Sv: Förbjuda ridsporten???
Jag kör bil ja, på vägarna, med bilbälte, ej över begränsad hastighet.. jag kör som man ska.. händer det en olycka som inte är mitt fel skall jag inte stå för det..
skulle jag åka utan bilbälte, köra för fort och i fel körriktning, då är det mitt fel..
Hetsäter gör jag inte, hetsätande kan ha med en sjukdom att göra som gör att ma inte käönner mättnadskänsla, samma känsla som man får vid magkatarr.. detta har ofta en grund i psykiska problem och borde ha utretts långt innan någon hetsäter ihjäl sig..
Rökning, ja jag tycker att rökare som får sjukdomar som är rökrelaterade så ska dom betala det själv, det är 100% självvalt att suga i sig gift, båda mina föräldrar röker och jag påpekar varje dag att jag hatar det
skidåkning, med lite erfarenhet och om man håller sig i pisterna (finns många ställen där det faktiskt rakt ut sagt är förbjudet att åka pga lavinrisk) så gör man som man ska.. dessutom är dt väl inte säkraste sättet att ta självmord på.. att spänna på sig skidorna och störtloppa in i puckelpisten..
Går över vägar gör folk varje dag.. det är bilisten som skall ha uppsikt över människorna, är det fredagkväll och det går ett gäng berusade partymänniksor skall bilföraren observera detta och köra på ett körsätt som passar de rådande omständigheterna..
vem kapar självmant av sig fingret när man lagar mat? vill man få blod i maten? är det tråkigt att laga mat? vill man inte äta matan? vill man ha uppmärksamhet? avd får manut av det? man dör verkligen inte utan gör bara ont och man blir handikappad.. mening?
när man flyger (i flygplan antar jag att du menar) så är det flygbolaget som tar ansvaret.. man kan inte be hästen skriva på att den tar ansvaret och betalar om något händer vids en olycka, samma sak när man kör bil.. bilen kan inte garantera.. det är när MAN SJÄLV ÄR FÖRARE och styr sina handligenar som man själv skall se till att man har skyddutrustning och följer lagar och regler..
Jag kan tycka att om någon rökt hela sitt liv, sitter och puffar och förnöjt sägar "nä jag tänker inte sluta, det är så gott och jag tar ansvar själv".. ocfh en månad senare har fått beskedet lungcancer och vill att JAG ska ge denne 500 kr till en del av cellgiftsbehandling.. GLÖM DET!
skulle du göra det? 500 spänn från DIN ficka? till någon som sagt att dom tar ansvar själv?