Förbjuda ridsporten???

Sv: Förbjuda ridsporten???

Tja, kan ju förstå poängen i hans skrift iallafall. Ridsporten ÄR farlig och varför tycker vi att det är OK att utöva den när vi förbjuder tex proffsboxning?
Jag tycker såhär: Förbjud inte ridsporten. Men.. lagstifta om säkerhetsväst på alla tävlingar och ridskolor (de gånger jag har skadat mig mest är på ridbanan under dressyrpass). Lagstifta om hjälm om det inte redan är gjort. Se över säkerheten i grenen fälttävlan.
Är du vuxen och skadar dig under ridning/träning/hantering och inte. fullgjort din "plikt" om säkerhet bör du inte få ta del av skattefinansierad vård = betala den själv / teckna en svindyr försäkring. Nu föreklar jag det hela men ni kanske förstår vad jag menar.

// Emelie, som inte har nån lust att betala skattepengar till någons vård bara för att patienten tyckte att det var kul att hoppa över fasta hinder..

haha,
ska man kolla på farliga sporter lär man ju även se till de utövade timmarna..
600'000 hästar i sverige, säg 3 timmar i snitt som hästen har direktkontakt med människa.. 675 miljoner timmar och 1000 skallskador per år.. 675000 timmars utövande per skallskada..
räknar man på ridskoleelever(40 timmars ridning per år) så är det en på 16875 st på ett år som får skallskada..

proffsboxning (syfte: framkalla skallskador), vet inte hur många timmar det läggs på träningar & matcher mellan två människor eller hur många skallskador som blir.. men troligtvis lååååååångt färre timmar än ridsport och långt fler skallskador..

och kollar man på formel 1, det är ju bilar.. och skall hästar och ridsport räknas både på tävling, träning, hobby och pysseldelen skall väl bilarna räknas likadant! dvs även alla personbilar, vanlig körning och däckbyten? eller? ;)

Förbjuda sporten är väl att överdriva:). Antalet skadade skulle ju minska otroligt mycke om alla bara tog lite mera ansvar.
Skall man förbjuda hela befolkningen från att köra bil då, eftersom risken att man krockar ändå är rätt stor? nä, jag tror nog inte de:)

Tja, kan ju förstå poängen i hans skrift iallafall. Ridsporten ÄR farlig och varför tycker vi att det är OK att utöva den när vi förbjuder tex proffsboxning?
Jag tycker såhär: Förbjud inte ridsporten. Men.. lagstifta om säkerhetsväst på alla tävlingar och ridskolor (de gånger jag har skadat mig mest är på ridbanan under dressyrpass). Lagstifta om hjälm om det inte redan är gjort. Se över säkerheten i grenen fälttävlan.
Är du vuxen och skadar dig under ridning/träning/hantering och inte. fullgjort din "plikt" om säkerhet bör du inte få ta del av skattefinansierad vård = betala den själv / teckna en svindyr försäkring. Nu föreklar jag det hela men ni kanske förstår vad jag menar.

// Emelie, som inte har nån lust att betala skattepengar till någons vård bara för att patienten tyckte att det var kul att hoppa över fasta hinder..

Alltså.. Att om man skadar sig inte skulle få vård.. Det är är ju vidrigt? Då kan man ju applicera det på en massa. Människor som är överviktiga ska inte få vård för sina fett-relaterade skador, då de får skylla sig själva som äter för mycket. Folk som röker ska skylla sig själva. Folk som kör bil utan bälte eller kör bil över huvud taget ska få ruttna i sin mosade bil när det väl händer något, folk som går över gatan och blir påkörda kan ju ligga där och dö, vägverket kan ju skrapa bort dem sen, ja herregud.
Sverige lider av trygghetshets, ingenting får vara farligt.

Självklart tycker jag att man som ryttare t ex ska ha skyddsväst på sig och såklart hjälm och det borde vara lagstadgat. Men att säga att de som rider utan väst skulle få teckna någon extraförsäkring eller ligga där med bruten rygg och självdö är ju det mest vansinniga och kalla jag hört. Börjar vi med den mentaliteten kommer vi att sluta i USA, där folk dör för att de inte har råd med vård.

menar.

Men du har lust att betala alla fotbollsspelares knäoperationer?

har man råd att rida har man råd att köpa hjälm och skyddsväst.. simple as that..

och notera att det var på tävlingar och lärarledda lektioner på ridskolor som var på tapeten..

sedan det där om fetma, det är inte lika lätt att "hålla sig smal" som att "köpa en hjälm"..

försäkringsbolag säger ju ifrån redan nu, vid självmord utbetalas inte livförsäkringen.. då har man i allra högsta grad skadat sig själv för att någon skall få ut på försäkringen och är inte godkänt..
så varför skall försäkringsbolaget betala för att någon ville prova att apgaloppera runt i skogen och hoppa fasta hinder utan väst och hjälm på en oerfaren unghäst? är inte det samma sak som självmord isf?

har man råd att rida har man råd att köpa hjälm och skyddsväst.. simple as that..

och notera att det var på tävlingar och lärarledda lektioner på ridskolor som var på tapeten..

sedan det där om fetma, det är inte lika lätt att "hålla sig smal" som att "köpa en hjälm"..

försäkringsbolag säger ju ifrån redan nu, vid självmord utbetalas inte livförsäkringen.. då har man i allra högsta grad skadat sig själv för att någon skall få ut på försäkringen och är inte godkänt..
så varför skall försäkringsbolaget betala för att någon ville prova att apgaloppera runt i skogen och hoppa fasta hinder utan väst och hjälm på en oerfaren unghäst? är inte det samma sak som självmord isf?

Kör du/åker du bil? Samma argument där. Vissa livförsäkringar gäller vid självmord.
Det där emd fetma drog jag till med bara för att det är samma dumma argument. Gör du något självsvådligt, som tex bilåkning, hetsätning, rökning, skidåkning, går över en väg, använder vassa knivar när du lagar mat och råkar kapa fingret, flyga etc, så kan man ju med betala för sig själv. Det är farligt att leva, man kan dö.

Tycker Sverige, som ajg var så stolt över innan, har drabbats av en jävla egotripp "Ingen ska få ta mina pengar om de är dumma, det är mina pengar och jag skiter i alla andra"

Klart han har! :laugh:

FÖRBJUD allt som innehåller risker och som inte är livsnödvändigt!
Biltrafiken skulle exempelvis minska massor och därmed också olyckorna.
Alla sporter (exkl telechack) försvinner och därmed sparar vi pengar på hallar, arenor och import av redskap mm! :bump:
Allt som har med alkohol att göra försvinner, likaså socker mm.
Fisk får vi klara oss utan (fiskebåtar som sjunker), liksom nötkött (hur många blir inte skadade av kor och tjurar) plus allt mumsigt som importeras över haven (fartyg går under).
Jakten stoppas givetvis.
Chartersemestrar är ett minne blott med tanke på flyplanshaverier och tåg och bussresor är tveksamt.
Vi har grillat för sista gången och hemmafixning blir också förbjudet.

Ingen hejd på allt som kommer att göras för att vi ska slippa risker och få leva ett riktigt tryggt Sverige-liv. :banana:

Mennn, vad ska vi göra av all tid som blir över och alla pengar vi sparar? :confused:

LIA

Sde andra säger, om man har råd me väst, så ska man ofc ha en..hjälm är självklart och de billigaste är inte ens dyra så det kan man inte skylla på..
intressanta åsikter hade killen iaf :rofl:

Sedan tycker jag ju att det är lite fel att jämföra med proffsboxning, i boxning skadar man ju oftast någon annan (är väl inte så vanligt att de slår sig själv i nyllet:grin:) medan i ridsport skadar man oftast sig själv (undantag finns ju).

För några månader sedan fanns det en artikel i vår lokala tidning där det stod om ridsäkerhet. Då var det så att i snitt hade en människa i året (de närmaste 10 åren) dött inom hästsporten (här i landet), och några av dessa var vid hantering, inte ridning. Var även en som fått transportrampen över sig, minns dock ej om hon dött eller blivit invalidiserad.
Det stod även att med tanke på hur många utövare det finns så var dödsfallen inte speciellt många, men att ridsporten ändå måste klassas som en farlig sport just iom att det finns dödsfall.

Jag kör bil ja, på vägarna, med bilbälte, ej över begränsad hastighet.. jag kör som man ska.. händer det en olycka som inte är mitt fel skall jag inte stå för det..
skulle jag åka utan bilbälte, köra för fort och i fel körriktning, då är det mitt fel..

Hetsäter gör jag inte, hetsätande kan ha med en sjukdom att göra som gör att ma inte käönner mättnadskänsla, samma känsla som man får vid magkatarr.. detta har ofta en grund i psykiska problem och borde ha utretts långt innan någon hetsäter ihjäl sig..

Rökning, ja jag tycker att rökare som får sjukdomar som är rökrelaterade så ska dom betala det själv, det är 100% självvalt att suga i sig gift, båda mina föräldrar röker och jag påpekar varje dag att jag hatar det :mad:

skidåkning, med lite erfarenhet och om man håller sig i pisterna (finns många ställen där det faktiskt rakt ut sagt är förbjudet att åka pga lavinrisk) så gör man som man ska.. dessutom är dt väl inte säkraste sättet att ta självmord på.. att spänna på sig skidorna och störtloppa in i puckelpisten..

Går över vägar gör folk varje dag.. det är bilisten som skall ha uppsikt över människorna, är det fredagkväll och det går ett gäng berusade partymänniksor skall bilföraren observera detta och köra på ett körsätt som passar de rådande omständigheterna..

vem kapar självmant av sig fingret när man lagar mat? vill man få blod i maten? är det tråkigt att laga mat? vill man inte äta matan? vill man ha uppmärksamhet? avd får manut av det? man dör verkligen inte utan gör bara ont och man blir handikappad.. mening?

när man flyger (i flygplan antar jag att du menar) så är det flygbolaget som tar ansvaret.. man kan inte be hästen skriva på att den tar ansvaret och betalar om något händer vids en olycka, samma sak när man kör bil.. bilen kan inte garantera.. det är när MAN SJÄLV ÄR FÖRARE och styr sina handligenar som man själv skall se till att man har skyddutrustning och följer lagar och regler..

Jag kan tycka att om någon rökt hela sitt liv, sitter och puffar och förnöjt sägar "nä jag tänker inte sluta, det är så gott och jag tar ansvar själv".. ocfh en månad senare har fått beskedet lungcancer och vill att JAG ska ge denne 500 kr till en del av cellgiftsbehandling.. GLÖM DET!

skulle du göra det? 500 spänn från DIN ficka? till någon som sagt att dom tar ansvar själv?

Jag gillar inte riktigt din människosyn.
Och du verkar inte förstå vad jag menar.
Ridning är som mycket annat farligt. Kommer det ut en älg på vägen när du kör som man ska och krockar.. Ja, vaddå, du visste att det var farligt, skyll dig själv.
RÅKAR man kapa fingret av sig när man lagar mat får man skylla sig själv, man visste ju att kniven var vass och man kunde slinta.
Allt är farligt, jag tycker inte man ska lägga skulden på folk när det händer en olycka. Men du kan ju flytta till USA, där får du teckna din egna sjukförsäkring och slippa betala för andra andra klantskallar.

Jag tycker det är vidrigt att folk är så egoistiska. Om alla täntke så kan du ju ligga där och oja dig över ditt brutna ben när du farit av hästen som blir skrämd av en tjäder. Du tog ju ansvar för det. Du satte dig självmant på kusen och sen får du sota för det.

Senast ändrad:

du fattar inte..

en älg på vägen är en olycka, DU är inte den som ordnat det..

att skära sig på kniven när man hackar maten normalt, ja du är klantig men det är foirtfarande en olycka..

tjäder skrämmer hästen.. ja benskydd har man inte så ett benbrott skall täckas av försäkringen, men är jag utan hjälm och slår huvudet ja, det är mitt fel..

det är när man inte vidtar försiktighetsåtgärder som man skall stå för det själv.. som att rida ut i skogen under tjädersäsongen och inte ha hjälm och skyddsväst.. är hästen lite hoppig får man fan tänka på det..

och vassa knivarna skall man inte ha i handen när man springer runt i huset, då utsätter man sig för en risk..

det finns liksom en gräns mellan NORMALT VARDAGSBRUK och OLÄMPLIG BRUKANDE.. eller anser inte du det?

Jo, absolut, men människor är dumma.
Jag tycker ändå inte att man ska kräva att folk som inte är lika försiktiga som andra att de ska ta allt ansvar själv. OKej, det var dumt gjort att rida utan säkerhetsväst i skogen, MEN att påstå att de ska få ligga där och ruttna om de bryter ryggen för att de inte har har någon försäkring för generell vård gör mig mörkrädd.
Alla ska få vård OAVSETT om man är en idiot eller ej, att påstå något annat är för sorgligt.

Men snälla, är väl knappast någon som blir tvingad att rida de "farliga" hästarna :grin: då borde man väl förbjuda bilkörning skulle gissa att det är ännu fler som dör i bilolyckor än i ridolyckor....

Liknande trådar

Gravid - 1år Älskar att sova på mage, men av förklarliga skäl går det inte längre (vecka 26 från imorgon). Googlade ikväll runt lite för att hitta...
2
Svar
21
· Visningar
2 494
Senast: Jenka
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 512
Senast: Pratsch
·
Samhälle Jag och min bästa vän var ut till en uteservering i går, vi satt och pratade och drack någon cider och hade det bra. Fram emot...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
20 242
Senast: Fibusen
·
Relationer Detta kanske hade passat bättre som ett dagboksinlägg. Men känner att jag kan behöva andras syn på saken. Kan han vara intresserad eller...
2
Svar
32
· Visningar
3 754
Senast: MrPannkaka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar