Re: Hot!
Tillåt mig höja blicken ett snäpp som svar på ditt inlägg Kokopelli. Det finns en enorm kunskapsbank bland våra (och utlandets!) uppfödare. Hästar som avlats fram genom långliga tider för att passa till just dressyrarbete på hög nivå. Ja, det finns brister, men så finns det också olika tycke och smak. Ett tag ska man ha långbenta gracila varelser, nästa vill man ha kompaktare och kraftigare. Det svänger. Men faktum kvarstår, det finns en armada av kunniga uppfödare, och människor har i alla tider haft ett hum om god ridning.
Och ja, det finns ett hot mot denna kunskapsbank. Nämligen alla de som köper mindre lämpade hästar och hittar tränare som är ute efter elevernas pengar och utan urskiljning tar emot travare, kallblod, fjordingar osv osv. INGET FEL PÅ DETTA! Alla har sin smak, sina mål och sina drömmar. Men vårt fina hästmaterial utarmas på detta sätt. Och de få seriösa tränare som finns lär väl tappa sugen. Det hade åtminstone jag gjort när jag sett att "vem som helst" kan starta kurser/clinics och lära ut skolor dag 2, på vilka djur som helst.
Självklart ska alla hästar få lov att utvecklas till de finaste individer som de kan bli, men om man har hög dressyr som mål, kanske man bör fundera över rasval och tränarval.