Förbjuda vissa raser?

Nera

Trådstartare
Såg på Landet runt, fråga mej inte varför jag tittade på det men, där pratade de om att det skulle bli koppeltvång i Malmö. Sedan sa de att de även ville att det skulle bli förbud mot att ha vissa raser i Malmö, bland annat pittbull. Är det bara jag som blir rasande över att de resonerar så och inte ser att ofta är det ägaren som skapar sin hund, oavsett om det är en liten pudel eller en stor "farlig" dobberman?

usch vad sur jag är nu...
 
Sv: Förbjuda vissa raser?

Och jag tror dom ser det så. Att människan skapar hunden, men att pitbull exempelvis hanteras fel av idioter. Just därför väljer man ett förbud. För man blir inte av med idiotiska kamphundsägare på annat sätt.
 
Sv: Förbjuda vissa raser?

Mycket möjligt att de tänkre så men jag blir så förbannad av såna uttalanden! Kan de inte förklara det som du gjorde då, usch jag blir så lessen...
 
Sv: Förbjuda vissa raser?

Och jag tror dom ser det så. Att människan skapar hunden, men att pitbull exempelvis hanteras fel av idioter. Just därför väljer man ett förbud. För man blir inte av med idiotiska kamphundsägare på annat sätt.

Jag hoppas dock att de har lärt sig av sitt misstag.
Det var nämligen "Pitbullförbudet" som startade denna explosion av pitbulls i Sverige.
Helt plötsligt blev det ju cool i kriminella kretsar att ha en förbjuden mördarhund.
Vem var rädd för en hund som mest ser ut som glad gris innan löpsedlarna började vråla ut hur farliga de var.

Innan dess så var det schäfern som var farlig och som folk var rädda för.
 
Sv: Förbjuda vissa raser?

Jag kan verkligen förstå varför de vill införa ett förbud. Har själv bott i Malmö och sett problematiken. Där korsar man hej vilt med pitbull, amstaff och en hel del andra hundar.
Runt min mors gamla bostads område vimlar det av olika korsningar. Nästan alla ägs av unga utlänska killar i 20-30 års åldern. De flesta av dessa hundar är MYCKET dåliga mentalt. Rädda, aggressiva och i stort sett labila.
Det paras med mor och son, far och dotter och även med syskon. Allt för att efterfrågan på hundarna är så stor.
Hur hade du tänkt att komma till rätta med den problematiken utan förbud?
 
Sv: Förbjuda vissa raser?

Tja, hur ska de kunna fastställa att en hund är en pitbull om förbudet träder ikraft? De flesta staff/amstaff/pitbull-liknande hundar är ju 7- eller 8-vägskorsningar så utan stamtavlor så hur ska de veta vilka hundar som är olagliga och inte?

Vad är det för experter som ska bedöma om en hund är en pitbull eller inte?

De kan väl införa någon slags nollvision istället. Om hunden hugger en gång avlivas den oavsett ras. Det bör vara mer effektivt än ett rasförbud. Ett rasförbud kommer ju bara göra att idioterna söker sig till andra raser och till slut kommer alla hundar som väger mer än 5 kg vara förbjudna.
 
Sv: Förbjuda vissa raser?

Jag hoppas dock att de har lärt sig av sitt misstag.
Det var nämligen "Pitbullförbudet" som startade denna explosion av pitbulls i Sverige.
Helt plötsligt blev det ju cool i kriminella kretsar att ha en förbjuden mördarhund.
Vem var rädd för en hund som mest ser ut som glad gris innan löpsedlarna började vråla ut hur farliga de var.

Innan dess så var det schäfern som var farlig och som folk var rädda för.

Ja, men nu när skadan redan är skedd försöker dom nog lägga på ett förbud. Då kan man iallafall plocka bort hundarna ifrån gatan.
 
Sv: Förbjuda vissa raser?

Det lyckades ju inte sist.Snarare tvärtom.
Och i GBG där PBproblemt var väldigt stort så försökte polisen med ett projekt "att punktmarkera" hundägaren osv. Det gav inte heller nån större effekt.
Att trenden mattades av berodde på flera faktorer, och personligen så tror jag att den största faktorna var just att det faktiskt är jobbigt att ha en hund. De måste motioneras, annars skiter de på mattan elelr äter upp möblerna, de måste matas, de hårar och inte kan man ta med dom på krogen. Dessutom när "alla" hade dem så var det ju inte så fräkt längre
Det är både billigare och enklare att ha en sig sauer i byxlinningen.
 
Sv: Förbjuda vissa raser?

Jag vet att det är svåra saker att få en lösning på men det är såå illa när de ska behöva förbjuda vissa RASER! Förbjud vissa människor att ha hund då istället, det är ju inte hundens fel att den blir som den blir!

Håller med Sol om att då är det bättre att man avlivar en hund om den t. ex hugger en gång oavsett vilken ras det är! Är så trött på att man ska gå efter vilka raser det är och inte se hur hunden är istället.

Hur många småhundar till exempel finns det inte som är minst lika agressiva och dåligt lynne som en stor "farlig" pittbull?

Som någon sa, vem var rädd för en glad hund som såg ut som en gris innan media larmslog med hur farliga de är. "3-åring biten av pittbull". Har aldrig sett "3-åring biten av Chihuahua" till exempel?
 
Sv: Förbjuda vissa raser?

Förmodigen för att det är en djävla skillnad att bli biten av en pb än en chihuahua.
Jag blev biten av en Dvärgpincher,(i samma storlek som en chihuahua) jag fick ett litet sår och ett blåmärke i ett finger.
När jag blev biten av en doberman så fick jag sys med över 20 styngd och hade ett brutet ben i varje hand...
 
Sv: Förbjuda vissa raser?

Förmodigen för att det är en djävla skillnad att bli biten av en pb än en chihuahua.
Jag blev biten av en Dvärgpincher,(i samma storlek som en chihuahua) jag fick ett litet sår och ett blåmärke i ett finger.
När jag blev biten av en doberman så fick jag sys med över 20 styngd och hade ett brutet ben i varje hand...

Det beror väl på vem det är som blir biten och vart bettet sätts. Ett chihuahuabett i halsen på en 1-åring är bra mycket allvarligare än ett pitbullbett i en vuxen människas hand.
 
Sv: Förbjuda vissa raser?

Däremot så tycker jag inte att en hund automatiskt ska avlivas efter ett bett, som någon föreslog.
Allt beror på varför och hur hunden bet.
Jag vet ett fall, då en hund ansåg som "farlig" för den hade bitit ett barn.Och avlivades såsmåningom
Vad som hade hänt var att den (lilla) hunden låg och sov, när ungen HOPPAR på hunden, hunden som förmodligen fick både ont och blev vettsrkämd när 30 kilo barn hamnar över honom bet ifrån sig....
Han blev avlivad.
 
Sv: Förbjuda vissa raser?

Jag bor själv i malmö och ser alla dessa ungdommar springa runt med sin astaffar, pitubulls eller liknande raser. Dem har ingen pli alls på sina hundar och de flyger efter som trasor i kopplet. Ännu värre är alla dessa som har dem lösa när hunden inte lyder alls. Varför jag tror staden vill förbjuda dessa raser är efter alla attacker på andra hundar och männiksor som varit sista tiden. Detta pga oansvariga hundägare som använder sina hundar för kamp och hettsar dem til att bita. Jag har flera gånger sett ungdomar med sina "pittbulls" som hetsar dem mot träd osv och sedan lär dem att gå till tattck på kommando osv. Det är dessa personer som ger rasen ett dåligt rykte. Det borde funnits körkort istället på at skaffa hund. Det är sååå många som inte borde få ha hund. Sen med koppeltvången vet jag int eriktigt vad jag tycker. Jag har alltid min hund lös då han alltid kommer på inkallning och går fot om jag säger till honom att gå fot. Han är snäll och lyder. Men jag är tröt på alla dessa hundägare som har sin aaggressiav hundar lösa som inte lyder ett dugg. Inte kul att få dessa hundar framspringandes till en. :mad:
 
Sv: Förbjuda vissa raser?

Däremot så tycker jag inte att en hund automatiskt ska avlivas efter ett bett, som någon föreslog.
Allt beror på varför och hur hunden bet.
Jag vet ett fall, då en hund ansåg som "farlig" för den hade bitit ett barn.Och avlivades såsmåningom
Vad som hade hänt var att den (lilla) hunden låg och sov, när ungen HOPPAR på hunden, hunden som förmodligen fick både ont och blev vettsrkämd när 30 kilo barn hamnar över honom bet ifrån sig....
Han blev avlivad.

Jag tycker inte heller att det är givet att en hund ska avlivas för att den har huggit men om det är så att politikerna känner att de måste göra någonting ser jag hellre att de tar beslut om en sådan regel än att de börjar sätta förbud mot specifika raser.
 
Sv: Förbjuda vissa raser?

jag tror inte alls på ett förbud eftersom det kommer bli svårt att komma åt blandraserna. korsar du en pitbull med en amstaff är det helt plötsligt ingen pitbull längre, trots att den har i stort sett samma egenskaper som en renrasig pitbull.

jag är mer inne på licens för vissa hundtyper, där även rottweilern och herdehundar ingår, samt för blandraser. har man ingen licens så ska man bli av med sin hund.
 
Sv: Förbjuda vissa raser?

kl

Ja, man kanske skulle kräva regbevis med fullstam av ägarna istället av dessa "raser"..dom som inte har det blir fråntagna hunden...de andra som är seriösa får helt enkelt ha med ett sånt för att behälla sin hund...tycker det är otäckt med en massa såna hundar springandes med idioter som ägare....
 
Sv: Förbjuda vissa raser?

kl

Ja, man kanske skulle kräva regbevis med fullstam av ägarna istället av dessa "raser"..dom som inte har det blir fråntagna hunden...de andra som är seriösa får helt enkelt ha med ett sånt för att behälla sin hund...tycker det är otäckt med en massa såna hundar springandes med idioter som ägare....

Då får man kräva det på alla hundar ju eftersom vi annars återigen kommer till den där punkten: Vem ska avgöra vilken hund som är en "sådan hund" som behöver kollas? Det blir ju väldigt godtyckligt. Men visst, kräv att alla hundägare ska gå omkring med papper på sina hundar.
 
Sv: Förbjuda vissa raser?

Visst skulle det vara toppen med något slags körkort för att få ha hund, men skulle tro att många skaffar hund ändå, finns ju knappast någon som kan sitta och hålla koll på alla som köper/äger hund osv.
Om en hund attackerar en människa i sverige idag (med avsikt att skada/döda), visst blir den väl avlivad på en gång då?
Finns redan många ställen utomlands där det är olagligt att äga pitbull (tror det är olagligt med liknande raser typ amstaff osv också men är inte säker). Men liksom allt annat FINNS de där i alla fall.
Svårt att kontrollera allt och alla...
 
Sv: Förbjuda vissa raser?

jag tror inte alls på ett förbud eftersom det kommer bli svårt att komma åt blandraserna. korsar du en pitbull med en amstaff är det helt plötsligt ingen pitbull längre, trots att den har i stort sett samma egenskaper som en renrasig pitbull.

jag är mer inne på licens för vissa hundtyper, där även rottweilern och herdehundar ingår, samt för blandraser. har man ingen licens så ska man bli av med sin hund.

Håller helt med!:bow:
Är dock för hundlicens eller körkort öht. Oavsett ras.
 
Sv: Förbjuda vissa raser?

Jag har körkort på min hund.

Jag har gjort ett BH-prov. Det är ett lämplighets test för skyddshund. men där tittar man både på hunden om den är farlig, om den är reserverad , aggressiv mot andra hundar o.s.v. man gör ett prov inne i stan med hunden för o se hur den reagerar i olika lägen som kan hända en dag på stan. Sen ska jag som förare visa att jag kan styra min hund på ett bra sätt.

nåt liknande test skulle man kunna göra på alla skarpare raser.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 782
Senast: Hermelin
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 173
Senast: Snurrfian
·
Samhälle Långt inlägg 🙈 Jag miljötränade ena hunden idag, först tog vi en promenad och sedan som vi brukar så tränar jag utanför en butik medan...
2
Svar
29
· Visningar
3 904
Senast: Lingon
·
Övr. Hund Förlåt! Jag har funderat några dagar på att skapa en tråd, men såg sedan att det var två andra som hann före. Hoppas en till går bra...
2
Svar
31
· Visningar
3 906
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp