Förbjuda Bent kurser

Re: Hot!

Tycker inte att de är lurigare än andra hästar att rakrikta. Snarare tvärtom. De brukar vara såpass smidiga i muskulaturen och ha såpass bra balans att det går lätt och smidigt att få dem raka.

De svårigheter med rakriktning som ligger hos hästen uppfattar jag det som att de oftast hänger ihop med att de är tighta på olika ställen av kroppen - eller att de har svårt att balansera ryttaren. Så tycker jag också att det är de små, starka hästraserna som är lurigast att rakrikta. Det är dock inte på några vis något som är oöverkomligt, och ingen anledning i sig att välja en annan ras.

Jag förstår fortfarande varför du utesluter många hästar som är bättre lämpade för dressyr i dina listor? Jag trodde att de som gör inlägg här har "högre" dressyr som sitt intresse? Mitt halvblod är 17 år idag, har aldrig lindor, benskydd och han har bara varit halt totalt tre gånger på sina år. Vad är det för unikt med kallblodstravare, det kan inte jag fatta?

Hm..... Islandhästen är den ras som visar upp MINST bogfrihet ALLA kategorier, den är inte byggd för att vara bogfri. Så det är nog inte bogfrihet du söker om du finner den hos en islandshäst :)

Men Inte_Ung du har ju glömt de 2 absolut viktigaste anledningarna till att välja en islandshäst!
* Tölt
* Pass

För mig är det också trevligt att sitta på en häst som inte får spader bara för att den släpps ut i naturen. Det är också väldigt trevligt att rida i full fart på steniga stigar och veta att hästen har tillräcklig kontroll på sina egna fötter för att inte bryta benen av sig!

Western är dessutom inte riktigt vad jag söker och så klarar jag inte av musiken.

Jag gillar musiken och slutar jag någonsin med islandshästar är det till förmån för Westernridningen. Deras hästar tycks också ha psyket jag gillar...

Det är inte rasism, om jag har högre dressyr som intresse köper jag inte en islänning. Det är väl inget konstigt? Du köper ju inte ett halvblod om du vill tölta och passa?

Vi kanske har olika uppfattningar om vad som är rakt. Jag tycker araben verkar vara en väldigt rolig ras för ett superproffs som inte är söker fantastisk schwung.

Hehe när jag i vintras provade en stor brun igen (och den här var verkligen STOR, ca 180 i mkh) kändes det mest som att sitta på ett slagskepp. Och jodå höjdskräcken var närvarande, framförallt eftersom jag behövde stå på en stol och sedan ändå HOPPA för att komma upp. Men just det här slagskeppet var väldigt snäll, samarbetsvillig, mycket känslig för sin storlek och alls inte otrevlig att rida. Bara väldigt stor, både i storlek och steg (jag red lätt dubbelt så fort som hästen sprang till en början...)! :D

Det är inte araben som är svår. Det är ryttaren som inte hänger med den.
För bra häst för en normal ryttare så att säga.
Kallbloden är bättre för normal ryttaren för den märker inget av hjälperna och blir då inte heller lika lätt felriden. Grova hjälper är liksom förutsättningen för dom. Sen om man tar dom till en arab så går det åt skogen.
Därför har jag svårt med NS, jag kan bara inte medvetet ta i så hårt mot en levande varelse som dom kräver för att uppmärksamma. Och sen vill jag ha en häst att reagera lika fort som jag kan signalera. Inte en reaktion som kommer som om signalen var skickad med postverket. Nån gång när det passar.

Nä men jag tror nog många islandshästtränare skulle kunna tänka sig att träna även andra raser i grundläggande dressyr. Det finns tyvärr otroligt många dressyrtränare som aldrig kan tänka sig att undervisa annat än halvblod och liknande raser. Kommer man med en fjording, fd travare, islandshäst eller vad som helst så får man tvärnej! De vill inte ens hjälpa en med grunderna bara för att man har fel ras!

Jag tog mig själv som exempel på varför man kan vilja ha ridhus när man är på kurs. Jag tränar ju för övrigt inte för Bent i Umeå utan på Johannesberg.

Jag tycker att ridhus är jättebra. Torrt, vindstilla, man skärmar bort alla störande ljud, man har tillgång till speglar som hjälper en att få ut ännu mer av undervisningen. Man kan koncentrera sig till 100% utan att det blåser blötsnö i öronen (det är säkert ruskigt amatörmässigt av mig och min häst att låta sånt som blötsnö i öronen störa oss, men då förstår du ju varför vi behöver få ut max av våra surt förvärvade träningspass, vi fixar inte ens sånt basic).

