.)
Men gillar närheten man får till hästarna när man har dem går inpå knuten. Åker inte bort så mycket att passning blir något problem heller. :grin:

Jag skulle helt klart ha dem hemma. Jag har provat alla möjliga olika varianter och det är skönast att ha dem hemma på sin egna gård.

Intressant att läsa era åsikter! Jag har efter ett år av vånda beslutat mig för att hyra in min häst i vinter. Jag vet ännu inte om det blir bra eftersom jag fortarande har honom hemma. Men jag orkar helt enkelt inte mer med slitet som varit, särskilt om vintrarna. Jag har haft tre hästar, ensamt ansvar om dem, då min sambo är allergisk. Med två små barn och heltidsjobb går det inte längre. Konstant dåligt samvete för både hästar och barn har gjort att jag ska minska ner till en häst, en är såld och den andra åker till fodervärd efter midsommar. Att ha en häst kvar i stallet går ju inte. Jag är lite nervös över hur det ska bli, då jag är van att bestämma hur allt ska vara från fodring till utevistlese och så vidare....det här blir helt nytt. MEN jag slipper spendera semestern på höskörd, slipper en hel massa slit som vintern och stress då vi delar på utsläpp och insläpp och fodringar. Jag får skrittavstånd till ridhus och ridbana vid stallet! Och sällskap vid uteritt, - jag tror det blir bra. Det jobbigaste är att skiljas från min bäste vän:cry:. I den bästa av världar jobbar jag halvtid, har mina tre kusar hemma, ridhus på gården och fin lösdrift :angel:

kl

Min lilla dröm är väl att ha ett eget stall:love: Men samtidigt tycker jag om att ha installat! Just pga att man kan dela upp passen osv och sen tycker jag om det när det är folk och hästar runtomkring, även fast det kan bli jobbigt också:D
Så jag vet inte riktigt vad jag tycker är bäst! Finns ju + och - med båda, men jag kommer nog alltid att sikta mot mitt egna stall:D

Hemma! :love:
Men det bygger på att jag har dem på typ lösdrift (stallet står inne i hagen så har jag haft dem inne ngn natt behöver jag bara öppna dörrarna) och foderautomater. Stallet skall vara så lättskött som möjligt.
Jag skulle nog inte palla med att behöva hålla på att väga mat, fodra, släppa in och ut och ta av och på täcken och sånt 2-3 gånger per dag, 7 dagar i veckan helt själv.
Men bara att kunna träffa djuren morgon, em, kväll är så himla skönt. Man får en helt annan kontakt med hästarna. Samt att jag får rå mig själv och slipper störa mig på hängande staket, omockade hagar, trasiga saker som ingen fixar osv. Det är helt upp till mig att hålla det i det skick jag vill ha det.

Största nackdelen är helt klart om man skall åka bort eftersom jag måste hitta hästvakt då. Och då har jag ändå lite svårt att koppla av när jag är borta.

Vad finns det för olika för och nackdelar med att ha hästarna hemma eller installade?

Om ni fick välja skulle du ha hästen hemma eller installad och varför?

Alla kommentarer ang ämnet är välkommet! :) :bump:

Fördelar:
Man kan bestämma det mesta själv utan massa gnabb
Man känner att hemmet är en tryggare plats än en inackodering
Ofta lugnare miljö hemma(inte lika mycket spring)

Nackdelar:
Du får ej hjälp med in och utsläpp om du ej har fler uppstallade
Ej folk som kan titta till hästen om ni åker iväg på samma sätt som på installning
Du får sköta det mesta själv(både för och nackdel kan jag tycka)
Ni kan ej samköra gällande hö/foder/torv m.m.

Jag har mina inhyrda, främst för att kunna åka bort ifall det känns så, utan att behöva söka hästvakt eller liknande. Tidigare då jag köpte ponnyn (hade bara en då) stod den inhyrd hos en bekant i byn, var jag skötte det mesta. Fixa hö, sköta egen + deras hästar, och det alla dagar. Skulle jag åka bort gick det nog, men man kunde aldrig vara säker om ens egen fick mat eller mockat över huvud taget, in och ut kom den nog, men resten var inte så säkert, trots att de utfodrade sina egna. Det var lite som att ha honom hemma, men 1km bort. Efter det gick jag under 4 år genom 7 stall. Nu 2 år efter det, en flytt och en häst till är jag väldigt nöjd med lösdriften de står i. Tur att vi har det väldigt hästtätt här i trakten och det finns gott om stall att hyra in sig i :D

Hej!

För mig är det enkelt:

Hemma: Klart mer jobb, man måste alltid ha nån som kollar hästarna och man blir mer låst. Det är mer jobb än man tror med lagningar, hagbyggen, vattenfixande, strö och hö- fixande, men man får i gengäld bestämma precis hur man vill ha det själv.

Uppstallad- precis tvärt om. Man är inte lika låst, det finns oftast någon som kan hjälpa en om man blir sjuk eller inte hinner.
Nackdelen är ju att man då måste finna sig i vad stallägaren tycker är vettig hästhållning och det är väldigt svårt att hitta någon som faktiskt fungera riktigt bra, ofta får man göra avkall på delar av det man själv tycker är viktigt (inbete innan betet, lång utevistelse, träckprov innan avmaskning, foderanalys etc etc).

Jag har inte bestämt mig vad jag tycker är bäst, just nu vill jag ha häst installad för att kunna ha friheten att åka iväg när som helst.

/Lavinia

För mig är svaret enkelt:

Hemma, på lösdrift, med möjlighet till att stalla in alla.

Jag har haft egna hästar sedan -99, hemma. Till 2008 tog jag in och ut varje dag, även om jag haft nån inackordering som hjälpt till lite. Hösten 2008 byggdes ligghallen och mitt hästliv förändrades radikalt. Jag älskar att hästarna får mer rörelse, jag är friare och det är inte längre så svårt att hitta någon som kan hjälpa till med lite fodring och tillsyn om man åker bort ett par dagar.
När det gäller slit är jag van vid att fixa staket osv själv, men har haft stor hjälp av grannar och vänner som har stora maskiner och hjälpt mig för en billig peng.

Problemet för många, som jag ser det, är att de har så svårlösta grejer. Går och bär hinkar med vatten vintertid istället för att fixa frostfritt vatten i slang
osv.

Nu har jag hästen inackorderad på obestämd tid eftersom jag flyttade ifrån mitt stall, men det är inte ultimat för mig. Enda anledningen är att jag hatar att köra ut till stallet, jag vill ha henne hemma eller nära.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag letar av olika anledningar ponny / häst men kan verkligen inte bestämma mig för vad som är bäst. Har ni några kloka tankar...
Svar
5
· Visningar
708
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hade varit kul att komma i kontakt med andra hijabis som håller på med häst.. Hade egen häst när jag började med hijab men sålde något...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 657
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 112
Senast: Emro
·
Kropp & Själ Jag har på senare tid fått upp en hel del reklam för menstrosor i mina sociala medier. Det som står att läsa på deras egna hemsidor är...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 489
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar