Förbud mot kandar kan hota dansk dressyr – enligt nya världsettan

Cathrine Laudrup-Dufour menar att ett eventuellt förbud mot kandar i Danmark kan leda till tråkiga konsekvenser för dansk dressyr.
– Det har blivit ett missförstånd i att ett förbud mot kandar skulle förbättra djurens välfärd.

Fortsätter… såhär ser det ut när hästen stänger munnen. Samma tävling, tagen några minuter senare än bilden ovan
IMG_5153.webp

Bjuder på en otroligt vacker bild på min dressyrhäst när han fått nog av våra försök att fota efter en prisutdelning och bara vill få gå hem. Som synes kan han gapa alldeles utmärkt trots aachenremmen

Visa bifogad fil 163479

I övrigt instämmer jag i åsikten att kandaret inte är problemet, det är ryttarna. Det går att lägga sjukt tryck i munnen på hästen med träns ett också. Kanske till och med mer tryck eftersom det inte är lika skarpt.
Ja dom kan absolut gapa med nosgrimma, dom är ju väldigt starka i käkarna också och läder är ju töjbart dessutom. Så helt stänga munnen på en häst är svårt. Sen kan dom inte alltid gapa lika mycket dock oavsett men då ser man om inte annat det på resten av hästens uttryck när den försöker.

Ja dom kan absolut gapa med nosgrimma, dom är ju väldigt starka i käkarna också och läder är ju töjbart dessutom. Så helt stänga munnen på en häst är svårt. Sen kan dom inte alltid gapa lika mycket dock oavsett men då ser man om inte annat det på resten av hästens uttryck när den försöker.
Håller med, men det jag svarade på var de som sa att hästen inte kan gapa med aacchenrem. Det kan de visst så länge den inte är hårt spänd

Tack för att du lade in din bild. Jag fick en del mothugg när jag påstod samma sak...

KL
Sedan kan jag tycka att om hästen behöver gapa med vidöppen mun när man rider så har man andra problem än nosremmen.
Och alltså riktat till dem som påstår att det inte går att gapa tillräckligt med nosrem.

Jag tycker inte att kandar behöver förbjudas, men förbjud nosgrimman och öppna för fritt val mellan kandar (två bett) eller blankt stångbett.

Och hela programmet ska utföras på en hand 😛. Då kanske vi får se lite bra ridning igen, det går inte att slita och dra på samma sätt. Och fyra tyglar på en hand är skitjobbigt, så då kanske fler väljer blank stång.
Bra idé! Stångbett är ju i grund och botten framtaget för att användas med en hand så att det fria handen ska kunna hantera vapen, lasso eller vilken uppgift man nu har behov av. Märkligt egentligen att två händer är normen i de högsta dressyrklasserna :confused:

Ja, det är vad jag känner till om ämnet samt hur jag använder det själv med. Men ska inte de på elitnivå kunna ställa hästen med sitsen? Det är den delen jag inte förstår. Att man i lägre klasser behöver tränsbett, kanske till och med någon form av kandar i övergångsläget, är mer rimligt. Går ju även att kombinera kapson och stång, med nackdelen att du måste ha en nosgrimma då.
Går fint att ha kapson så löst spänd att den i praktiken inte inverkar som nosgrimma :up:

Bra idé! Stångbett är ju i grund och botten framtaget för att användas med en hand så att det fria handen ska kunna hantera vapen, lasso eller vilken uppgift man nu har behov av. Märkligt egentligen att två händer är normen i de högsta dressyrklasserna :confused:
Det är väldigt lite i de högre klasserna som praktiseras som "ursprunget" säger... Det har blivit en parodi av de gamla rididealen :(

Går fint att ha kapson så löst spänd att den i praktiken inte inverkar som nosgrimma :up:
Det måste jag testa, trodde att den skulle snurra då? Men tränade en häst som gäspade mycket och blev tydligt irriterad på kapsonen, så till sådana hästar hade det varit väldigt användbart att intr behöva ha den så hårt spänd. Annars har jag haft den i princip som en vanlig engelsk nosgrimma, med drygt två centimeter på nosryggen, vilket de allra flesta hästar trivts med. Å andra sidan så har jag använt repgrimma med sidoringar, ganska höga, mycket till mina hästar och den har inte snurrat särskilt mycket.

Det måste jag testa, trodde att den skulle snurra då? Men tränade en häst som gäspade mycket och blev tydligt irriterad på kapsonen, så till sådana hästar hade det varit väldigt användbart att intr behöva ha den så hårt spänd. Annars har jag haft den i princip som en vanlig engelsk nosgrimma, med drygt två centimeter på nosryggen, vilket de allra flesta hästar trivts med. Å andra sidan så har jag använt repgrimma med sidoringar, ganska höga, mycket till mina hästar och den har inte snurrat särskilt mycket.

Om du har en kapson med järn eller "flex" (det är nog också metall, men formbar och väl paddad) så ligger den där den ligger, även om remmen är väldigt löst spänd.

En kedjekapson eller en helt mjuk glider vid rejälare tygeltag. Men det är inte tänkt att du ska använda såna tygeltag ändå, vid den sortens ridning.

Beror så klart på hur man rider, jag drog aldrig med kraft.

I övrigt instämmer jag i åsikten att kandaret inte är problemet, det är ryttarna.

Och jag tror att det är som någon annan säger, det är domarna som är problemet. Dömer man upp hästar med lodplan bakom så är det dit de flesta kämpar med att få sina hästar och då blir det en kamp för många.

Att hamna bakom hand till vardags och hobby händer för de flesta utan kamp men när det är tävling och saker står på spel samt domarna dömer så, så är det dit "vi" vill. OCH, vi avlar hästar för detta istället för att se skillnaden på rasers samling och utgå från det.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Dressyrens världsranking har en ny drottning på tronen när danska Cathrine Laudrup-Dufour tar steget upp till plats ett. Även svenskar...
Svar
0
· Visningar
76
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Dressyrdrottningen Isabell Werth, 55, fick se sig slagen av den danska dressyrprinsessan Cathrine Laudrup-Dufour. Laudrup-Dufour menar...
Svar
0
· Visningar
285
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Efter dubbelsegern i världscupen i Herning har Cathrine Laudrup-Dufour tagit sig upp till andraplatsen på dressyrens världsrankning...
Svar
0
· Visningar
99
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • En tråd om bäddar
  • Pankreatit hos hund?