Hemma rider jag ute jämt, men det är för att jag inte har något ridhus. Skulle jag ha ett ridhus så skulle jag sitta därinne och mulla varje dag :D

Fast man tröttnar rätt fort på ridhus. Jag flyttade in granne med ett och första halvåret satt jag där dag och natt och var sååå nöjd. Nu är jag bara där när vädret är som allra överjävligast eller om jag får ett "rida mitt i natten ryck".

JAg har ridit 12 år i ridhus och förstår inte riktigt varför idag... Sååå hemskt är det ju inte att vara ute. Visst snösulor hjälper till och en liten lada att vara i när det är snöstorm eller regnet öser ned kanske kan vara bra, men annars klarar jag mig fint ute!

Jag tycker nog att det verkar bättre att ha kurs utomhus än att inte ha kurs alls vilket tycks vara alternativen för Norrlandsfolket!

Det är ju det jag säger. För ett superproffs. Hur många av oss "normala" användare är det? Och araben saknar några detaljer i all sin rörlighet som jag vill ha om 3000 år när jag lärt mig rida lite mindre dåligt. Min drömhäst är Poetin.

Vet inte om det här är ett svar på första inlägget direkt, är väl mest en fundering...

Så här skrev _Viva_
Fast söderut kan jag tänka mig att det är ett måste ibland, rätta mig om jag har fel men kan det inte bli väldigt isigt på vintrarna?

Här har vi fint underlag med undantag på några dagar per vinter. Enda gången man vill ha ridhus är när det är iskallt ute, men då ska det vara ett varmbonat ridhus.

Om det stämmer så borde det ju inte vara något problem med underlaget att rida ute? Utan det är snarare kylan & då får man väl klä på sig ordentligt!
Jag brukar oftast inte märka av regn/snö i ansiktet när jag har hjälm, och det trots att jag har glasögon som lätt drar till sig regn och snöflingor annars... Men alla är vi ju olika :-)

Jag förstår fortfarande varför du utesluter många hästar som är bättre lämpade för dressyr i dina listor?
De är inte uteslutna, de kanske bara inte blivit inplockade?
Vilka menar du? så kan jag antingen lägga dem till listan, eller motivera varför de inte hamnar där.

Halvblodet är för stort, jag vill helst ha häst i Ponnystorlek.

Jag trodde att de som gör inlägg här har "högre" dressyr som sitt intresse?
Jag har fått det med tiden, och då var stallet redan fullt av Islandshästar. Varpå det verar enklast att rida på det som man redan har.
Islandshästarna utvecklas dessutom oerhört av den typen av träning.

Vad är det för unikt med kallblodstravare, det kan inte jag fatta?
Liten, viktbärande och lättskött.
Samt en otrolig rörelsemekanik. Man får en enormt prisvärd häst.

Men Inte_Ung du har ju glömt de 2 absolut viktigaste anledningarna till att välja en islandshäst!
* Tölt
* Pass
Tölt och pass är orsaken till att de blev så många. Men liten, lättskött och lätthanterlig var orsaken till att jag skaffade den första.

Jag gillar musiken och slutar jag någonsin med islandshästar är det till förmån för Westernridningen. Deras hästar tycks också ha psyket jag gillar...
Ja den ridningen tilltalar mig, men jag klarar bara inte musiken. Jag döööör.

Vi kanske har olika uppfattningar om vad som är rakt. Jag tycker araben verkar vara en väldigt rolig ras för ett superproffs som inte är söker fantastisk schwung.
Det kanske är schwung som jag söker?

Antti:
Enligt min erfarenhet stämmer inte det du säger om kallblod. I mitt stall är nu den absolut känsligaste hästen ett kallblod, så känslig att man i princip inte behöver använda några hjälper alls, framför allt inte skänklar.
Nån fördröjning av svaret finns absolut inte, snarare är han lite för smart och lär sig snabbt vad man vill innan man ens bett om det.

Vi har oxå två araber i stallet. Visst är de snabba och lätta att rida men de ligger i lä för kallblodet här iaf.

Mitt varmblod är inte i samma liga riktigt, även om han är mer "skolad".

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka