Förbjuda Bent kurser

Re: Hot!

Vem som nu sa det om dom, hade rätt. Dom ponnyna behövs inte.
Nej, och Umeå Ridklubb behöver inte Bent. Skicka hem honom till Danmark där han hör hemma.
Sådana fjollerier leder ju ingenstans.

Det ger ju inte Ridklubben några poäng i AllSvenskan.

Tillåt mig höja blicken ett snäpp som svar på ditt inlägg Kokopelli. Det finns en enorm kunskapsbank bland våra (och utlandets!) uppfödare. Hästar som avlats fram genom långliga tider för att passa till just dressyrarbete på hög nivå. Ja, det finns brister, men så finns det också olika tycke och smak. Ett tag ska man ha långbenta gracila varelser, nästa vill man ha kompaktare och kraftigare. Det svänger. Men faktum kvarstår, det finns en armada av kunniga uppfödare, och människor har i alla tider haft ett hum om god ridning.

Och ja, det finns ett hot mot denna kunskapsbank. Nämligen alla de som köper mindre lämpade hästar och hittar tränare som är ute efter elevernas pengar och utan urskiljning tar emot travare, kallblod, fjordingar osv osv. INGET FEL PÅ DETTA! Alla har sin smak, sina mål och sina drömmar. Men vårt fina hästmaterial utarmas på detta sätt. Och de få seriösa tränare som finns lär väl tappa sugen. Det hade åtminstone jag gjort när jag sett att "vem som helst" kan starta kurser/clinics och lära ut skolor dag 2, på vilka djur som helst.

Självklart ska alla hästar få lov att utvecklas till de finaste individer som de kan bli, men om man har hög dressyr som mål, kanske man bör fundera över rasval och tränarval.

Ur ridelevs- och fotfolksperspektiv måste jag säga att ska jag lägga de pengar det kostar att rida för en internationell tränare, då vill jag ha ridhus.

Ska jag rida en helgkurs så går hela helgen inklusive fredagen åt. Jag är ute med en tusenlapp bara för att ta mig till fastlandet, sen ska det till uppstallning och kursavgift. Jag vill ha maximal upplevelse för de pengarna. Det FÅR bara inte strula med väder och underlag när jag väl kommer iväg. Det är kunskap jag vill suga i mig som en tvättsvamp, inte regn!

Och i Västerbotten är det som sagt KALLT i november och januari (och de flesta alla månader :p )

Hästar som avlats fram genom långliga tider för att passa till just dressyrarbete på hög nivå. ...
Och ja, det finns ett hot mot denna kunskapsbank....
Alla har sin smak, sina mål och sina drömmar. Men vårt fina hästmaterial utarmas på detta sätt.
Och vem skall sätta den normen?
Om nu många inte vill rida på dessa hästar, så kan de väl få rida på de hästar som de vill?
Man kan ju inte kräva att "den stora massan" skall sponsra topp-dressyren genom köpa alla de dressyrhästar som "blir över" när eliten har tagit det bästa.

Jag för min del gillar inte den typen av hästar alls, men jag vill ändå rida dressyren väl.

Det hade åtminstone jag gjort när jag sett att "vem som helst" kan starta kurser/clinics och lära ut skolor dag 2, på vilka djur som helst.
Ja varför skall det ta längre tid och behövas dyra hästar till det?

Kan det inte ha att göra med att man måste ha hjälm på dessa anläggningar. Många AR rider ju utan. Själv har jag ingen åsikt om det, det är upp till var och en. Men det är ju hjälmtvång på alla anläggningar som tillhör Ridsportsförbundet så det var bara en spontan tanke.

Kanske för att det tar lång tid innan en häst är stark nog och rakriktad nog att kunna göra några skolor?

Jag tycker det är synd att folk säger sig ha så höga planer och läser så mkt litteratur, och ändå inte starta på ruta 1. Dvs vilken häst väljer jag och hur lång tid är jag beredd att lägga ner på den.

Varför är du inte intresserad av en bra dressyrhäst? (Behöver givetvis inte vara ett svenskt halvblod, finns många trevliga dressyrraser).

Håller med dig i mkt men islänningar är heliga för mig :mad: :D .
De är fruktasnvär begränsade men ack så roliga, att fräsa runt på dem är som att befinna sig i ponnyåldern igen, kul känsla. Vissa sällsynta exemplar har dock mkt hög ridbarhet, har ridit kanske 100 islänningar och träffat en enda som är "som en häst ska vara".

Så en av hundra, det är ok statistik om man vill syssla med dressyrridning? *retas lite*

Nääää, det är därför jag byter ras ju :cry:. Din favvis är så gott som såld nu :bump: . Hör och häpna, jag har provridit STOOOORA bruna saker, vissa var rätt ok faktiskt.

Ska du sälja den enda som liknar en stor brun?! Frid över hans minne!

Varför är du inte intresserad av en bra dressyrhäst?

Jag vill ha en häst med dessa egenskaper:
*Liten och viktbärande.
*Mycket rörliga bogar och god rörelsemekanik.
*Extremt lättskött och lättfödd.
*Stabilt och självständigt psyke kombinerat med ett lättlärt och rörligt intellekt. En något smartare typ av häst, helt enkelt.
*Låg skadefrekvens.
*Utan behov av täcken, benlindor eller benskydd.
*Frisk och hållbar.

Vilka raser hittar du åt mig då?
Gissa vad jag rider på?

Hehe, jag ska ju skaffa en riktig stor brun nu, behöver inga plagiat. Den andra vallacken är oxå på G nu, snart har jag bara riktiga pojkar och flickor kvar.

Jag betvivlar inte att du gjort din lista och kommit fram att islandshästen passar just dig. Varje person måste hitta den häst som passar ens behov bäst. Men om man har dressyr som sin huvudsakliga intressesfär, kanske inte en islänning är det optimala valet. (För övrigt, finns väl inte många andra raser man täcker in så mkt som islänningar?! Och maken till låsta ryggar får man väl leta efter i ärlighetens namn?)

Hur kändes det med de stora bruna?
Förutom att jag i våras fick chansen att prova på en quarterhäst och så förutom varmblodiga travaren jag ridit ett par gånger, och ingen av de var i samma storlek som den gigantiska tävlingshästen jag red/skötte på min storhästtid, så var det evigheter sen jag satt på "en stor brun"! Jag kanske skulle få höjdskräck :-)

Huga, snacka om rörlighet på alla ledder... Det är ju en omöjlighet att rakrikta! För en normalbegåvad ryttare alltså. :) Det är som att försöka fylla en gummislang som är punkterad på 342 ställen med vatten.

Islandshästen är en av de hästar som passar mig.
När jag började med dem, så var det dessutom den enda diciplin där det fanns tränare som tänkte annorlunda än den Militära Kavalleri Dressyren. Och så var det tillåtet att rida på Ponny trots att man var vuxen.

Där fanns varken Western eller AR att tillgå helt enkelt.
Western är dessutom inte riktigt vad jag söker och så klarar jag inte av musiken.

I dag så finns det ett större urval för mig.
*Lätta små Kallblodstravare av trevlig typ, finns numera en i familjen.
*Connemara, man får som vuxen ju numera tävla ung ponny.
*så då kommer ju de andra Ponnyerna med, New Forest, Welsh o.s.v.

Men eftersom jag ju har en hög Islandshästar och har fött up under en period och kunnat spara kvar några gummibollar till mig. Så fortsätter jag nog på den linjen av gammal vana.

Jag gillar också att köra häst, så någon gång i framtiden skall jag skaffa mig en vacker (svart) Varmblodig Travare att ha till avancerad promenad-ridning och till trevliga åkturer med häst och vagn.

Arab förstås :love: :D
Jag har sett väldigt få araber som uppvisar den bogfrihet som jag söker efter. Och då jag ett tag var inne på arab, liten och härdig och elegant som den är, så letade jag under en period efter en sådan. Men jag tyckte alltid att bogarna satt så "fast".

Att en person valt att bosätta sig på Gotland kan väl inte styra en hel kurs?!

Ridhus är klart överskattade. Det finns många utmärkta ridbanor som klarar både regn, snö och is.

Men jag är nog färgad av islandshästarna förstås. Har ridit kurs för internationellt känd tränare utomhus utan problem.

Och vi andra förfasas över att rasismen fortfarande får lov att existera i dressyrsammanhang! :devil:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka